Column Richard Moerkerk: Hoezo bierTJE?

Auteur: Richard Moerkerk
Column Richard Moerkerk: Hoezo bierTJE?

Voor een item over bier op een website werd ik gevraagd naar wat -volgens mij- het meest onderschatte bier is. Toen het stuk gepubliceerd werd stond er boven: “We vroegen bier-sommeliers naar het meest onderschatte biertje”. BierTJE?! Over onderschatten gesproken… Door bier te verkleinen doet de schrijver meteen alle brouwsels tekort! En dat terwijl menig bier krachtiger is dan de ruggengraat van de innemer. Niks ‘biertje’ dus.

Maar goed, terug naar de orde van de dag. Hoewel de toekomst van horecaondernemers nog zeer onzeker blijft, mogen binnenkort de restaurants en cafés weer open. We kunnen heel voorzichtig weer vooruit gaan kijken. Ieder zal voor zich moeten gaan bekijken op welke manier kosten terug kunnen worden verdient onder de geldende beperkende maatregelen. Een ding is al duidelijk; aan de gasten ligt het niet.

De afgelopen weken zijn cafés bedolven onder steunbetuigingen van vaste gasten en donaties vanuit online pubquizzen. Fantastisch lieve gebaren en waarvoor enorm veel dank! De barman mist niet alleen de financiële kant van de gast, ook het sociale gedeelte is een groot gemis. Wij zijn eenvoudigweg geen mensen die thuiszitten. We willen reuring om ons heen. Het geluid van een vol café, met een harde schaterlach er doorheen. Het klinken van volgetapte glazen tegen elkaar, ik mis het enorm. En dat geldt voor gasten net zo, ze staan te springen om weer naar het café te mogen.

En juist die hunkering staat in schril contrast met dat ene verkleinwoord… ‘biertje’. Want niet alleen websites gebruiken die term, je hoort ‘m overal. De horecasluiting maakt men gedwongen bewust van hoe luxe het was om ‘even een biertje te gaan drinken’. Men hoefde niet na te denken over die mooie schuimkraag, dat perfect geserveerde glas bier. Dat was er gewoon. Je liep het café binnen, bestelde een ‘biertje’ en het kwam.

Nu is dat allemaal niet meer zo vanzelfsprekend. Wel dat dat bier weer perfect geserveerd zal worden, maar niet dat men spontaan in het café bier gaat drinken. Het verplichte reserveren zal het probleem niet zijn, dat heeft de gast er voor over. Dat er meer gasten zijn dan het maximum aantal plaatsen binnen is de bottleneck. Naar het café gaan wordt een luxe, een traktatie. Het cafébezoek zal waardevoller worden voor onze gasten, niet alleen omdat zij het al maanden hebben moeten missen, maar ook omdat ze het nog meer moeten gaan missen. Ook als we weer open zijn. Als gasten eenmaal een plekje hebben weten te bemachtigen zullen ze daar zo optimaal mogelijk van willen genieten. Daar past het vluchtige ‘even een biertje drinken’ niet meer bij. Laten we bier dan ook bier noemen en niet meer kleineren.

Richard is de vaste columnist van De Cafékrant, Internationaal biersommelier en eigenaar van De BierBasiliek. Iedere derde maandag van de maand publiceert Richard een inspirerende column. Lees ze hier.

Overig nieuws