Onderzoek: consumptie horecabezoeker veranderd na eerste lockdown

5 januari 2021 | Redactie

Horeca in Nederland heeft na de eerste lockdown de weg omhoog vrij snel weten te vinden. Halverwege juli is het omzetniveau zelfs even gestegen tot het niveau van 2019. Dit blijkt uit een jaarlijkse analyse van TAPP, dat consumpties in 4000 zaken in Nederland monitort en analyseert. Opvallend genoeg bleek in de periode na de lockdown de consumptiebehoefte van de horecagast op een aantal vlakken veranderd ten opzichte van 2019. 

“Een aantal opzienbarende verschillen komen ten opzichte van 2019 naar voren”, stelt Nederstigt. “Bijvoorbeeld dat Nederlanders na de lockdown veel vaker voor sterke drank kozen dan vorig jaar.  Bijna negen procent vaker is sterke drank op de rekening verschenen.”

Rum in opmars

Voor de lockdown bleek met name rum te winnen aan populariteit. Gin bleek in die periode veel minder in trek dan voorheen. De consumptie van gin daalde met elf procent, naar rum was acht procent meer vraag. Na de lockdown nam de algehele populariteit van gedistilleerd toe, maar werd rum minder vaak besteld dan voor de lockdown.  

Aandeel pils loopt na lockdown terug, aandeel speciaalbier neemt toe

Niet alleen gedistilleerd won aan populariteit. Na de eerste lockdown loopt het percentage pils dat in de horeca besteld wordt terug, terwijl het percentage voor speciaalbier juist toeneemt. Nadat de horeca afgelopen zomer weer opstartte is bijna tien procent minder pils genuttigd. De vraag naar speciaalbier steeg ondertussen met acht procent. “Speciaalbier is natuurlijk al langer in toenemende mate populair, maar dit is wel een bijzonder sterke toename. Aannemelijk is dat men minder pils bestelde omdat, vanwege het beperkt aantal gasten dat naar binnen mocht, relatief weinig tijd werd doorgebracht in de horeca.  Hierdoor trakteerde men zichzelf wellicht eerder op speciaalbier en gedistilleerd.”

Rap herstel na eerste lockdown

“De eerste weken van het jaar zijn goed verlopen. De omzetcijfers lagen gemiddeld boven de cijfers van 2019. Het was dan ook een ongelofelijke schok om te zien dat de horeca zo plotsklap stil kwam te liggen”, vertelt Meike Nederstigt van TAPP.

Vanaf het moment dat de eerste lockdown is aangekondigd kelderde de omzet direct, om even later, gedurende de lockdown, volledig tot stilstand te komen. “Ook afgelopen zomer hebben horecaondernemers te maken gehad met allerlei beperkende maatregelen. Hun flexibiliteit en snelle aanpassingen maakte dat veel ondernemers, ondanks de maatregelen, de deuren van hun zaak hebben kunnen openen.” De vakantiegangers bleven thuis, en met het goede weer als steuntje in de rug is de horeca na die eerste lockdown voorzichtig weer omhoog gekropen. Met als hoogtepunt dat de omzetcijfers medio juli zelfs het niveau van 2019 haalden. In de overige zomerweken bleef dit percentage hangen rond de tachtig procent. 

Over TAPP

TAPP verzamelt verkoopdata rechtstreeks uit de horeca en zet dat om in heldere inzichten. TAPP sluit iedere soort kassasysteem in elke soort zaak aan, overal in Nederland. Dit biedt inzicht in consumptiepatronen en marktontwikkelingen op ieder gewenst niveau. Daarmee helpt TAPP horecaondernemers en merken te groeien.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Column: Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: