De vakantie is al lang en breed voorbij en het ritme van alledag heeft weer de overhand genomen. Tuurlijk namen we ons voor dat we de heerlijke ‘vakantievibe’ zo lang mogelijk aan zouden houden. Dat betekent dat we het ‘moeten’ zoveel mogelijk vervangen door het ‘mogen’. We ‘mogen’ er weer zijn voor onze gasten en we ‘mogen’ ervoor zorgen dat alles zo flexibel, efficiënt en gastvrij mogelijk verloopt.
En zoals ik het nu opschrijf, lijkt het alsof het al een ‘moetje’ was geworden, maar dat is niet zo. Het is vooral zo dat we ervoor moeten (hahaha) zorgen dat we het niet zo zwaar nemen. Want wat we doen is superleuk en we hebben ons voorgenomen dat, wat er ook gebeurt, we het leuk blijven houden. En dat betekent dat we volop gaan genieten van onze mooie zaak, van elkaar en van onze MiltyFam.
We gaan prioriteit geven aan de leuke en mooie dingen. Deze week gaan we dus echt Limoncello maken van de schillen (die al even op alcohol staan) van de citroenen die een van onze gasten van zijn vakantieadresje aan de Amalfi-kust heeft meegenomen. Hoe leuk is dat. De voorpret hebben we inmiddels gehad, maar van het eindresultaat gaan we met elkaar, met zijn allen, onwijs genieten! Er komt een mooi zonnetje aan deze week, dus dat wordt op het terras heerlijk nippen van (hopelijk) de lekkerste Limoncello die we ooit hebben geproefd. En daarbij horen we heel graag de vakantieverhalen over het heerlijke eten en over de fantastisch lieve gepassioneerde boomgaardeigenaren in Italië nóg een keer. Toppunt van verbinding en gezelligheid.
Waar ik ook altijd van geniet, is het allemaal steeds een beetje beter maken. En beter betekent niet alleen leuker, want dat hebben we ons net voorgenomen, maar ook toekomstbestendiger. En we mogen beseffen dat beter niet automatisch verandering betekent, eerder in ons geval, op dit moment verdieping.
Verdieping in de gastvrijheid door een (ver)nieuwd TopTeam neer te zetten, maar ook een klein beetje verbreding. Verbreding in het Hollandse assortiment, maar ook in cocktails en de keuze in 0.0 bier.
De vraag blijft: kunnen we dat delicate evenwicht behouden? Kunnen we blijven genieten van een ouderwetse kroeg terwijl we ook toekomstbestendig blijven? Technologie en automatiseren helpen natuurlijk een heleboel. Daarin kijken we zeker naar de werkprocessen, hoe deze efficiënter kunnen, en naar de marges die onder druk staan. Maar onze business is toch vooral mensenwerk.
En deze mensen, onze MiltyFam, moeten ook kúnnen en willen omgaan met deze technieken. Onze taak is om ze hierin mee te nemen en ze te laten ervaren hoe het hun werk makkelijker maakt. Hier valt nog veel te winnen.
Wat de toekomst ook moge brengen, we gaan gewoon door met ondernemen en innoveren en verbeteren. Volgende keer neem ik jullie mee naar ons allernieuwste project dat op stapel staat. Het visitekaartje van elk horecabedrijf. Ik heb hier zin in, want ik weet zeker dat juist hier ook veel te winnen valt.
Op naar het eindresultaat!
Over de auteurs
Jan Willem en Janneke (zie foto) van Miltenburg zijn de eigenaren van Eetcafé van Miltenburg in Bilthoven. Al meer dan negentig jaar vormt Eetcafé Van Miltenburg het bruisende hart van De Bilt en Bilthoven. Het eetcafé is inmiddels drie generaties lang in het bezit van de familie Van Miltenburg. In dit dossier hebben we alle columns gebundeld.
Blijf op de hoogte!
Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.