Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

14 december 2018 | Thijs Jacobs

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er is ruimte voor meer dan 60 extra F&B zaken om op gelijke voet te komen met de rest. Dit is een stijging van 23% ten opzichte van het huidige aantal. Dit blijkt uit het winkelmarktrapport Den Haag van vastgoedadviseur Colliers International.
 

Rooskleurige toekomst voor F&B

De benchmark laat zien dat er vooral kansen zijn voor nieuwe cafés, café-restaurants en restaurants. Er is ruimte voor ongeveer 10.000 vierkante meter extra F&B en dat zijn ruim 60 zaken. Het toekomstperspectief voor F&B is daarnaast rooskleurig. De stad groeit tot 2030 met 50.000 inwoners en er komen steeds meer toeristen en bezoekers. Ook het groeiend aantal welgestelde ouderen draagt bij aan een hoger omzetpotentie. Ondernemers springen nu al in het gat. De Haagse Bluf bijvoorbeeld, wordt getransformeerd naar F&B-hotspot met vernieuwende concepten.

Kansen voor alle types F&B

Er zijn kansen voor mainstreamconcepten en voor zaken in het hogere segment. Het internationale karakter van de hofstad biedt de mogelijkheid om bekende buitenlandse formules aan te trekken zoals Starbucks Reserve, Vapiano, Wagamama en Comptoir Libanais. Om in te spelen op bewoners met hogere inkomens, de 40.000 expats en zakelijke bezoekers en toeristen, liggen er vooral mogelijkheden binnen het luxury district in de omgeving van Noordeinde.
                              
Meer F&B concepten veranderen de binnenstad van Den Haag nog meer van place to buy naar place to be. Hierdoor kan deze plek net als in 2013 weer uitgroeien tot beste binnenstad van Nederland.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Duurzaamheid
Heineken wil 15 procent minder water verbruiken

Heineken ambieert om zijn watergebruik in waterarme regio's zoals spanje en Ethiopië met 15 procent omlaag te brengen, voor minder waterschaarse regio's streven zij naar tien procent. Niet alleen dat maar ze willen ook duurzamer handelen door middel van het hergebruik van afvalwater, he...

Columns
Column: daarom neem ik mijn kinderen niet mee naar zo'n café

In de maartuitgave van De CaféKrant schreef ik in mijn voorwoord over kinderen in het café. Ik bezocht café De Twee Spieghels in Leiden, waar kinderen pas welkom zijn als ze zelfstandig op een barkruk kunnen klimmen. Dat is niet ingegeven door kinderhaat of iets dergelijks, maar...

trends Bier
Gaan algoritmes het bierassortiment bepalen?

Een team van 160 wetenschappers is bezig met het ontwikkelen van een algoritme wat klanten kan adviseren wat zij moeten bestellen. Brouwerijketen AB InBev kreeg de inspiratie voor dit idee vanuit de streamingwebsite Netflix. Netflix beveelt kijkers nieuwe series en films aan door middel van het verz...

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: