Column Richard Moerkerk: Creëer een gelegenheid

16 maart 2020 | Richard Moerkerk

Grote bierbrouwerijen zetten in marketingcampagnes hun bier nog wel eens neer als een ultiem product voor stoere mannen. Maar, is bier een mannendrank? Ik vind van niet. Net zo min als dat kriekbieren ‘typisch vrouwenbier’ zouden zijn. Ik heb het u al eens eerder verteld; de smaken in bier zijn enorm divers en de mogelijkheden met bier zijn dat ook.

Ik hoor mensen wel eens iets zeggen als: “Ik drink eigenlijk alleen een pilsje na een lange autorit op vakantie. En dan drink ik er één of twee” Of: “Ik drink nooit bier, behalve tijdens carnaval.” Ik weet dan meteen dat die mensen blij verrast gaan worden als ik ze wat laat proeven. “Dit smaakt helemaal niet naar bier...” krijg ik dan te horen. Mensen lusten veel meer dan dat ze denken. Maar er is nog iets. Want ook de bierliefhebber drinkt natuurlijk een ander bier bij een kampvuurtje dan op het terras. Het gaat om de gelegenheid.

Regelmatig wordt er gevraagd naar mijn favoriete bier. Het voelt voor mij altijd een beetje als een beperking om dan één specifiek bier te noemen. Ik ben immers liefhebber en wat ik kies als mijn favoriete bier hangt dus af van het seizoen, mijn stemming, het moment van de dag en -daar heb je hem weer- de gelegenheid.  

Op het terras is het zien en gezien worden. Daar kun je handig gebruik van maken. Ik heb weleens gehoord van een horecagelegenheid die zijn medewerkers met de ijsjes de hele zaak liet rondlopen, ook als de tafel die bestelde vlak naast de keuken stond, om zo de ijsverkoop aan andere tafels te stimuleren. Ook op het terras neemt de gast de eerste slok met zijn of haar ogen. Een biercocktail in een mooi groot glas kun je aankleden met ijsklontjes, een takje munt of een ander kruid en partjes limoen of sinaasappelschilletjes. Zo’n heuse blikvanger op de terrastafel heeft direct de aandacht van elke gast en verkoopt zichzelf. Zelfs als die gast niet van plan was om bier te gaan bestellen.

Bieren in 75 centiliter flessen zijn ook echte aandachttrekkers. Helemaal als je ze serveert in een mooie ijsemmer. Op het terras is dat een volkomen must, maar bovendien vind ik het ook een upgrade voor het aangezicht van het terras. Daarnaast is het voor de gast toegankelijker om ook zelf het glas bij te schenken, waardoor personeel iets ontlast wordt. Medewerkers hebben zo meer tijd over om een goed bieradvies te geven.

Waar dat bieradvies uit moet bestaan? Het verbaast me eerlijk gezegd dat saisonbieren de terraskaarten nog niet domineren. Juist omdat deze bierstijl lekker droog en dorstlessend is. Zure bieren als oude geuze of oude kriek zijn vaak in 75 centiliter flessen te verkrijgen en zijn zéér dorstlessend. Voor liefhebbers absolute top, voor het grote publiek heftige smaken. IPA’s blijven het natuurlijk nog altijd goed doen in de zon.

Als je van plan bent om biercocktails op de kaart te zetten, houd dan rekening met verschillende smaken. Maak er één met een pittig bitter karakter, één fris en doordrinkbaar bier en daarnaast een iets zoetige variant. Zo creëer je voor iedereen een gelegenheid.

Richard is de vaste columnist van De Cafékrant, Internationaal biersommelier en eigenaar van De BierBasiliek. Iedere derde maandag van de maand publiceert Richard een inspirerende column.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"Flinke huurverlaging is voor horecaondernemers nu zeker mogelijk"

Hotelier Bart Reints Bok, directeur/eigenaar van Charme Hotels, houdt voor hotelvakblad Hospitality Management een 'coronadagboek' bij. Hij vertelde daarin over de niet zo heel nette handelswijze van Emesa, bekend van Vakantievelingen.nl en onderdeel van Talpa, en de annuleringspraktijken bi...

Achtergronden
Gratis download: De CaféKrant, maart 2020

Coronavirus of niet, De CaféKrant blijft je op de hoogte houden van het laatste nieuws - voornamelijk online - maar biedt je prachtige interviews en achtergrondverhalen in de krant zelf. Voor degenen die vanwege de gedwongen sluiting even niets om handen hebben, is dit een uitgave om naar uit...

Coronacrisis
Kabinet beslist 31 maart over maatregelen die gelden tot en met 6 april

Het kabinet besluit volgende week dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatrgelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden, musea en thuiswerken, worden dan verder besproken. Er is nog geen duidelijkheid over wannee...

Personeel Coronacrisis
FNV Horeca heeft grote zorgen over tijdelijke en flexibele contracten

Met het pakket aan maatregelen dat het kabinet vorige week aankondigde zijn er bij veel werkenden in de horeca zorgen over werk en inkomen weggenomen. Echter blijft de toekomst onzeker, zeker voor medewerkers met een flexibel of tijdelijk contract. Ondanks het pakket aan maatregelen die ervoor mo...

Coronacrisis
Verscherpte maatregelen. Wat betekent dit voor de horeca?

Het kabinet kondigde gisteravond verscherpte maatregelen aan om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Voorlopig blijven de eerder verkondigde maatregelen, waaronder sluiting van de horeca tot en met 6 april 2020, staan. Wanneer de horeca weer open mag is vooralsnog niet duidelijk. De...

Coronacrisis
Al ruim 3600 horecazaken nemen deel aan 'Help de Horeca' initiatief

Meer dan 3600 ondernemers hebben zich de afgelopen dagen aangemeld bij het initiatief ‘Help de Horeca’. Koninklijke Horeca Nederland startte het platform samen met vele (horeca)partners om horecaondernemers te ondersteunen in deze moeilijke periode. Vanaf vandaag kunnen gasten een waarde...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: