Eigenaar van Soep-er vertelt De CaféKrant alles over herfstsoepen en het ondernemen van een soepbar

Auteur: Juan Kort
Ondernemen Themamaand Herfst 22 september 2022
Eigenaar van Soep-er vertelt De CaféKrant alles over herfstsoepen en het ondernemen van een soepbar

Soep-er, Utrechts eerste soepbar, zegt verrassende smaken en ingrediënten te mengen. Janine de Roode (29) is eigenaar van de lunchroom, waarboven Logement Petit Beijers met negen luxe boutique kamers dienstdoet, wat ook onder haar eigendom valt. Nu de bladeren van de bomen vallen, het kouder wordt, en we dus in de herfst zijn beland, willen velen hun salade of broodje inwisselen voor een warme kom soep. De CaféKrant vond in Janine de juiste persoon om te bevragen welke soepen echt passen in het herfstseizoen.

Soep-er ging twee jaar geleden gelijktijdig met het logement open. Met haar toenmalige vriend wilde Janine een soepbar in Utrecht openen. Toen ze het pand uit haar dromen tegenkwam, werd erboven een hotel verbouwd. Echter wilde de toenmalige eigenaar van het logement er op dat moment vanaf omdat corona zijn plannen in de war schopte. Janine greep haar kans, en werd plots eigenaar van een lunchroom én hotel.

Soep-er ligt in hartje Utrecht, aan de Vismarkt, een straat langs de Oudegracht. Halverwege de Vismarkt ligt een brug die een pleintje vormt over de waterweg: de Kalisbrug. Aan die brug vol met drukbezochte terrassen ligt de dagzaak van Janine. Bij binnenkomst is meteen de gehele ruimte te zien: een knusse en hippe sfeer dwaalt door de soepbar. In de open keuken worden de soepen, maar ook de taarten, cakes en quiches vers gemaakt. Er zijn tafels aanwezig waar enkele gasten plaats kunnen nemen.

Alternatief voor brood

Janine vertelt graag hoe dit allemaal is ontstaan: “Ik houd ontzettend van reizen, veelal door Europa. In België kwam ik heel vaak soepbarren tegen. Ik vond soep een gezond alternatief voor brood, en van huis uit ben ik gewend om het veel te eten. Daardoor ontstond het idee om een lunchroom gespecialiseerd in soep te starten. Vervolgens hebben we dat op papier gezet en zijn we een crowdfunding gestart. Toen we op een dag langs dit gebouw liepen, waren we meteen verkocht. Het is een authentiek pand. De stijl die we hier hebben gecreëerd, hebben we ook doorgetrokken naar het hotel.” Het idee is blijkbaar goed uitgewerkt, want Soep-er is naar eigen zeggen een succes. “Omdat ik in de coronaperiode ben begonnen, heb ik geen goede maatstaaf waarmee ik de huidige cijfers kan vergelijken. Maar ik ben blij dat ik corona heb overleefd. Niet alleen Utrechters komen graag terug hier naartoe, maar ook veel toeristen. Zij komen niet alleen voor de soepen, maar ook voor het interieur, het bewust bezig zijn met duurzaam eten en goede koffie. Ik ben zeer tevreden over het aantal gasten dat hier elke dag plaatsneemt”, aldus de ondernemer.

Er heeft een bijzondere verandering plaatsgevonden. Na een jaar bleek het niet helemaal iets voor haar toenmalige vriend te zijn, vertelt ze: “Sindsdien run ik het alleen. Die overgang is goed gegaan. Iedereen die hier werkt, heeft hart voor de zaak. Omdat het een kleine zaak is met hoge kwaliteit en waar alles zelf wordt gemaakt, is het aantrekkelijk voor mensen die van zo’n werkplek houden. Ik heb geen last van het personeelstekort. Ze lopen hier zelfs naar binnen om te vragen of we werk beschikbaar hebben. Ook vinden sommigen het leuk om het receptiewerk van het hotel te doen. Dat vindt gewoon plaats aan de kassa van Soep-er.”

Voedzaam

Bij die kassa kunnen gasten kiezen uit drie soorten soep in drie formaten: klein, middel en groot. Ook is er koffie, thee, fris en zijn er zoete en hartige bakproducten te bestellen. “Ik heb gekozen voor gezonde en voedzame soepen. Hierbij serveren we zuurdesembrood van een lokale bakker. We hebben één vaste soep die we altijd serveren – de classic - dat is de geroosterde cherrytomatensoep. Daarnaast staan er twee wisselende soepen op het menu. Doordat ze allemaal voedzaam zijn en er brood bij wordt geserveerd, kunnen ze worden gezien als een vullende maaltijdsoep. Het kleine formaat is een klein mokje, de medium een lunchportie waar je vol van raakt en de grote is er voor de stevige trek. Omdat de prijs niet te hoog is, komen velen terug”, vertelt de ondernemer.

Herfst

Nu de herfst is aangebroken, worden er soepen bereid die daarbij passen. Kruidige soepen die je opwarmen zouden het volgens haar goed doen. “Typische ingrediënten die daarvoor nu in aanmerking komen zijn knolselderij, champignons en natuurlijk pompoen. Vegetarische erwtensoep, stevige minestronesoep en linzensoep passen bijvoorbeeld goed in deze tijd van het jaar. Of denk aan uiensoep die gesudderd is in whisky. Oosterse kruiden kunnen bepaalde soepen nog geschikter maken voor koude temperaturen. Mijn groenteboer denkt ook altijd mee. Hij weet precies wat er in het seizoen is, wat er aankomt en waar veel van is. Je kan bijna overal soep van maken”, zegt de eigenaar. Je zou denken dat soepen het alleen maar goed doen als de blaadjes van de bomen vallen of een gure wind in je gezicht blaast. Echter komen er volgens Janine ook in de zomer genoeg mensen op haar zaak af. “In de zomer staat er altijd één koude soep op de kaart. Dat kan bijvoorbeeld gazpacho zijn, of watermeloensoep. Ik merk wel dat als het grijzig weer is, er net iets meer mensen enthousiast worden van soep.” Mocht op een dag het enthousiasme van het publiek in Utrecht tegenvallen, is daar met soep handig op in te spelen vertelt ze: “Het handige aan soep is, is dat je het in groten getale kunt maken, maar ook weer terug kunt koelen. Op deze manier wordt er dus weinig voedsel verspild, en is mede daardoor mijn soepbar winstgevend. Daarvoor moet ik wel goed letten op wat er in de seizoenen is en moet ik een kort lijntje hebben met de leveranciers.” Overigens leveren haar leveranciers niet altijd vlees aan Soep-er. Alle drie de soepen die nu op de kaart staan, zijn vegetarisch. Soms worden er wel soepen met vlees geserveerd, maar het overgrote deel is vega. Hiermee gaat Janine mee in de trend van het eten zonder vlees normaler te maken.

Facts & Figures

Aantal zitplaatsen: 20 in totaal (binnen en buiten)

Grootte: 35 m² incl. keuken, 18 m² excl. keuken

Hardloper: De classic, geroosterde cherrytomatensoep.

Prijs: klein 5,75 euro, middel 6,90 euro, groot 8,80 euro. Alle drie de soepen hebben dezelfde prijs.

Blijf je graag op de hoogte?

Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws