Column Richard Moerkerk: Creëer een gelegenheid

Auteur: Richard Moerkerk
Columns Richard Moerkerk 16 maart 2020
Column Richard Moerkerk: Creëer een gelegenheid

Grote bierbrouwerijen zetten in marketingcampagnes hun bier nog wel eens neer als een ultiem product voor stoere mannen. Maar, is bier een mannendrank? Ik vind van niet. Net zo min als dat kriekbieren ‘typisch vrouwenbier’ zouden zijn. Ik heb het u al eens eerder verteld; de smaken in bier zijn enorm divers en de mogelijkheden met bier zijn dat ook.

Ik hoor mensen wel eens iets zeggen als: “Ik drink eigenlijk alleen een pilsje na een lange autorit op vakantie. En dan drink ik er één of twee” Of: “Ik drink nooit bier, behalve tijdens carnaval.” Ik weet dan meteen dat die mensen blij verrast gaan worden als ik ze wat laat proeven. “Dit smaakt helemaal niet naar bier...” krijg ik dan te horen. Mensen lusten veel meer dan dat ze denken. Maar er is nog iets. Want ook de bierliefhebber drinkt natuurlijk een ander bier bij een kampvuurtje dan op het terras. Het gaat om de gelegenheid.

Regelmatig wordt er gevraagd naar mijn favoriete bier. Het voelt voor mij altijd een beetje als een beperking om dan één specifiek bier te noemen. Ik ben immers liefhebber en wat ik kies als mijn favoriete bier hangt dus af van het seizoen, mijn stemming, het moment van de dag en -daar heb je hem weer- de gelegenheid.  

Op het terras is het zien en gezien worden. Daar kun je handig gebruik van maken. Ik heb weleens gehoord van een horecagelegenheid die zijn medewerkers met de ijsjes de hele zaak liet rondlopen, ook als de tafel die bestelde vlak naast de keuken stond, om zo de ijsverkoop aan andere tafels te stimuleren. Ook op het terras neemt de gast de eerste slok met zijn of haar ogen. Een biercocktail in een mooi groot glas kun je aankleden met ijsklontjes, een takje munt of een ander kruid en partjes limoen of sinaasappelschilletjes. Zo’n heuse blikvanger op de terrastafel heeft direct de aandacht van elke gast en verkoopt zichzelf. Zelfs als die gast niet van plan was om bier te gaan bestellen.

Bieren in 75 centiliter flessen zijn ook echte aandachttrekkers. Helemaal als je ze serveert in een mooie ijsemmer. Op het terras is dat een volkomen must, maar bovendien vind ik het ook een upgrade voor het aangezicht van het terras. Daarnaast is het voor de gast toegankelijker om ook zelf het glas bij te schenken, waardoor personeel iets ontlast wordt. Medewerkers hebben zo meer tijd over om een goed bieradvies te geven.

Waar dat bieradvies uit moet bestaan? Het verbaast me eerlijk gezegd dat saisonbieren de terraskaarten nog niet domineren. Juist omdat deze bierstijl lekker droog en dorstlessend is. Zure bieren als oude geuze of oude kriek zijn vaak in 75 centiliter flessen te verkrijgen en zijn zéér dorstlessend. Voor liefhebbers absolute top, voor het grote publiek heftige smaken. IPA’s blijven het natuurlijk nog altijd goed doen in de zon.

Als je van plan bent om biercocktails op de kaart te zetten, houd dan rekening met verschillende smaken. Maak er één met een pittig bitter karakter, één fris en doordrinkbaar bier en daarnaast een iets zoetige variant. Zo creëer je voor iedereen een gelegenheid.

Richard is de vaste columnist van De Cafékrant, Internationaal biersommelier en eigenaar van De BierBasiliek. Iedere derde maandag van de maand publiceert Richard een inspirerende column. Lees ze hier.

Overig nieuws