Column: waarom hebben cafés zo'n negatief imago?

1 augustus 2018 | Thijs Jacobs

Kennen jullie Google Nieuws? Superhandig als je wilt weten wat er allemaal gebeurt op bepaalde vlakken, zoals binnen de cafébranche. Helaas is het alleen maar kommer en kwel als je zoekt op ‘café’ binnen de zoekmachine. ‘Café XXX dicht vanwege drugs’, ‘Baby bij aanslag in café Amsterdam-Zuid’, ‘Café in centrum Zaandam dicht vanwege gokken’….

De gemiddelde Nederlander krijgt zodoende de indruk dat je wel levensmoe, drugscrimineel of gokverslaafde moet zijn om überhaupt nog een café te willen bezoeken. En dat terwijl de meeste kroegen in ons land juist gezellig, netjes en ‘schoon’ zijn. Waarom lukt het ons niet om dit imago op te vijzelen en de cafébranche van een beter imago te voorzien? Simpel, zolang er nog uitbaters zijn die menen dat de tegenvallende bedrijfsresultaten alleen nog maar opgetrokken kunnen worden door (semi)criminele activiteiten te ontplooien of toe te staan, blijft het slechte imago bestaan. Slecht nieuws reist immers snel. En dat terwijl die café-eigenaren door het verbannen van ongure types een ander publiek aan kunnen trekken. Kijk maar eens om je heen: in dagzaken – zoals lunchrooms – zie je geen ongure, dronken types, geen gokkasten en geen kogelgaten in de ruiten. Richt je ook op het dagpubliek als je een schone zaak wilt, een lunchkaart is daarbij een vereiste.

Nog een ding. Als we als cafébranche willen dat het beeld in positieve zin verandert, dan moeten we zelf ook meer positief nieuws naar buiten brengen. Het valt mij hier op de redactie op dat hotels, restaurants en lunchrooms persberichten sturen met leuk nieuws. Cafés doen dat niet. Daarom roep ik jullie hierbij op om al jullie goede nieuws naar ons toe te sturen, waarna wij het (indien van toepassing) plaatsen op onze website. Samen laten we het publiek dan zien dat er meer is dan alleen maar criminaliteit en ellende in onze branche. Leuk idee toch? Stuur jouw persbericht met foto naar redactie@uitgeverijps.nl en we pakken het op.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
11 jaar geleden in De CaféKrant: Jazzcafé Wakker in Eemnes

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2010. We bezochten Jazzcafé Wakker ...

Interview Corona
Fieldlab Cafés: ''We kunnen weer doen waar we goed in zijn''

Stefan Elvers (links op de foto) is een van de gelukkige caféondernemers die deel mogen nemen aan Fieldlab Cafés in Utrecht. "Nou ja, het is helaas maar voor vier dagen, dus van korte duur." De eigenaar van Ubica is wel blij om weer wat te kunnen doen: "Het is gewoon pra ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: