Column Richard Moerkerk: Hoezo bierTJE?

18 mei 2020 | Richard Moerkerk

Voor een item over bier op een website werd ik gevraagd naar wat -volgens mij- het meest onderschatte bier is. Toen het stuk gepubliceerd werd stond er boven: “We vroegen bier-sommeliers naar het meest onderschatte biertje”. BierTJE?! Over onderschatten gesproken… Door bier te verkleinen doet de schrijver meteen alle brouwsels tekort! En dat terwijl menig bier krachtiger is dan de ruggengraat van de innemer. Niks ‘biertje’ dus.

Maar goed, terug naar de orde van de dag. Hoewel de toekomst van horecaondernemers nog zeer onzeker blijft, mogen binnenkort de restaurants en cafés weer open. We kunnen heel voorzichtig weer vooruit gaan kijken. Ieder zal voor zich moeten gaan bekijken op welke manier kosten terug kunnen worden verdient onder de geldende beperkende maatregelen. Een ding is al duidelijk; aan de gasten ligt het niet.

De afgelopen weken zijn cafés bedolven onder steunbetuigingen van vaste gasten en donaties vanuit online pubquizzen. Fantastisch lieve gebaren en waarvoor enorm veel dank! De barman mist niet alleen de financiële kant van de gast, ook het sociale gedeelte is een groot gemis. Wij zijn eenvoudigweg geen mensen die thuiszitten. We willen reuring om ons heen. Het geluid van een vol café, met een harde schaterlach er doorheen. Het klinken van volgetapte glazen tegen elkaar, ik mis het enorm. En dat geldt voor gasten net zo, ze staan te springen om weer naar het café te mogen.

En juist die hunkering staat in schril contrast met dat ene verkleinwoord… ‘biertje’. Want niet alleen websites gebruiken die term, je hoort ‘m overal. De horecasluiting maakt men gedwongen bewust van hoe luxe het was om ‘even een biertje te gaan drinken’. Men hoefde niet na te denken over die mooie schuimkraag, dat perfect geserveerde glas bier. Dat was er gewoon. Je liep het café binnen, bestelde een ‘biertje’ en het kwam.

Nu is dat allemaal niet meer zo vanzelfsprekend. Wel dat dat bier weer perfect geserveerd zal worden, maar niet dat men spontaan in het café bier gaat drinken. Het verplichte reserveren zal het probleem niet zijn, dat heeft de gast er voor over. Dat er meer gasten zijn dan het maximum aantal plaatsen binnen is de bottleneck. Naar het café gaan wordt een luxe, een traktatie. Het cafébezoek zal waardevoller worden voor onze gasten, niet alleen omdat zij het al maanden hebben moeten missen, maar ook omdat ze het nog meer moeten gaan missen. Ook als we weer open zijn. Als gasten eenmaal een plekje hebben weten te bemachtigen zullen ze daar zo optimaal mogelijk van willen genieten. Daar past het vluchtige ‘even een biertje drinken’ niet meer bij. Laten we bier dan ook bier noemen en niet meer kleineren.

Richard is de vaste columnist van De Cafékrant, Internationaal biersommelier en eigenaar van De BierBasiliek. Iedere derde maandag van de maand publiceert Richard een inspirerende column. Lees ze hier.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Koffie & thee Utrecht
30ml Coffee & Food maakt een feestje van de heropening op 1 juni

De afgelopen maanden was het rustig in de ‘huiskamers’ van 30ml. Alle vestigingen waren open voor TO GO, maar de gezelligheid die de zaken normaliter zo typeert hebben de medewerkers echt gemist. Gelukkig openen ook zij vanaf 1 juni om 12:00 uur weer de deuren voor het nuttigen ter plaat...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: