Column Richard Moerkerk: Hoezo bierTJE?

18 mei 2020 | Richard Moerkerk

Voor een item over bier op een website werd ik gevraagd naar wat -volgens mij- het meest onderschatte bier is. Toen het stuk gepubliceerd werd stond er boven: “We vroegen bier-sommeliers naar het meest onderschatte biertje”. BierTJE?! Over onderschatten gesproken… Door bier te verkleinen doet de schrijver meteen alle brouwsels tekort! En dat terwijl menig bier krachtiger is dan de ruggengraat van de innemer. Niks ‘biertje’ dus.

Maar goed, terug naar de orde van de dag. Hoewel de toekomst van horecaondernemers nog zeer onzeker blijft, mogen binnenkort de restaurants en cafés weer open. We kunnen heel voorzichtig weer vooruit gaan kijken. Ieder zal voor zich moeten gaan bekijken op welke manier kosten terug kunnen worden verdient onder de geldende beperkende maatregelen. Een ding is al duidelijk; aan de gasten ligt het niet.

De afgelopen weken zijn cafés bedolven onder steunbetuigingen van vaste gasten en donaties vanuit online pubquizzen. Fantastisch lieve gebaren en waarvoor enorm veel dank! De barman mist niet alleen de financiële kant van de gast, ook het sociale gedeelte is een groot gemis. Wij zijn eenvoudigweg geen mensen die thuiszitten. We willen reuring om ons heen. Het geluid van een vol café, met een harde schaterlach er doorheen. Het klinken van volgetapte glazen tegen elkaar, ik mis het enorm. En dat geldt voor gasten net zo, ze staan te springen om weer naar het café te mogen.

En juist die hunkering staat in schril contrast met dat ene verkleinwoord… ‘biertje’. Want niet alleen websites gebruiken die term, je hoort ‘m overal. De horecasluiting maakt men gedwongen bewust van hoe luxe het was om ‘even een biertje te gaan drinken’. Men hoefde niet na te denken over die mooie schuimkraag, dat perfect geserveerde glas bier. Dat was er gewoon. Je liep het café binnen, bestelde een ‘biertje’ en het kwam.

Nu is dat allemaal niet meer zo vanzelfsprekend. Wel dat dat bier weer perfect geserveerd zal worden, maar niet dat men spontaan in het café bier gaat drinken. Het verplichte reserveren zal het probleem niet zijn, dat heeft de gast er voor over. Dat er meer gasten zijn dan het maximum aantal plaatsen binnen is de bottleneck. Naar het café gaan wordt een luxe, een traktatie. Het cafébezoek zal waardevoller worden voor onze gasten, niet alleen omdat zij het al maanden hebben moeten missen, maar ook omdat ze het nog meer moeten gaan missen. Ook als we weer open zijn. Als gasten eenmaal een plekje hebben weten te bemachtigen zullen ze daar zo optimaal mogelijk van willen genieten. Daar past het vluchtige ‘even een biertje drinken’ niet meer bij. Laten we bier dan ook bier noemen en niet meer kleineren.

Richard is de vaste columnist van De Cafékrant, Internationaal biersommelier en eigenaar van De BierBasiliek. Iedere derde maandag van de maand publiceert Richard een inspirerende column. Lees ze hier.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Advies Belastingdienst aan horecaondernemers: verleng bijzonder uitstel van betaling

Is uw bijzonder uitstel van betaling afgelopen en kunt u nog niet aan uw nieuwe betalingsverplichtingen voldoen? Verleng dan uw bijzonder uitstel van betaling. Dat kan nog tot en met 30 juni. Afgelopen zaterdag ontvingen 60.000 ondernemers, waaronder uit de horecabranche, hierover een brief van de B ...

KHN Corona
KHN: uit eten met sneltest onbespreekbaar

De uitspraken van minister De Jonge over de rol van sneltesten in het openingsplan van het kabinet kunnen rekenen op stevige kritiek vanuit horecaondernemers. Zo wordt er mogelijk gesproken over versoepelingen, waarbij de horeca voor uit eten open mag met de inzet van sneltesten. Vooral het feit dat ...

Economie Achtergronden
CBS: relatief veel horecabedrijven opgeheven

In het eerste kwartaal van 2021 werden zo’n 30,2 duizend bedrijven opgeheven, ruim 9 duizend minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Er werden 4,7 duizend bedrijven met meer dan é&e ...

Achtergronden Corona
Kan de horeca eigenlijk wel open als het weer mag?

Als de horeca op een gegeven moment weer open mag, dan is het nog maar de vraag of elke horecagelegenheid dat ook kan. BNR Nieuwsradio ging op onderzoek uit en deed daarbij ook navraag hij KHN. Bij veel ondernemers ontbreekt het op dit moment aan financiële middelen om personeel te betalen of v ...

Interview Longread
''Het terras openen heeft eigenlijk geen zin voor ons''

Andrea de Lange is eigenaresse van Brasserie Jansen in Zwolle. De terrassen mogen weliswaar weer gedeeltelijk open, maar zij koos ervoor haar terras gesloten te houden. Een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Als je kijkt naar alle administratie en de opstartkosten die daarbij komen kijken, dan he ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Ronald Bakker (Bagels & Beans)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: