Grijp eerst dat laaghangend fruit

11 oktober 2019 | Monique van Gevelt

Horecamensen houden van knallen. Een mooie avond draaien met je team waarbij alles klopt. Waar de service soepel loopt, de gasten happy zijn en een goede omzet wordt gedraaid.

Horecamensen vinden stille momenten in de zaak echter een gruwel. Wachten op klandizie en ‘wortelschieten’ is niet voor ze weggelegd. Ze willen 'doen'. Lekker veel actie in de zaak!

Logisch, want de kick die je krijgt van topdrukte is verslavend. De adrenaline schiet door je het lijf en de dopamine zorgt voor een soort euforie. Je wordt er gewoon een blijer mens van. Maar die slome momenten zijn deprimerend en desastreus voor je motivatie. Je kent het gevoel wel dat je bekruipt wanneer die stille momenten aanhouden en je omzet wegzakt. Je gaat overal vraagtekens bij zetten en maakt je zorgen.

Omzet blijkt voor horecaondernemers soms een ongrijpbaar fenomeen

De reden om advies in te winnen is vaak een te laag rendement. Aan de ene kant kun je dan kosten drukken en afspraken en contracten heronderhandelen. Aan de andere kant ga je kijken hoe de omzet verhoogd kan worden. Iedereen breekt weleens zijn hoofd over hoe er meer klandizie kan worden aangetrokken en een hogere omzetsnelheid kan worden gerealiseerd. Er blijkt een arsenaal aan mogelijkheden om je omzet op te krikken. Maar ze zijn niet allemaal goed voor je bedrijf.

Om de omzet te stimuleren grijpen horecazaken vaak naar het mechanisme van het verruimen van de openingstijden of het pushen van omzetmomenten die slecht lopen. Zoals een lunch die je maar niet van de grond krijgt. Dan worden de wildste dingen verzonnen. Speciale lunchmenu’s, social deals of kortingsacties worden ingezet.

Horecaondernemers willen vaak 6 tot 7 dagen in de week open zijn voor lunch en diner. Omdat ze denken zo meer om te zetten of door sociale druk. Zij baseren hun budget en investeringen hierop en verwachten dat het met minimale marketinginspanning gaat draaien. Ze rekenen zich rijk. Je moet namelijk al op een toplocatie zitten wil je bedrijf vanzelf gaan draaien. Maar die locaties zijn prijzig en je zal daar een behoorlijke omzet tegenover moeten zetten.

Toch houdt dit ondernemers niet tegen om op 'dooie momenten' alles aan te grijpen voor een beetje extra omzet. Vaak is dat een kansloze exercitie, want er staan te veel kosten tegenover. De gedachte is dat je toch al een medewerker hebt staan op die luwe uren en dat diegene dan wat om handen heeft. Maar eigenlijk moet de vraag zijn waarom jij tijdens die luwe uren zo nodig open moet zijn.

Vraag en aanbod

Het voelt ongemakkelijk als je bedrijf te leeg is. Als er geen reuring is. Krijg zo’n situatie maar eens omgedraaid. Met de diensten die wij als horeca leveren kunnen wij niet ver vooruit produceren of hét op plank leggen en wachten op betere tijden. Vandaag een tafel niet verkocht is een verloren kans.

Maar wat je niet wil is aanbod creëren voor iets waar geen of weinig vraag naar is. Als je de omzet wilt verhogen, zoek dan eerst eens naar het laaghangende fruit. Je focus ligt dan op de momenten waar er überhaupt al vraag naar je diensten is. Dat zijn de momenten waar je de verkoop kan optimaliseren. Je kunt namelijk betere prijzen vragen of het volume verhogen. Bijvoorbeeld door extra verkoop aan tafel, de laatste tafels actief in de markt te zetten of het omzetmomentum langer vast te houden. Pas als je de makkelijke omzetmomenten optimaal hebt uitgenut verleg je de aandacht naar de meer lastige omzetmomenten zoals een extra lunch of extra dag open.

Dus als er op de topdagen en -avonden nog geen rijen voor de deur staan is het verstandig eerst deze te optimaliseren voordat je alle focus verlegt naar nieuwe omzetmomenten en kansen.

Over Monique:

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Amsterdam Café
Nedstede koopt vastgoed en exploitatie café De Vergulde Gaper in de Jordaan

Nedstede heeft het vastgoed en de exploitatie van café De Vergulde Gaper gekocht. Het beroemde café ligt middenin de Jordaan, aan de Prinsenstraat 30, op de hoek van de Prinsengracht. De Vergulde Gaper is geliefd onder zowel Amsterdamse locals als toeristen, niet alleen vanwege zijn...

Tech Coronacrisis
Horecaplatform Nocto biedt oplossing voor de anderhalvemetersamenleving

De horeca behoort tot één van de industrieën die zwaar getroffen is door COVID-19. Na 81 dagen gesloten te zijn geweest, mocht de horeca 1 juni weer open. Verschillende regels moeten dan wel worden nageleefd. Terwijl ongeduldig wordt gewacht op versoepelingen, komt Rotterdamse sta...

KHN Coronacrisis
Clubs & Nightlife bedrijven pleiten voor heropening per 1 augustus

De versoepelingen die vanaf vandaag ingaan, bieden voor veel sectoren weer enige ruimte om te ondernemen, maar voor de Clubs & Nightlife bedrijven is er nog steeds geen perspectief; zij moeten tot tenminste 1 september de deuren gesloten houden. Dit is niet langer uit te leggen. In Den Haag word...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Bezorgen van drankpakketten door horeca mag niet meer

Vanaf woensdag 1 juli mogen horecaondernemers in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid geen drankpakketten, met daarin licht alcoholische dranken, meer bezorgen, zo lezen we op de website van De Gelderlander. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis werd er voor de horeca een uitzondering gemaakt, m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: