Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

22 januari 2020 | Thijs Jacobs
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek.

Gemeente Rotterdam en Havenbedrijf Rotterdam ontwikkelen samen M4H tot innovatief woon-werkgebied. De Stadshaven Brouwerij en de Bierfabriek leveren een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid en sociale dynamiek in dit (haven)gebied. De Stadshaven Brouwerij heeft een start capaciteit van 20.000 HL (2 mln liter bier) per jaar. Hiermee is de brouwerij de grootste van Rotterdam en één van de grotere ambachtelijke brouwerijen van Nederland. De opening staat gepland voor oktober 2020.

Naar Rotterdam

Brouwerij én horeca zijn een initiatief van de Bierfabriek. Bierfabriek is in 2011 gestart als een combinatie van microbrouwerij en restaurant. De Rotterdamse locatie is na Amsterdam, Delft en Almere de vierde vestiging. In iedere vestiging staat een microbrouwerij midden in het restaurant, waar de bovengistende speciaalbieren ambachtelijk worden gebrouwen. Gasten tappen hun eigen bier en eten veelal de ‘signature dish’, het op houtskool gegrilde kippetje.

Bierfabriek directeur Harm van Deuren: “Het is een lang gekoesterde wens om met Bierfabriek naar Rotterdam te komen. Begin 2018 hebben we als eigenaren de wens uitgesproken dat we bij de volgende vestiging graag een grotere brouwerij wilden starten. De huidige drie microbrouwerijen brouwen enkel voor de eigen locaties, maar daar kunnen we geen flessen of fusten afvullen. We wilden kijken of we de dubbelslag konden slaan; we gingen op zoek naar een ruimte voor een grote brouwerij en dan bij voorkeur in Rotterdam. We vonden een prachtige oude fruitloods van 5.000m2 aan de Galileïstraat in Merwe-Vierhavens (M4H). De komende 10 jaar wordt dit hele gebied ontwikkeld tot woon- en werkgebied, daar willen wij graag aan bijdragen”. Als onderdeel van de herontwikkeling van het gebied herstelt het Havenbedrijf het pand uit 1912 in oude glorie.

Nieuwe brouwerij, nieuwe bieren

De hypermoderne brouwerij wordt ‘turn key’ geleverd door Braukon, een vooraanstaande brouwerij-producent uit Zuid-Duitsland. De Stadshaven brouwerij heeft een vergelijkbare capaciteit zoals die van succesvolle craft brouwerijen als  Jopen, ’t IJ en De Molen en kan het bier zowel in fles, fust als blik afvullen. Naast de bestaande Bierfabriek bieren (een Blond bier, Amber en een Porter) wordt het assortiment verder uitgebreid met karakteristieke en tegelijkertijd toegankelijke nieuwe bieren.

Versterking team

Bierfabriek investeert circa 7 miljoen in de Rotterdamse brouwerij en transformeert hiermee van een kleine horecaketen naar een toonaangevende brouwerij met vier eigen horecalocaties. Voor deze stap zocht Bierfabriek naar versterking van het team. Rotterdammer Reinier Schipper, voormalig CEO van United Dutch Breweries (UDB), heeft zich verbonden aan de onderneming. Reinier: “Toen ik hoorde van dit initiatief ging mijn Rotterdamse bierhart sneller kloppen. Ik vind het  fantastisch dat op deze locatie weer een echte Rotterdamse brouwerij komt. Ik ben mijn carrière begonnen in een Rotterdamse brouwerij en de cirkel is nu rond; met veel plezier wil ik me de komende jaren inzetten om hier een succes van te maken.” Meesterbrouwer en Rotterdammer Wesley Aarse gaat het brouwteam leiden. Vanaf zijn afstuderen in 2011 aan de HAS in ’s-Hertogenbosch werkte hij bij diverse craft brouwerijen door heel Nederland.

M4H: part of Rotterdam Makers District

M4H vormt samen met RDM het Rotterdam Makers District; dé plek in de regio voor de innovatieve maakindustrie. Het Makers District leent zich er perfect voor, jonge bedrijven kunnen hier doorgroeien naar grote gevestigde ondernemingen. Grote bedrijven kunnen hier experimenteren met nieuwe producten of processen. Er worden nieuwe technologieën uitgedacht, getest en toegepast. Deze nieuwe technologieën zijn gebaseerd op digitalisering, robotisering, additive manufacturing, en op het toepassen van nieuwe, duurzame energie en materialen. Dit maakt het Makers District tot een proeftuin en etalage van de nieuwe economie. Voor iedereen zichtbaar.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Advies Belastingdienst aan horecaondernemers: verleng bijzonder uitstel van betaling

Is uw bijzonder uitstel van betaling afgelopen en kunt u nog niet aan uw nieuwe betalingsverplichtingen voldoen? Verleng dan uw bijzonder uitstel van betaling. Dat kan nog tot en met 30 juni. Afgelopen zaterdag ontvingen 60.000 ondernemers, waaronder uit de horecabranche, hierover een brief van de B ...

KHN Corona
KHN: uit eten met sneltest onbespreekbaar

De uitspraken van minister De Jonge over de rol van sneltesten in het openingsplan van het kabinet kunnen rekenen op stevige kritiek vanuit horecaondernemers. Zo wordt er mogelijk gesproken over versoepelingen, waarbij de horeca voor uit eten open mag met de inzet van sneltesten. Vooral het feit dat ...

Economie Achtergronden
CBS: relatief veel horecabedrijven opgeheven

In het eerste kwartaal van 2021 werden zo’n 30,2 duizend bedrijven opgeheven, ruim 9 duizend minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Er werden 4,7 duizend bedrijven met meer dan é&e ...

Achtergronden Corona
Kan de horeca eigenlijk wel open als het weer mag?

Als de horeca op een gegeven moment weer open mag, dan is het nog maar de vraag of elke horecagelegenheid dat ook kan. BNR Nieuwsradio ging op onderzoek uit en deed daarbij ook navraag hij KHN. Bij veel ondernemers ontbreekt het op dit moment aan financiële middelen om personeel te betalen of v ...

Interview Longread
''Het terras openen heeft eigenlijk geen zin voor ons''

Andrea de Lange is eigenaresse van Brasserie Jansen in Zwolle. De terrassen mogen weliswaar weer gedeeltelijk open, maar zij koos ervoor haar terras gesloten te houden. Een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Als je kijkt naar alle administratie en de opstartkosten die daarbij komen kijken, dan he ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Ronald Bakker (Bagels & Beans)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: