Column: niet zeuren, maar veranderen

17 december 2018 | Thijs Jacobs

We drinken steeds minder alcohol en eten minder vlees. Ook suikerhoudende dranken, zoals frisdranken en vruchtensappen, gaan minder vaak over de toonbank. Dat is geen aanname, maar een harde realiteit: het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft het voedingspatroon tussen 2007 en 2010 namelijk vergeleken met dat tussen 2012 en 2016 en kwam tot deze conclusies. Nu kunnen we met zijn allen stug door blijven gaan met het aanbieden van bier en bitterballen in onze cafés - en voor de BOB een glaasje cola of sinas - maar dan gaan we het niet redden als cafébranche.

Eigenlijk is het net zoals met het roken. Het is gewoon einde verhaal, passé. Niet zeuren, maar vooruitkijken. Wees nou eerlijk, je wilt toch ook niet dat je eigen kinderen sigaretten opsteken zoals wij dat vroeger deden? Die tijden zijn voorbij. Met de kennis die we nu hebben, is het logisch dat roken aan banden werd gelegd. Nu zijn onverantwoorde vormen van voeding aan de beurt, soorten voeding die niet alleen onverantwoord zijn voor je lichaam, maar ook voor het milieu en het dierenwelzijn. De beelden van krijsende varkens, van ontbossing, overstromingen vanwege de opwarming van de aarde en ernstige vormen van obesitas kennen we allemaal, behale ene meneer Trump. Die vindt dat 'fake news' en denkt alleen aan beloofde belastingverlagingen voor de allerrijksten. Maar dat terzijde, de samenleving is er simpelweg klaar mee en verstandige ondernemers spelen in op veranderend consumentengedrag.

Dus, hoe nu verder? De eerste kroeg met alcoholvrij bier op de tap is er al. Er zullen er nog veel volgen, geloof me. Alcoholarme dranken zullen steeds gretiger aftrek vinden en voor wie helemaal geen alcohol wil drinken, moet je met alle liefde creatief zijn. Waters met smaakjes, liefst zelfgemaakt of lokaal, gaan een groot succes worden. Net als groenten- en fruitmixen die als non-alcoholische cocktail op de kaart worden gepresenteerd. Flinke margemakers, mits je de kennis in huis hebt om ze te maken. Daarnaast zijn bijna alle horecazaken anno nu niet meer alleen een café, lunchroom, restaurant of hotel... Nee, ze zijn van alles een beetje, dus zoek de verdieping op en gooi niet pas de deuren open om vier uur 's middags om vervolgens die paar vaste gasten tot twee uur 's nachts een paar eurootjes te laten besteden. Zoek een bredere en nieuwe doelgroep op, serveer ook ontbijt en lunch, focus je wat meer op jongeren die een gezond hapje willen eten en laat je inspireren door de laatste food trends. Volgens mij zijn we, eerlijk gezegd, een beetje in slaap gesukkeld in onze sector en vinden we het stiekem heel fijn om heel hard te klagen, met brancheorganisatie KHN als diepe spits. Veranderen vinden we collectief minder fijn... 

Wil je reageren? Dat vind ik leuk! Lekker zeuren mag, maar constructieve bijdragen zijn natuurlijk nog veel beter! Stuur een mail naar thijs.jacobs@uitgeverijps.nl en ik beantwoord je mail heel graag!

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Achtergronden Longread
Cash verdwijnt voorlopig nog niet uit de horeca

Na een jarenlange promotie van pinnen en contactloos betalen, hoor je de laatste tijd steeds vaker de roep om contant betalen. De Nederlandsche Bank laat van zich horen als voorstander van cash. Wat moet je daarmee in de horeca, waar contant geld voor onveilige situaties zorgt? Maatregelen nemen! ...

Koffie & thee Longread
Achtergrond: Koffie is complex, maar de moeite waard

Koffie is een complex product. Er zijn zoveel verschillende smaakvariëteiten en koffielanden. En dan de prijs. Is koffie nu duurder geworden de laatste jaren? Volgens verschillende onderzoeken blijkt van wel. Volgens koffiekenner Frans Kooijman, eigenaar van koffiehotspot 30ml in Utrecht, moete...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: