Column: waarom hebben cafés zo'n negatief imago?

Auteur: Thijs Jacobs
Columns 1 augustus 2018
Column: waarom hebben cafés zo'n negatief imago?

Kennen jullie Google Nieuws? Superhandig als je wilt weten wat er allemaal gebeurt op bepaalde vlakken, zoals binnen de cafébranche. Helaas is het alleen maar kommer en kwel als je zoekt op ‘café’ binnen de zoekmachine. ‘Café XXX dicht vanwege drugs’, ‘Baby bij aanslag in café Amsterdam-Zuid’, ‘Café in centrum Zaandam dicht vanwege gokken’….

De gemiddelde Nederlander krijgt zodoende de indruk dat je wel levensmoe, drugscrimineel of gokverslaafde moet zijn om überhaupt nog een café te willen bezoeken. En dat terwijl de meeste kroegen in ons land juist gezellig, netjes en ‘schoon’ zijn. Waarom lukt het ons niet om dit imago op te vijzelen en de cafébranche van een beter imago te voorzien? Simpel, zolang er nog uitbaters zijn die menen dat de tegenvallende bedrijfsresultaten alleen nog maar opgetrokken kunnen worden door (semi)criminele activiteiten te ontplooien of toe te staan, blijft het slechte imago bestaan. Slecht nieuws reist immers snel. En dat terwijl die café-eigenaren door het verbannen van ongure types een ander publiek aan kunnen trekken. Kijk maar eens om je heen: in dagzaken – zoals lunchrooms – zie je geen ongure, dronken types, geen gokkasten en geen kogelgaten in de ruiten. Richt je ook op het dagpubliek als je een schone zaak wilt, een lunchkaart is daarbij een vereiste.

Nog een ding. Als we als cafébranche willen dat het beeld in positieve zin verandert, dan moeten we zelf ook meer positief nieuws naar buiten brengen. Het valt mij hier op de redactie op dat hotels, restaurants en lunchrooms persberichten sturen met leuk nieuws. Cafés doen dat niet. Daarom roep ik jullie hierbij op om al jullie goede nieuws naar ons toe te sturen, waarna wij het (indien van toepassing) plaatsen op onze website. Samen laten we het publiek dan zien dat er meer is dan alleen maar criminaliteit en ellende in onze branche. Leuk idee toch? Stuur jouw persbericht met foto naar redactie@uitgeverijps.nl en we pakken het op.

Overig nieuws