Column: waarom hebben cafés zo'n negatief imago?

1 augustus 2018 | Thijs Jacobs

Kennen jullie Google Nieuws? Superhandig als je wilt weten wat er allemaal gebeurt op bepaalde vlakken, zoals binnen de cafébranche. Helaas is het alleen maar kommer en kwel als je zoekt op ‘café’ binnen de zoekmachine. ‘Café XXX dicht vanwege drugs’, ‘Baby bij aanslag in café Amsterdam-Zuid’, ‘Café in centrum Zaandam dicht vanwege gokken’….

De gemiddelde Nederlander krijgt zodoende de indruk dat je wel levensmoe, drugscrimineel of gokverslaafde moet zijn om überhaupt nog een café te willen bezoeken. En dat terwijl de meeste kroegen in ons land juist gezellig, netjes en ‘schoon’ zijn. Waarom lukt het ons niet om dit imago op te vijzelen en de cafébranche van een beter imago te voorzien? Simpel, zolang er nog uitbaters zijn die menen dat de tegenvallende bedrijfsresultaten alleen nog maar opgetrokken kunnen worden door (semi)criminele activiteiten te ontplooien of toe te staan, blijft het slechte imago bestaan. Slecht nieuws reist immers snel. En dat terwijl die café-eigenaren door het verbannen van ongure types een ander publiek aan kunnen trekken. Kijk maar eens om je heen: in dagzaken – zoals lunchrooms – zie je geen ongure, dronken types, geen gokkasten en geen kogelgaten in de ruiten. Richt je ook op het dagpubliek als je een schone zaak wilt, een lunchkaart is daarbij een vereiste.

Nog een ding. Als we als cafébranche willen dat het beeld in positieve zin verandert, dan moeten we zelf ook meer positief nieuws naar buiten brengen. Het valt mij hier op de redactie op dat hotels, restaurants en lunchrooms persberichten sturen met leuk nieuws. Cafés doen dat niet. Daarom roep ik jullie hierbij op om al jullie goede nieuws naar ons toe te sturen, waarna wij het (indien van toepassing) plaatsen op onze website. Samen laten we het publiek dan zien dat er meer is dan alleen maar criminaliteit en ellende in onze branche. Leuk idee toch? Stuur jouw persbericht met foto naar redactie@uitgeverijps.nl en we pakken het op.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Drinks Events
Jeneverfestival keert terug in jeneverhoofdstad Schiedam

De kogel is door de kerk: het Nederlands Jeneverfestival is terug van weggeweest. Op zaterdag 14 en zondag 15 september organiseert het Nationaal Jenevermuseum Schiedam het Nederlands Jeneverfestival. Na de spontane terugkeer van jenever op de menukaart van geprezen bartenders in Nederland, verwacht...

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Mensen
Bavaria viert 300-jarig bestaan

Brouwerij Bavaria bestaat dit jaar 300 jaar en viert dat het hele jaar met verschillende festiviteiten. Afgelopen weekend werd het jubileum gevierd samen met ruim 200 prijswinnaars en relaties – tijdens het ultieme Bavaria feestweekend in Nederland. Hiervoor startten eerder dit jaar winacties ...

Awards Bier
Het beste bier ter wereld komt uit Nederland!

Hertog Jan Grand Prestige Vatgerijpt Rutte is tijdens de prestigieuze World Beer Awards – het WK voor bier – verkozen tot het beste bier ter wereld in de categorie ‘World's Best Flavoured Wood Aged’. Daarnaast heeft een ander bier uit de Vatgerijpt serie, Vatgerijpt Hoogh...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: