Column: niet zeuren, maar veranderen

17 december 2018 | Thijs Jacobs

We drinken steeds minder alcohol en eten minder vlees. Ook suikerhoudende dranken, zoals frisdranken en vruchtensappen, gaan minder vaak over de toonbank. Dat is geen aanname, maar een harde realiteit: het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft het voedingspatroon tussen 2007 en 2010 namelijk vergeleken met dat tussen 2012 en 2016 en kwam tot deze conclusies. Nu kunnen we met zijn allen stug door blijven gaan met het aanbieden van bier en bitterballen in onze cafés - en voor de BOB een glaasje cola of sinas - maar dan gaan we het niet redden als cafébranche.

Eigenlijk is het net zoals met het roken. Het is gewoon einde verhaal, passé. Niet zeuren, maar vooruitkijken. Wees nou eerlijk, je wilt toch ook niet dat je eigen kinderen sigaretten opsteken zoals wij dat vroeger deden? Die tijden zijn voorbij. Met de kennis die we nu hebben, is het logisch dat roken aan banden werd gelegd. Nu zijn onverantwoorde vormen van voeding aan de beurt, soorten voeding die niet alleen onverantwoord zijn voor je lichaam, maar ook voor het milieu en het dierenwelzijn. De beelden van krijsende varkens, van ontbossing, overstromingen vanwege de opwarming van de aarde en ernstige vormen van obesitas kennen we allemaal, behale ene meneer Trump. Die vindt dat 'fake news' en denkt alleen aan beloofde belastingverlagingen voor de allerrijksten. Maar dat terzijde, de samenleving is er simpelweg klaar mee en verstandige ondernemers spelen in op veranderend consumentengedrag.

Dus, hoe nu verder? De eerste kroeg met alcoholvrij bier op de tap is er al. Er zullen er nog veel volgen, geloof me. Alcoholarme dranken zullen steeds gretiger aftrek vinden en voor wie helemaal geen alcohol wil drinken, moet je met alle liefde creatief zijn. Waters met smaakjes, liefst zelfgemaakt of lokaal, gaan een groot succes worden. Net als groenten- en fruitmixen die als non-alcoholische cocktail op de kaart worden gepresenteerd. Flinke margemakers, mits je de kennis in huis hebt om ze te maken. Daarnaast zijn bijna alle horecazaken anno nu niet meer alleen een café, lunchroom, restaurant of hotel... Nee, ze zijn van alles een beetje, dus zoek de verdieping op en gooi niet pas de deuren open om vier uur 's middags om vervolgens die paar vaste gasten tot twee uur 's nachts een paar eurootjes te laten besteden. Zoek een bredere en nieuwe doelgroep op, serveer ook ontbijt en lunch, focus je wat meer op jongeren die een gezond hapje willen eten en laat je inspireren door de laatste food trends. Volgens mij zijn we, eerlijk gezegd, een beetje in slaap gesukkeld in onze sector en vinden we het stiekem heel fijn om heel hard te klagen, met brancheorganisatie KHN als diepe spits. Veranderen vinden we collectief minder fijn... 

Wil je reageren? Dat vind ik leuk! Lekker zeuren mag, maar constructieve bijdragen zijn natuurlijk nog veel beter! Stuur een mail naar thijs.jacobs@uitgeverijps.nl en ik beantwoord je mail heel graag!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Interview
Maggie Blue: All-day (and night) concept in Alphen aan den Rijn [video]

Van lunch tot dj’s en livemuziek op de vrijdag- en zaterdagavonden: Maggie Blue in Alphen aan den Rijn heeft het allemaal. Sinds 24 juli 2017 zijn de deuren van Maggie Blue geopend. Sindsdien hebben ze erg veel gedaan om uniek te zijn, maar ook aanspreekbaar en inspirerend voor gasten. Mike, (...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: