''Sinas schenken we niet meer, dat is voorbij''

9 mei 2019 | David Bakker

Low-carb, sugarfree en natuurlijk vegan-proof. Ook frisdranken moeten geloven aan de wens van de consument. Denk aan vers gemberwater, biologische cola, granaatappelmelasse en zelfgemaakte  ijsthee.

Natuurlijk. Coca-Cola regular blijft nog altijd het meest populaire drankje in de horeca. Maar dat verkoopt de buurman ook. Om je te onderscheiden is een andere aanpak nodig naast het bestaande assortiment. Zelf ijsthee maken is een goede en goedkope manier om je onderscheidend in de markt te zetten.

Er zijn verschillende manieren om zelf ijsthee te maken. We kennen onder andere de chilled methode, shock brew-methode, iced brew-methode en de cold brew-methode. We bespreken laatstgenoemde methode. En die is vrij simpel. Bij een cold brew ga je uit van 10 gram thee op 1 liter water. Doe de thee in een kan en vul hem met water. Het enige dat je daarna nog hoeft te doen is de kan een nachtje in de koelkast laten staan. Serveer af met ijsblokjes, munt, gember, citroen en/of sinaasappel.

Water met een smaakje

Combinaties met water lijken op het eerste gezicht niet zo eindeloos, maar niets is minder waar. Watermeloen, munt, gember, citroen, aardbei, etc. En daar mag best een leuk bedrag tegenover staan. Nederlanders zijn bereid om te betalen voor kraanwater. Dat blijkt uit onderzoek van het GfK onder 47.000 Nederlanders. Ongeveer 60 procent van de ondervraagden geeft aan te willen betalen voor kraanwater als daar een goed doel achter zit, bijvoorbeeld schoon drinkwater in derdewereldlanden.

Buiten de kaart om

Frisdrank doet het goed buiten de kaart om, maar laat je gasten wel weten dat je het verkoopt. Daarbij zijn twee dingen belangrijk: laat het zien en laat het horen. Geef je huisgemaakte frisdrank een prominente plek in de zaak en vertel je werknemers exact hoe het is gemaakt en wat de ingrediënten zijn. Of nog beter: betrek ze bij het productieproces. Zo heeft de bediening nog meer ‘feeling’ met het product, is het trots op het resultaat en zal dit overbrengen op de gast. De hedendaagse gast is gevoelig voor extra aandacht en laat zich graag overtuigen. Maak er gebruik van. Slaat het niet aan? Niet meer maken.

De expert: “Maak je frisdrank zelf”

Monique van der Vloed is (natuur)voedingsdeskundige en zet zich al jaren in om de consument bewuster te maken van het aantal suikers dat hij of zij binnenkrijgt door frisdrank. Binnen de horeca ziet ze nog (te) weinig veranderingen op het gebied van frisdrankaanbod. “De grote merken hebben nog altijd de overhand, hun light- en zeroversies hebben inderdaad nul procent suiker, maar bevatten vaak veel aspartaam en andere kunstmatige zoetstoffen. Als horecaondernemer kun je ervoor kiezen om je frisdrank zelf te maken. Het is lekker, gezond en vertelt een verhaal.“

De ondernemer: “Ik schenk geen sinas meer”

Carlijn Evers van Fika in Nijmegen schenkt ‘gewone’ Coca-Cola, maar ziet dat er bij haar doelgroep een grote behoefte is aan nieuwe soorten frisdranken. “Mijn gasten vinden het leuk om iets origineels te bestellen. De frisdranken van Naturfrisk, een Deens merk, gaan harder dan de klassieke frisdranken”, vertelt de lunchroomeigenaresse. “Sinas en cassis hebben we helemaal niet meer in het assortiment, want daar is geen vraag naar.”

“We schenken nog wel een aantal klassiekers, zoals bitter lemon, tonic en ginger ale, maar hebben daarnaast een breed assortiment aan biologische producten. Sinds kort schenken we ook Soof siropen, die gemaakt zijn van enkel fruit, groenten en kruiden. Met name in de zomer doen we veel met siropen en dan maken we ook onze eigen ice tea. Ik zie in de praktijk dus wel degelijk dat de consument op zoek is naar eerlijke, vernieuwende en – als het kan – gezondere alternatieven voor de klassieke frisdranken.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Koffie & thee Utrecht
30ml Coffee & Food maakt een feestje van de heropening op 1 juni

De afgelopen maanden was het rustig in de ‘huiskamers’ van 30ml. Alle vestigingen waren open voor TO GO, maar de gezelligheid die de zaken normaliter zo typeert hebben de medewerkers echt gemist. Gelukkig openen ook zij vanaf 1 juni om 12:00 uur weer de deuren voor het nuttigen ter plaat...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Branded Content
Veiligheidsproducten worden nieuwe reclamedragers

Horecaondernemers hebben groen licht gekregen om per 1 juni weer te openen.Met deze bijzondere printproducties kunnen horecaondernemers de aandacht op zichzelf vestigen of zelfs gebruiken voor hun marketing en eigen reclame. Voorbereiding is heel belangrijk: Plaats daarom specifieke gedragsregel...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Slecht levensgedrag, definitief oordeel in zicht?

Het openen van een restaurant gaat niet zomaar. Los van alle praktische zaken moeten de nodige vergunningen worden aangevraagd, waaronder in veel gevallen een exploitatievergunning op grond van de (algemene) plaatselijke verordening en een Drank- en Horecawetvergunning. Hierbij stuit men doorgaans o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: