Vanwege corona zijn dit de 10 foodtrends voor 2021

24 december 2020 | Thijs Jacobs

Vanwege corona zitten de meeste mensen ook in 2021 meer thuis dan ooit. Dit zorgt ervoor dat de verwachte food trends voor 2021 een hoog corona-proof karakter hebben. We wrijven over onze glazen bol en zetten een aantal food trends voor het nieuwe jaar op een rij.

1. Ontbijt

De meeste grote bedrijven hebben al aangegeven dat ze (het grootste deel van) hun personeel thuis laten werken tot de zomer van 2021. Ook daarna willen ze graag dat het personeel meer thuis gaat werken, vanwege kostenbesparingen, efficiëntie en een goede balans tussen werk en privé. Dit zorgt ervoor dat mensen thuis meer aandacht besteden aan het ontbijt. Het is echt waar, want we hebben tijdens de recente lockdowns gezien dat ontbijtgranen veel beter werden verkocht. Sta dus niet raar te kijken als je op Instagram binnenkort heel veel mooie plaatjes van thuisbereide, luxueuze ontbijtjes ziet.

2. Vakmanschap

Mensen worden vakkundiger in de keuken. Door het gebrek aan de mogelijkheid om de horeca te bezoeken, leven ze hun creativiteit uit in de eigen keuken. Je ziet dan ook veel meer gerechten die uren kosten om klaar te maken, maar in een mum van tijd verorberd worden. Nadat er een mooie Instagram-post aan is gewijd natuurlijk... Ook hier speelt mee dat mensen thuiswerken en daardoor tussendoor even in de potten en pannen kunenn roeren en geen reistijd meer hebben. De keuken wordt een speeltuin.

3. Fermenteren

We weten het. In 2020 (en daarvoor ook al) was fermentatie helemaal in, maar in 2021 zet deze trend door. Fermenteren is een proces waarbij schimmels, bacteriën en gisten worden gebruikt om een voedingsmiddel te maken. Denk aan zuurkool, bier en yoghurt.

4. Virtuele kookles

Van restaurant op de hoek tot sterrenchef... Er zijn veel professionele keukens die zich lenen om een virtuele masterclass te geven. Groepen vrienden kunnen via Zoom de les bijwonen en hun culinaire vaardigheden bijspijkeren. Dit kan nog wel een heel groot worden...

5. Bezorgservices

Het is een open deur, maar bezorging blijft groeien. De nieuwkomers op het vlak van bezorging (de 'betere' restaurants') blijven dat doen en zelfs cocktails worden nu al bezorgd. Wie had dat een jaar geleden kunnen denken?

6. Milieubewuste verpakking

Al dat bezorgen levert wel veel verpakkingsmateriaal op. Dat is zonde en slecht voor het milieu. Om de impact op het milieu te beperken en op duurzamere wijze te ondernemen, zijn de meeste restaurants op zoek naar ecologisch verantwoorde verpakkingsmaterialen voor bezorging. 

7. Kleinere creaties

Nog maar een jaar geleden kocht je een hele grote verjaardagstaart wanneer je jarig was. De taart werd gedeeld met vrienden en familie, er werd overheen gezongen (wat nu natuurlijk 'not done' is, behalve in kerken) en vele kleine handjes hadden het stuk dat jij in je mond stak al beroerd. Dat is voorbij. We zullen zien dat kleinere taartjes en gebakjes, de 'individuele traktaties', aan een opmars bezig zijn. Betekent dit dan ook de terugkeer van de cupcake?

8. Bartender thuis

Bij gebrek aan horeca leert de bevolking zichzelf de mooiste cocktails maken. Misschien gaan we thuis zelfs experimenteren met zelfgemaakte bitters en andere smaakmakers. Wees als horecaondernemer niet verbaasd als je veel exclusievere verzoekjes krijgt na de coronapandemie. Ook op dit front wordt het kennisniveau flink verhoogd!

9. Doe-het-zelf kits

We moeten noodgedwongen veel thuis doen met zijn allen, maar willen wel de allerbeste kwaliteit op het bord. De door restaurants geleverde doe-het-zelf kits bevatten ook producten die thuis nog afgemaakt moeten worden, zoals het bakken van een stukje vlees of het in de oven schuiven van een versbelegde pizza. Hiermee krijg je het beste van twee werelden: gemak én superieure horecakwaliteit!

10. Fastfood

Voor de een een gruwel, voor de ander de ultieme lekkernij. Fastfood zal blijven groeien. De herinnering aan een zorgenvrij bestaan wordt in voedsel gevangen en tegelijkertijd is fastfood stiekem best heel lekker. Betaalbaarheid en gemak spelen natuurlijk ook mee. 

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante restaurantnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column: licht aan het einde van de tunnel…

Het lijkt het nieuwe mantra te zijn van Mark en Hugo, maar volgens mij hebben we nog heel veel bochten te nemen voordat we het licht aan het verre einde kunnen zien. Tot nu toe ga ik nog op de tast door het leven en duurt het heel lang voordat we ‘we zijn er bijna’ mogen zingen. De du ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Wet- en regelgeving Corona
NOW 3: helft toekenningen naar horeca en detailhandel

UWV heeft in totaal ruim 77.000 aanvragen toegekend voor de derde periode van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Deze werkgevers hebben samen zo’n 1,3 miljoen mensen in dienst. Inmiddels heeft UWV 1,7 miljard euro aan voorschotten overgemaakt aan deze werkgevers. D ...

Wet- en regelgeving Corona
Horeca zeker tot 9 februari gesloten, hotels wel open

De horeca blijft nog zeker tot 9 februari gesloten, hotels mogen wel 'gewoon' open blijven. Dat maakte premier Mark Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Hotels mogen naast zakelijke gasten, ook recreatieve gasten ontvangen. Eerder meldde De Telegraaf dat hotels de dupe zouden ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: Bivakkeren in onze eigen bubbel

‘The Future is private’ was een uitspraak van de Facebook-eindbaas Mark Zuckerberg in 2019. Achteraf gezien een waarheid als een koe als je het mij vraagt. Want al bijna een jaar is ons privédomein ons enige leefgebied. En vooral in deze winterse lockdown verkeren wij enkel in hui ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: