Column: niet zeuren, maar veranderen

17 december 2018 | Thijs Jacobs

We drinken steeds minder alcohol en eten minder vlees. Ook suikerhoudende dranken, zoals frisdranken en vruchtensappen, gaan minder vaak over de toonbank. Dat is geen aanname, maar een harde realiteit: het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft het voedingspatroon tussen 2007 en 2010 namelijk vergeleken met dat tussen 2012 en 2016 en kwam tot deze conclusies. Nu kunnen we met zijn allen stug door blijven gaan met het aanbieden van bier en bitterballen in onze cafés - en voor de BOB een glaasje cola of sinas - maar dan gaan we het niet redden als cafébranche.

Eigenlijk is het net zoals met het roken. Het is gewoon einde verhaal, passé. Niet zeuren, maar vooruitkijken. Wees nou eerlijk, je wilt toch ook niet dat je eigen kinderen sigaretten opsteken zoals wij dat vroeger deden? Die tijden zijn voorbij. Met de kennis die we nu hebben, is het logisch dat roken aan banden werd gelegd. Nu zijn onverantwoorde vormen van voeding aan de beurt, soorten voeding die niet alleen onverantwoord zijn voor je lichaam, maar ook voor het milieu en het dierenwelzijn. De beelden van krijsende varkens, van ontbossing, overstromingen vanwege de opwarming van de aarde en ernstige vormen van obesitas kennen we allemaal, behale ene meneer Trump. Die vindt dat 'fake news' en denkt alleen aan beloofde belastingverlagingen voor de allerrijksten. Maar dat terzijde, de samenleving is er simpelweg klaar mee en verstandige ondernemers spelen in op veranderend consumentengedrag.

Dus, hoe nu verder? De eerste kroeg met alcoholvrij bier op de tap is er al. Er zullen er nog veel volgen, geloof me. Alcoholarme dranken zullen steeds gretiger aftrek vinden en voor wie helemaal geen alcohol wil drinken, moet je met alle liefde creatief zijn. Waters met smaakjes, liefst zelfgemaakt of lokaal, gaan een groot succes worden. Net als groenten- en fruitmixen die als non-alcoholische cocktail op de kaart worden gepresenteerd. Flinke margemakers, mits je de kennis in huis hebt om ze te maken. Daarnaast zijn bijna alle horecazaken anno nu niet meer alleen een café, lunchroom, restaurant of hotel... Nee, ze zijn van alles een beetje, dus zoek de verdieping op en gooi niet pas de deuren open om vier uur 's middags om vervolgens die paar vaste gasten tot twee uur 's nachts een paar eurootjes te laten besteden. Zoek een bredere en nieuwe doelgroep op, serveer ook ontbijt en lunch, focus je wat meer op jongeren die een gezond hapje willen eten en laat je inspireren door de laatste food trends. Volgens mij zijn we, eerlijk gezegd, een beetje in slaap gesukkeld in onze sector en vinden we het stiekem heel fijn om heel hard te klagen, met brancheorganisatie KHN als diepe spits. Veranderen vinden we collectief minder fijn... 

Wil je reageren? Dat vind ik leuk! Lekker zeuren mag, maar constructieve bijdragen zijn natuurlijk nog veel beter! Stuur een mail naar thijs.jacobs@uitgeverijps.nl en ik beantwoord je mail heel graag!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Opening
De Horeca Academie opent een nieuwe vestiging in Houten

De Horeca Academie en het landelijk opererende SVO zijn al jaren partners in het verzorgen van horeca opleidingen en gaan nu een nieuwe vestiging openen in Houten. De Horeca Academie gaat per september 2019 van start met de aanbieding van de volgende opleidingen: kok, Zelfstandig werkend kok, Horeca...

Amsterdam Cocktails
Toonaangevende bars doen mee aan Amsterdam Cocktail Week

Op maandag 11 maart is de Amsterdam Cocktail Week 2019 van start gegaan en tot en met zondag 17 maart staat onze hoofdstad volledig in het teken van de laatste cocktailtrends. Door het succes van de vorige edities kunnen bezoekers zich ook dit jaar weer tot een ware ‘cocktail pro’ trans...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Detailhandel of horeca; klein verschil, grote gevolgen

Steeds meer gemeenten krijgen te maken met de dunne lijn die in enkele gevallen detailhandel van horeca scheidt. Dat deze lijn dun is, blijkt uit de stijgende hoeveelheid aan zaken die bij de rechter worden voorgelegd waarin specifiek de vraag wordt gesteld: is mijn zaak aan te merken als horeca- of...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: