Raysa Straal winnaar van laag-alcoholische cocktailcompetitie

14 januari 2020 | Thijs Jacobs

Na Nederlands eerste laag-alcoholische cocktailcompetitie - waar 8 bartenders werden uitgedaagd om een cocktail te ontwikkelen met slechts 1 eenheid alcohol - was het tijd voor de tweede editie van oneUNIT. Geen gesloten competitie dit keer, maar bartenders uit heel Nederland kregen de kans om hun vaardigheden te laten zien en de ultieme low-ABV cocktail te creëren.

Low-ABV staat voor low alcohol by volume. De kunst is dus een cocktail te creëren met een lager alcoholgehalte, die qua smaak en complexiteit niet onder doet aan de reguliere variant.

De 4-koppige vakjury bestaande uit Misja Vorsteman, Joep Stassen, Lennart Deddens en Jonathan Simpson beoordeelde zorgvuldig alle inzendingen. Raysa Straal (Tales and Spirits, Amsterdam) en Zygimantas - Ziggy - Valiulis (Mad Mick's Breakaway Cafe, Rotterdam) trokken aan het langste eind. Tijdens de Horecava 2020 gingen zij de strijd met elkaar aan in de Pop-up Bar Experience.

Pear Up

Na een spannende shake-off werd Raysa Straal uitgeroepen tot winnaar van deze tweede oneUNIT-competitie. Pear Up representeert een avond vol gezelligheid in een glas en daagt de smaakpapillen uit met een evenwichtige combinatie zoet, zuur, zout en een bittertje.

"Raysa's ingrediënten waren één voor één goed terug te vinden in de cocktail. Met haar kennis over deze oneUNIT cocktail Pear Up en haar presentatie was zij de overduidelijke winnares van dit jaar." - de jury.

Receptuur Pear Up:

25 ml Porters gin

15 ml perensiroop

10 ml ananassap

15 ml citroensap

2 scheutjes zoutoplossing

Bewust consumeren

Laag-alcoholische cocktails en dranken winnen de afgelopen jaren in hoog tempo terrein in Nederland. De consument gaat steeds bewuster om met alcoholconsumptie, wat vraagt om een gezonde dosis creativiteit. Met de oneUNIT competities slaan SpiritsNL, de vereniging van spirits producenten, en de Nederlandse Bartenders Club de handen ineen en focussen zich op deze groeiende trend. De nieuwe cocktailvariant stimuleert verantwoord drinken en bedient zo een groter publiek. Geniet met een maatje minder, maar net zo lekker.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Interview
Maggie Blue: All-day (and night) concept in Alphen aan den Rijn [video]

Van lunch tot dj’s en livemuziek op de vrijdag- en zaterdagavonden: Maggie Blue in Alphen aan den Rijn heeft het allemaal. Sinds 24 juli 2017 zijn de deuren van Maggie Blue geopend. Sindsdien hebben ze erg veel gedaan om uniek te zijn, maar ook aanspreekbaar en inspirerend voor gasten. Mike, (...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: