Column Richard Moerkerk: Creëer een gelegenheid

16 maart 2020 | Richard Moerkerk

Grote bierbrouwerijen zetten in marketingcampagnes hun bier nog wel eens neer als een ultiem product voor stoere mannen. Maar, is bier een mannendrank? Ik vind van niet. Net zo min als dat kriekbieren ‘typisch vrouwenbier’ zouden zijn. Ik heb het u al eens eerder verteld; de smaken in bier zijn enorm divers en de mogelijkheden met bier zijn dat ook.

Ik hoor mensen wel eens iets zeggen als: “Ik drink eigenlijk alleen een pilsje na een lange autorit op vakantie. En dan drink ik er één of twee” Of: “Ik drink nooit bier, behalve tijdens carnaval.” Ik weet dan meteen dat die mensen blij verrast gaan worden als ik ze wat laat proeven. “Dit smaakt helemaal niet naar bier...” krijg ik dan te horen. Mensen lusten veel meer dan dat ze denken. Maar er is nog iets. Want ook de bierliefhebber drinkt natuurlijk een ander bier bij een kampvuurtje dan op het terras. Het gaat om de gelegenheid.

Regelmatig wordt er gevraagd naar mijn favoriete bier. Het voelt voor mij altijd een beetje als een beperking om dan één specifiek bier te noemen. Ik ben immers liefhebber en wat ik kies als mijn favoriete bier hangt dus af van het seizoen, mijn stemming, het moment van de dag en -daar heb je hem weer- de gelegenheid.  

Op het terras is het zien en gezien worden. Daar kun je handig gebruik van maken. Ik heb weleens gehoord van een horecagelegenheid die zijn medewerkers met de ijsjes de hele zaak liet rondlopen, ook als de tafel die bestelde vlak naast de keuken stond, om zo de ijsverkoop aan andere tafels te stimuleren. Ook op het terras neemt de gast de eerste slok met zijn of haar ogen. Een biercocktail in een mooi groot glas kun je aankleden met ijsklontjes, een takje munt of een ander kruid en partjes limoen of sinaasappelschilletjes. Zo’n heuse blikvanger op de terrastafel heeft direct de aandacht van elke gast en verkoopt zichzelf. Zelfs als die gast niet van plan was om bier te gaan bestellen.

Bieren in 75 centiliter flessen zijn ook echte aandachttrekkers. Helemaal als je ze serveert in een mooie ijsemmer. Op het terras is dat een volkomen must, maar bovendien vind ik het ook een upgrade voor het aangezicht van het terras. Daarnaast is het voor de gast toegankelijker om ook zelf het glas bij te schenken, waardoor personeel iets ontlast wordt. Medewerkers hebben zo meer tijd over om een goed bieradvies te geven.

Waar dat bieradvies uit moet bestaan? Het verbaast me eerlijk gezegd dat saisonbieren de terraskaarten nog niet domineren. Juist omdat deze bierstijl lekker droog en dorstlessend is. Zure bieren als oude geuze of oude kriek zijn vaak in 75 centiliter flessen te verkrijgen en zijn zéér dorstlessend. Voor liefhebbers absolute top, voor het grote publiek heftige smaken. IPA’s blijven het natuurlijk nog altijd goed doen in de zon.

Als je van plan bent om biercocktails op de kaart te zetten, houd dan rekening met verschillende smaken. Maak er één met een pittig bitter karakter, één fris en doordrinkbaar bier en daarnaast een iets zoetige variant. Zo creëer je voor iedereen een gelegenheid.

Richard is de vaste columnist van De Cafékrant, Internationaal biersommelier en eigenaar van De BierBasiliek. Iedere derde maandag van de maand publiceert Richard een inspirerende column. Lees ze hier.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Advies Belastingdienst aan horecaondernemers: verleng bijzonder uitstel van betaling

Is uw bijzonder uitstel van betaling afgelopen en kunt u nog niet aan uw nieuwe betalingsverplichtingen voldoen? Verleng dan uw bijzonder uitstel van betaling. Dat kan nog tot en met 30 juni. Afgelopen zaterdag ontvingen 60.000 ondernemers, waaronder uit de horecabranche, hierover een brief van de B ...

KHN Corona
KHN: uit eten met sneltest onbespreekbaar

De uitspraken van minister De Jonge over de rol van sneltesten in het openingsplan van het kabinet kunnen rekenen op stevige kritiek vanuit horecaondernemers. Zo wordt er mogelijk gesproken over versoepelingen, waarbij de horeca voor uit eten open mag met de inzet van sneltesten. Vooral het feit dat ...

Economie Achtergronden
CBS: relatief veel horecabedrijven opgeheven

In het eerste kwartaal van 2021 werden zo’n 30,2 duizend bedrijven opgeheven, ruim 9 duizend minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Er werden 4,7 duizend bedrijven met meer dan é&e ...

Achtergronden Corona
Kan de horeca eigenlijk wel open als het weer mag?

Als de horeca op een gegeven moment weer open mag, dan is het nog maar de vraag of elke horecagelegenheid dat ook kan. BNR Nieuwsradio ging op onderzoek uit en deed daarbij ook navraag hij KHN. Bij veel ondernemers ontbreekt het op dit moment aan financiële middelen om personeel te betalen of v ...

Interview Longread
''Het terras openen heeft eigenlijk geen zin voor ons''

Andrea de Lange is eigenaresse van Brasserie Jansen in Zwolle. De terrassen mogen weliswaar weer gedeeltelijk open, maar zij koos ervoor haar terras gesloten te houden. Een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Als je kijkt naar alle administratie en de opstartkosten die daarbij komen kijken, dan he ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Ronald Bakker (Bagels & Beans)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: