Column: niet zeuren, maar veranderen

17 december 2018 | Thijs Jacobs

We drinken steeds minder alcohol en eten minder vlees. Ook suikerhoudende dranken, zoals frisdranken en vruchtensappen, gaan minder vaak over de toonbank. Dat is geen aanname, maar een harde realiteit: het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft het voedingspatroon tussen 2007 en 2010 namelijk vergeleken met dat tussen 2012 en 2016 en kwam tot deze conclusies. Nu kunnen we met zijn allen stug door blijven gaan met het aanbieden van bier en bitterballen in onze cafés - en voor de BOB een glaasje cola of sinas - maar dan gaan we het niet redden als cafébranche.

Eigenlijk is het net zoals met het roken. Het is gewoon einde verhaal, passé. Niet zeuren, maar vooruitkijken. Wees nou eerlijk, je wilt toch ook niet dat je eigen kinderen sigaretten opsteken zoals wij dat vroeger deden? Die tijden zijn voorbij. Met de kennis die we nu hebben, is het logisch dat roken aan banden werd gelegd. Nu zijn onverantwoorde vormen van voeding aan de beurt, soorten voeding die niet alleen onverantwoord zijn voor je lichaam, maar ook voor het milieu en het dierenwelzijn. De beelden van krijsende varkens, van ontbossing, overstromingen vanwege de opwarming van de aarde en ernstige vormen van obesitas kennen we allemaal, behale ene meneer Trump. Die vindt dat 'fake news' en denkt alleen aan beloofde belastingverlagingen voor de allerrijksten. Maar dat terzijde, de samenleving is er simpelweg klaar mee en verstandige ondernemers spelen in op veranderend consumentengedrag.

Dus, hoe nu verder? De eerste kroeg met alcoholvrij bier op de tap is er al. Er zullen er nog veel volgen, geloof me. Alcoholarme dranken zullen steeds gretiger aftrek vinden en voor wie helemaal geen alcohol wil drinken, moet je met alle liefde creatief zijn. Waters met smaakjes, liefst zelfgemaakt of lokaal, gaan een groot succes worden. Net als groenten- en fruitmixen die als non-alcoholische cocktail op de kaart worden gepresenteerd. Flinke margemakers, mits je de kennis in huis hebt om ze te maken. Daarnaast zijn bijna alle horecazaken anno nu niet meer alleen een café, lunchroom, restaurant of hotel... Nee, ze zijn van alles een beetje, dus zoek de verdieping op en gooi niet pas de deuren open om vier uur 's middags om vervolgens die paar vaste gasten tot twee uur 's nachts een paar eurootjes te laten besteden. Zoek een bredere en nieuwe doelgroep op, serveer ook ontbijt en lunch, focus je wat meer op jongeren die een gezond hapje willen eten en laat je inspireren door de laatste food trends. Volgens mij zijn we, eerlijk gezegd, een beetje in slaap gesukkeld in onze sector en vinden we het stiekem heel fijn om heel hard te klagen, met brancheorganisatie KHN als diepe spits. Veranderen vinden we collectief minder fijn... 

Wil je reageren? Dat vind ik leuk! Lekker zeuren mag, maar constructieve bijdragen zijn natuurlijk nog veel beter! Stuur een mail naar thijs.jacobs@uitgeverijps.nl en ik beantwoord je mail heel graag!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Achtergronden
Prijs voeding fors gestegen, vooral vlees en vis veel duurder

De prijzen van voedingsmiddelen stegen in mei 3,8 procent, nagenoeg de hoogste prijsstijging van voedsel in de afgelopen tien jaar. De prijzen voor vlees en vis stegen het sterkst. Dit meldt het CBS op basis van nadere analyse van de consumentenprijsindex. Na de eerste maanden van 2009 stegen de ...

Opening Utrecht
Familiezaak KARAF Food & Drinks opent haar deuren

Utrecht heeft er een nieuwe horecagelegenheid bij: KARAF Food & Drinks aan de Korte Jansstraat. Na meerdere succesvolle restaurants, beginnen eigenaren Fatma en Mustafa Kara deze nieuwe zaak met terras op een prachtige locatie in de Domstad. Voor Utrechtse horecaliefhebbers is KARAF geen onbe...

Columns
Column: roken verbieden is juist gastvrij!

Ik blijf het opmerkelijk vinden. Dat alle berichten die betrekking hebben op ‘roken’ op onze caféwebsite de grootste bezoekersaantallen krijgen, vrijwel zonder uitzondering. Wat is dat toch, die fascinatie voor het rookverbod in de horeca? Inmiddels is het rookverbod ruim tien jaa...

Onderzoek: aantal nieuwe foodfestivals drastisch gedaald

Het aantal festivals is in twee jaar tijd met ruim 10% teruggelopen. Dat blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam naar het festivallandschap in Nederland. Verantwoordelijk lector Harry van Vliet (Crossmedia): "De daling in het aantal muziekfestivals was al zichtbaar in 2017, maar de...

Amsterdam Opening
Nieuwe pop-up keuken Luca's Pizza opent in de Kopstootbar

Vanaf zaterdag 15 juni opent er een nieuwe pop-up keuken in de Amsterdamse Kopstootbar. Om de paar maanden werkt er een nieuwe chef in de pop-up keuken van de bar. Dit keer is het de beurt aan Luc Geertzen, die er Luca's Pizza opent. De pizzeria is gedurende de zomer te bewonderen. De pizzeri...

Achtergronden
Mag een café lachgas verkopen?

Lachgas is een middel dat wordt gebruikt als verdovingsmiddel bij operaties en recreatief als roesmiddel. Sinds juli 2016 valt lachgas dat verkocht wordt in ballonnen onder de Warenwet, dus niet meer onder de Geneesmiddelenwet. Hierdoor is de NVWA de partij die toeziet op de verkoop van lachgasballo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: