Column: waarom hebben cafés zo'n negatief imago?

1 augustus 2018 | Thijs Jacobs

Kennen jullie Google Nieuws? Superhandig als je wilt weten wat er allemaal gebeurt op bepaalde vlakken, zoals binnen de cafébranche. Helaas is het alleen maar kommer en kwel als je zoekt op ‘café’ binnen de zoekmachine. ‘Café XXX dicht vanwege drugs’, ‘Baby bij aanslag in café Amsterdam-Zuid’, ‘Café in centrum Zaandam dicht vanwege gokken’….

De gemiddelde Nederlander krijgt zodoende de indruk dat je wel levensmoe, drugscrimineel of gokverslaafde moet zijn om überhaupt nog een café te willen bezoeken. En dat terwijl de meeste kroegen in ons land juist gezellig, netjes en ‘schoon’ zijn. Waarom lukt het ons niet om dit imago op te vijzelen en de cafébranche van een beter imago te voorzien? Simpel, zolang er nog uitbaters zijn die menen dat de tegenvallende bedrijfsresultaten alleen nog maar opgetrokken kunnen worden door (semi)criminele activiteiten te ontplooien of toe te staan, blijft het slechte imago bestaan. Slecht nieuws reist immers snel. En dat terwijl die café-eigenaren door het verbannen van ongure types een ander publiek aan kunnen trekken. Kijk maar eens om je heen: in dagzaken – zoals lunchrooms – zie je geen ongure, dronken types, geen gokkasten en geen kogelgaten in de ruiten. Richt je ook op het dagpubliek als je een schone zaak wilt, een lunchkaart is daarbij een vereiste.

Nog een ding. Als we als cafébranche willen dat het beeld in positieve zin verandert, dan moeten we zelf ook meer positief nieuws naar buiten brengen. Het valt mij hier op de redactie op dat hotels, restaurants en lunchrooms persberichten sturen met leuk nieuws. Cafés doen dat niet. Daarom roep ik jullie hierbij op om al jullie goede nieuws naar ons toe te sturen, waarna wij het (indien van toepassing) plaatsen op onze website. Samen laten we het publiek dan zien dat er meer is dan alleen maar criminaliteit en ellende in onze branche. Leuk idee toch? Stuur jouw persbericht met foto naar redactie@uitgeverijps.nl en we pakken het op.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Drinks
Column Richard Moerkerk: Daten met een bier

Bij ons, in Proeflokaal De Boom, wordt veel gedate. Normaal gesproken dan, uiteraard. Maar dat we nu gesloten zijn, wil natuurlijk niet zeggen dat er op het moment helemaal niet gedate wordt natuurlijk. Wandelen is helemaal hot en ik denk dat aankomende stelletjes sneller thuis afspreken, waar ze an ...

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Columns
Column: licht aan het einde van de tunnel…

Het lijkt het nieuwe mantra te zijn van Mark en Hugo, maar volgens mij hebben we nog heel veel bochten te nemen voordat we het licht aan het verre einde kunnen zien. Tot nu toe ga ik nog op de tast door het leven en duurt het heel lang voordat we ‘we zijn er bijna’ mogen zingen. De du ...

15 jaar De CaféKrant
13 jaar geleden in De CaféKrant: Café de Beyerd

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2008, het jaar waarin Spanje het EK Voetb ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: