Column Richard Moerkerk: aandacht maakt bier nog lekkerder

16 december 2019 | Richard Moerkerk

Wie houdt er nou niet van? Tijdens je horecabezoek naar mensen kijken? Op het terras, in de bediening en achter de bar voltrekken zich volledige theatershows waar je als professional ook zo van kan genieten.

Zo zat ik laatst aan de hoek van een bar in Amsterdam te kijken naar de barman en werd ik overdonderd door gevoelens van weemoed en thuiskomen tegelijk. Het schouwspel van een kastelein die met zóveel liefde en aandacht een glas pils inschonk, had ik tot dat moment nog nooit in Nederland gezien. Het deed me terugdenken aan de tijd dat ik in Ninove, België, woonde. Op mijn vrije dagen zat ik daar regelmatig op een terras in het midden van de stad. Het terras was vaak verlaten, maar stond vol in de zon en het ritueel waarmee de meneer het glas pils tapte was werkelijk prachtig om te zien.

De aandacht en concentratie die hij gaf aan het schenkritueel was ongekend. Vanaf het moment dat de bestelling geplaatst was, werd elke handeling zo geconcentreerd, met militaire precisie en liefde uitgevoerd, dat het elke keer weer een genot was om naar te kijken. En dat niet alleen, want juist door het zien van dat strakke ritueel smaakte het bier nog beter. Fenomenaal!

U begrijpt dat in België mijn passie voor bieren is ontstaan. Eenmaal terug in Nederland heb ik, in het restaurant waar ik in 2006 werkte, een bierkaart geïntroduceerd. We waren nog wel de hype rond bier voor, maar het sloeg wel aan. Later ben ik opgeleid tot Internationaal Biersommelier en ben ik gestopt bij het restaurant, zodat ik me volledig op bier kon concentreren. Ik geef bierproeverijen, verzorg bier-spijscombinaties, trainingen en bierdiners. Overigens heb ik de horeca niet verlaten, want ik sta ook nog op de werkvloer van een prachtig bierproeflokaal: De Boom in Alkmaar.

Als uw nieuwe columnist mag ik u meenemen in mijn wondere wereld van het bier. Ik hoop dat mijn schrijfsels inspireren om gasten een betere bierbeleving te bieden. Zo smaakt elk glas bier nog beter.

Proost!

Richard is de vaste columnist van De Cafékrant, Internationaal biersommelier en eigenaar van De BierBasiliek. Iedere derde maandag van de maand publiceert Richard een inspirerende column. Lees ze hier

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Advies Belastingdienst aan horecaondernemers: verleng bijzonder uitstel van betaling

Is uw bijzonder uitstel van betaling afgelopen en kunt u nog niet aan uw nieuwe betalingsverplichtingen voldoen? Verleng dan uw bijzonder uitstel van betaling. Dat kan nog tot en met 30 juni. Afgelopen zaterdag ontvingen 60.000 ondernemers, waaronder uit de horecabranche, hierover een brief van de B ...

KHN Corona
KHN: uit eten met sneltest onbespreekbaar

De uitspraken van minister De Jonge over de rol van sneltesten in het openingsplan van het kabinet kunnen rekenen op stevige kritiek vanuit horecaondernemers. Zo wordt er mogelijk gesproken over versoepelingen, waarbij de horeca voor uit eten open mag met de inzet van sneltesten. Vooral het feit dat ...

Economie Achtergronden
CBS: relatief veel horecabedrijven opgeheven

In het eerste kwartaal van 2021 werden zo’n 30,2 duizend bedrijven opgeheven, ruim 9 duizend minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Er werden 4,7 duizend bedrijven met meer dan é&e ...

Achtergronden Corona
Kan de horeca eigenlijk wel open als het weer mag?

Als de horeca op een gegeven moment weer open mag, dan is het nog maar de vraag of elke horecagelegenheid dat ook kan. BNR Nieuwsradio ging op onderzoek uit en deed daarbij ook navraag hij KHN. Bij veel ondernemers ontbreekt het op dit moment aan financiële middelen om personeel te betalen of v ...

Interview Longread
''Het terras openen heeft eigenlijk geen zin voor ons''

Andrea de Lange is eigenaresse van Brasserie Jansen in Zwolle. De terrassen mogen weliswaar weer gedeeltelijk open, maar zij koos ervoor haar terras gesloten te houden. Een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Als je kijkt naar alle administratie en de opstartkosten die daarbij komen kijken, dan he ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Ronald Bakker (Bagels & Beans)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: