Column: Hoe zorg je dat je ambitie geen droom blijft?

12 november 2018 | Thijs Jacobs

Tuurlijk heb jij ambities. Elke ondernemer heeft die toch? Want je wilt groeien en je bedrijf continu verbeteren. Meer omzetten en meer overhouden. Meer vrije tijd en toch goed bezig zijn met je bedrijf. 'Ah’s en Oh’s' krijgen als mensen bij je binnenstappen en komen genieten.

Maar hoe ga je dat voor elkaar krijgen? Je zal altijd een bepaalde bagage moeten hebben om daar te komen waar je wilt zijn. Maar als jouw kennis niet toereikend is en je vaardigheden niet ‘up to date’, dan is het verrekte lastig om naar het volgende niveau van ondernemen te komen. Je komt je eigen plafond tegen.

Dan is het investeren geblazen. Én vooral in jezelf...

1. Investeer in kennis over ons vakgebied, de horeca. Weet exact wat er speelt in de branche, verbeter continu je vaardigheden en wees kundig.

2. Investeer in kennis over je doelgroepen en marktgebied. Alles weten over de mensen die bij je kopen. Volg wat ze doen, waarom ze het doen en hoe ze het doen.

3. Investeer in jouw persoonlijke ontwikkeling. Want succes is niet iets wat je overkomt, het is iets wat je afdwingt door hard te werken en vol te houden.

Omgeef je met mensen die verder zijn dan jij

Het komt erop neer dat je blijft leren. Ik hoor je al denken’ Saaaaaaai’. Óf, hier heb ik geen tijd voor. Maar zie het zo; als je elke dag iets kleins hebt geleerd, sta je elke dag wat slimmer op. En dat zal de doorslag geven. Want veel mensen blijven in hun ontwikkeling stilstaan.

Als ondernemer kun je je stilstand niet permitteren. Maar om echt klappers te maken in je groei moet je je omgeven met mensen die verder zijn dan jij. Die al heel succesvol zijn en veel bereikt hebben. Dat motiveert en stimuleert je om een stapje sneller te gaan en meer je best te doen.

Geef het door

Hetzelfde geldt voor je medewerkers en managers. Daar zitten vast ook mensen tussen die een bepaalde ambitie hebben en willen doorgroeien in je bedrijf. Die hogerop willen of verdieping willen. Als je zo’n veelbelovend talent in dienst hebt, is het aanlokkelijk en vaak noodzakelijk om zo iemand een promotie te geven. En dan verwacht je ook wat van zo iemand.

Toch zijn het juist de mensen die zich van onderaf omhoog werken die in de problemen komen. Ze krijgen de promotie omdat ze hun werk altijd goed doen of omdat ze de meest logische kandidaat zijn als anderen vertrekken en een positie vrijkomt.

Maar om op die nieuwe plek te kunnen functioneren zal je medewerker ook een persoonlijke en beroepsmatige groei moeten doormaken. Want ze lopen tegen een kennis gat aan. Ze weten niet hoe ze moeten aansturen of delegeren, voelen zich onzeker en onwennig en moeten zich nieuwe werkzaamheden eigen maken.

Dat is het moment waarbij jij diegene bent met superieure kennis en inzichten. Jij bent hun mentor en coach. Begeleid ze in hun groei en laat ze zich ontwikkelen. Anders zit je straks met mensen die niet goed genoeg functioneren. Vaak hoor je ondernemers zeggen dat die gepromote medewerker zo veelbelovend was, maar het niet heeft waargemaakt.  

Laat niet zomaar los

Je kunt mensen niet zomaar loslaten in hun nieuwe rol. Ze moeten zich de nieuwe positie aanmeten. Ze krijgen te maken met collega’s waar ze opeens leiding aan moeten geven en die dat niet zomaar accepteren. Een gebrek aan ondersteuning in zo’n transitieperiode zorgt ervoor dat mensen voortijdig vertrekken of jij opgescheept zit met een niet functionerende manager of chef. Dat kan je eigen ambities hinderen of zelfs de hele boel lam leggen.

Als je nog niet bent waar je wilt zijn, komt dat omdat er iets is wat je nog niet weet.

Zorg dat je ‘het’ te weten komt. Want groei en het verwezenlijken van je ambities gaat altijd met voortschrijdend inzicht gepaard.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Blurring 2.0: goed geregeld?

Consumenten winkelen steeds vaker online en zijn minder vaak in winkelstraten te vinden. Tijdens een dagje uit is het winkelend publiek op zoek naar een 'totaalbeleving' en wordt de keuze voor een horecagelegenheid in toenemende mate bepaald door de sfeer, de beleving en het aanbod. Als hore...

Economie Wijn
2018 uitzonderlijk wijnjaar

Wijnmakers hadden niets te klagen in 2018, het was een prachtjaar. De wijnprijs zal hierdoor omlaag gaan in Spanje en Italië, zo lezen we op NU.nl. Maar geldt dit ook voor Nederlandse wijn? De zomer van 2018 was de warmste zomer sinds minimaal 1706, dit kwam goed uit voor wijnbouwers, temper...

Bier Personalia Brouwerijen
Peer Swinkels directievoorzitter Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers kondigt vandaag het vertrek aan van Jan-Renier Swinkels, die na ruim twaalf jaar het directievoorzitterschap overdraagt aan zijn neef, Peer Swinkels. Jan-Renier geeft de familiebrouwerij hiermee ruimte voor doorstroming en vernieuwing. Onder zijn leiding is invulling gegev...

Personeel Video
Horecazaak maakt soap om personeel te vinden

Goed personeel vinden is binnen de horeca een levensgroot probleem. Restaurant De Drie Koningen in Groede maakte daarom een heuse 'soap'. Het filmpje is op Facebook inmiddels goed bekeken en er is de nodige media-aandacht. Misschien ook voor jouw zaak een leuk idee? ...

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: