Column: waarom hebben cafés zo'n negatief imago?

1 augustus 2018 | Thijs Jacobs

Kennen jullie Google Nieuws? Superhandig als je wilt weten wat er allemaal gebeurt op bepaalde vlakken, zoals binnen de cafébranche. Helaas is het alleen maar kommer en kwel als je zoekt op ‘café’ binnen de zoekmachine. ‘Café XXX dicht vanwege drugs’, ‘Baby bij aanslag in café Amsterdam-Zuid’, ‘Café in centrum Zaandam dicht vanwege gokken’….

De gemiddelde Nederlander krijgt zodoende de indruk dat je wel levensmoe, drugscrimineel of gokverslaafde moet zijn om überhaupt nog een café te willen bezoeken. En dat terwijl de meeste kroegen in ons land juist gezellig, netjes en ‘schoon’ zijn. Waarom lukt het ons niet om dit imago op te vijzelen en de cafébranche van een beter imago te voorzien? Simpel, zolang er nog uitbaters zijn die menen dat de tegenvallende bedrijfsresultaten alleen nog maar opgetrokken kunnen worden door (semi)criminele activiteiten te ontplooien of toe te staan, blijft het slechte imago bestaan. Slecht nieuws reist immers snel. En dat terwijl die café-eigenaren door het verbannen van ongure types een ander publiek aan kunnen trekken. Kijk maar eens om je heen: in dagzaken – zoals lunchrooms – zie je geen ongure, dronken types, geen gokkasten en geen kogelgaten in de ruiten. Richt je ook op het dagpubliek als je een schone zaak wilt, een lunchkaart is daarbij een vereiste.

Nog een ding. Als we als cafébranche willen dat het beeld in positieve zin verandert, dan moeten we zelf ook meer positief nieuws naar buiten brengen. Het valt mij hier op de redactie op dat hotels, restaurants en lunchrooms persberichten sturen met leuk nieuws. Cafés doen dat niet. Daarom roep ik jullie hierbij op om al jullie goede nieuws naar ons toe te sturen, waarna wij het (indien van toepassing) plaatsen op onze website. Samen laten we het publiek dan zien dat er meer is dan alleen maar criminaliteit en ellende in onze branche. Leuk idee toch? Stuur jouw persbericht met foto naar redactie@uitgeverijps.nl en we pakken het op.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Wet- en regelgeving
Lachgasverbod: mag je het straks nog wel kopen voor in je keuken?

Het gebruik van lachgaspatronen als drugs in plaats van gastronomisch of technisch hulpmiddel is de laatste jaren flink toegenomen. Zoveel zelfs dat (door staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus) een voorstel is gedaan om lachgas in het hele land te gaan verbieden. Met het landelijk verbod...

Columns
Knibbel, knabbel, knuisje, wie knabbelt er aan jouw huisje?

Vol is vol, kopte de krant laatst. Het gaat over hoe vol de campings, bungalowparken en hotels wel niet zijn in eigen land. In maart was de annuleringenstroom niet bij te houden en deze zomer staat de telefoon roodgloeiend om een felbegeerd plekje onder onze eigen zon te bemachtigen. Tenminste als j...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: