Nederland viert bier tijdens Week van het Nederlandse Bier

25 januari 2018 | Thijs Jacobs

Van 24 mei tot en met 3 juni staat het hele land in het teken van bier tijdens de 8e editie van de Week van het Nederlandse Bier. Tijdens dit jaarlijkse evenement zetten de bierbrouwers, de horeca en de retail bier van eigen bodem in de spotlight middels proeverijen, workshops, bierwandeltochten, bierdiners en -festivals door het hele land.

Het Nederlands Bierproeffestival in de Haagse Grote Kerk (24 t/m 26 mei) trapt ‘De Week’ traditiegetrouw af. Op deze bijzondere locatie presenteren ruim 40 Nederlandse brouwerijen meer dan 200 verschillende bieren, kunnen bezoekers diverse workshops volgen en staat de combinatie van bier en food centraal. Tijdens de opening op 24 mei wordt hier tevens het Beste Bier van Nederland 2018 bekendgemaakt. De kaartverkoop voor het Nederlands Bierproeffestival is nu gestart. Tot slot krijgt men een uniek kijkje achter de schermen tijdens de Nederlandse Brouwerijdagen (1 t/m 3 juni), wanneer Nederlandse brouwerijen hun deuren openen. Voor een overzicht van de activiteiten en kaartverkoop  zie: www.weekvanhetnederlandsebier.nl.

Bruisende Nederlandse biercultuur

De Week van het Nederlandse Bier is een initiatief van Stichting Week van het Nederlandse Bier. Voorzitter Henri Reuchlin: “De afgelopen jaren is het aantal brouwerijen in Nederland flink gestegen, inmiddels zijn het er meer dan 500! Dat betekent ook dat er in ons land talloze biersoorten zijn. Het is prachtig om te zien hoe het ambacht van bier brouwen enorm leeft en er binnen het vak flink geïnnoveerd wordt. Met de Week van het Nederlandse Bier vieren we die bruisende Nederlandse biersector en kan de consument al die mooie bieren ervaren. Dit jaar introduceren we tevens een aantal nieuwe elementen en beginnen we natuurlijk met de bekendmaking van het Beste Bier van Nederland!”

Globaal programma

24 mei: Officiële opening van de Week van het Nederlands Bier + bekendmaking Beste Bier van Nederland 2018

24 mei t/m 26 mei: Nederlands Bierproeffestival in Den Haag

24 mei t/m 3 juni: meer dan 100 bier-activiteiten door het hele land

1 t/m 3 juni: Nederlandse Brouwerijdagen

Activiteit organiseren?

Cafés, restaurants, brouwerijen, slijterijen en andere organisaties zorgen tijdens de Week van het Nederlandse Bier iedere dag voor diverse biergerelateerde activiteiten in het hele land. Van speciale bierdiners en – proeverijen tot quizen, workshops en bierwandelingen- en rondvaarten. Organisaties en ondernemers die iets willen organiseren tijdens de Week van het Nederlandse Bier 2018 kunnen hun activiteit eenvoudig aanmelden via de website. Ze kunnen hiermee rekenen op extra promotie, een communicatie-toolkit en bijv. ondersteuning bij het organiseren van een bierproeverij.

Stichting Week van het Nederlandse bier

De Week van het Nederlandse Bier is een initiatief van Stichting Week van het Nederlandse Bier. In de stichting heeft de Nederlandse biersector zicht verenigd met als doel het bier van eigen bodem te promoten en Nederland kennis te laten maken met de diversiteit van bier. In de Stichting Week van het Nederlandse Bier zitten afgevaardigden van: Nederlandse Brouwers, CRAFT, Alliantie van Bier Tapperijen, Mitra Slijterijen, Bier&cO, Bierburo, Birdy Publishing / Bier! magazine en Bier Consumenten vereniging PINT. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Drinks
Column Richard Moerkerk: Daten met een bier

Bij ons, in Proeflokaal De Boom, wordt veel gedate. Normaal gesproken dan, uiteraard. Maar dat we nu gesloten zijn, wil natuurlijk niet zeggen dat er op het moment helemaal niet gedate wordt natuurlijk. Wandelen is helemaal hot en ik denk dat aankomende stelletjes sneller thuis afspreken, waar ze an ...

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Columns
Column: licht aan het einde van de tunnel…

Het lijkt het nieuwe mantra te zijn van Mark en Hugo, maar volgens mij hebben we nog heel veel bochten te nemen voordat we het licht aan het verre einde kunnen zien. Tot nu toe ga ik nog op de tast door het leven en duurt het heel lang voordat we ‘we zijn er bijna’ mogen zingen. De du ...

15 jaar De CaféKrant
13 jaar geleden in De CaféKrant: Café de Beyerd

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2008, het jaar waarin Spanje het EK Voetb ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: