Medewerker 't Paultje neemt proeflokaal van overleden eigenaar over

Auteur: Juan Kort
Ondernemen Ondernemen in... 22 september 2022
Medewerker 't Paultje neemt proeflokaal van overleden eigenaar over

Ondernemen in Den Bosch. Bart Brugman (34) was tien jaar werkzaam bij Proeflokaal ’t Paultje in Den Bosch, toen hij plotseling begin april het nieuws kreeg te horen dat eigenaar Paul Leeijen op 33-jarige leeftijd was overleden. De deuren moesten per direct sluiten. Maar uit dit alles is iets moois voortgekomen. Bart kocht ’t Paultje samen met een andere ondernemer, en zorgt er nu voor dat wat Paul zo belangrijk vond, behouden blijft: een veilige plek bieden aan iedereen, en met kennis van bier alle gasten met een glimlach weg zien gaan. De CaféKrant ging naar Noord-Brabant, en sprak Bart in zijn nieuwe horecazaak. "We zijn het café met het hoogste trappetje, maar wel het laagdrempeligst van Den Bosch."

Het is een regenachtige dag in Den Bosch. De herfst is aangebroken en de terrasjes zijn leeg. Aangekomen in de Lepelstraat bevindt zich tussen allerlei andere horecazaken het café waar Bart sinds kort de scepter zwaait. Na over het trappetje binnen te komen, valt op dat het biercafé modern ingericht is. In een intieme ruimte zijn moderne tegeltjes gelegd, de zijkant van de bar bestaat uit koperachtige elementen en boven de bar hangen grote gloeilampen. Daarachter zijn meerdere koelingen vol met speciaalbiertjes, achttien taphendels en heel veel glazen te zien, klaar om gebruikt te worden. Een warm welkom volgt, en het gesprek gaat van start aan een van de tafels. “Begin april kreeg ik een belletje van de moeder van Paul dat hij plotseling was overleden tijdens zijn vakantie op Gran Canaria. Terwijl ik nog amper het vreselijke nieuws kon beseffen, moest ik als bedrijfsleider – wat ik de laatste acht jaar was – de deuren van de zaak sluiten. Ik heb al het personeel bij elkaar geroepen, en ze verteld wat er was gebeurd. Heel veel onzekerheid volgde omdat we natuurlijk niet wisten wat er zou gaan gebeuren. Ook had Paul nooit informatie zoals over belangrijke contacten, wachtwoorden, de website en het alarmsysteem met ons gedeeld. Gelukkig hebben zijn ouders mij goed geholpen met allerlei zaken. Contracten, deals, orders en dergelijke hebben we stopgezet, en openstaande facturen gepauzeerd. Leidingen moesten daarentegen weer schoongehouden worden. Ook ben ik bezig geweest met de uitvaart. We hebben met zijn allen hier in de straat een erehaag gevormd toen de rouwstoet langsreed. En dat waren heel veel mensen. Van vaste gasten en medewerkers tot collega-ondernemers uit de buurt. Iedereen kende hem hier wel. Hij had naast ’t Paultje ook café Thornbridge aan de Koninginnenlaan in deze stad op zijn naam staan”, vertelt Bart.

Goedgekomen

Na een tijd van onzekerheid, lijkt alles goed te zijn gekomen. Bart staat er zelfverzekerd bij. Hij is van bedrijfsleider naar eigenaar gegroeid. De ondernemer vertelt hoe dat is gegaan: “Ik heb het echt samen met zijn ouders geregeld allemaal. Zij hielpen hier altijd met van alles. Het was alsnog een aardig juridisch getouwtrek. Ik had al wel het idee om de zaak een keer over te nemen, maar niet zo spoedig. Ik wist alles van de voorkant, maar ik had nog niet veel kaas gegeten van de achterkant. Denk aan vergunningen met de gemeente regelen, bankzaken en dergelijke. Mede daarom ging ik op zoek naar iemand om het samen mee door te starten. Ik kwam in contact met de eigenaar van de zaak hiernaast, BAR35, Chris Verwoerd. Uiteindelijk heeft hij het meerendeel van de onderneming gekocht, en ik een kleiner deel. Langzaam koop ik meer aandelen van hem over, zodat we uiteindelijk evenveel bezitten. Het is dus een co-partnership, maar ik sta hier wel aan het roer. Ik was erg blij toen het van de grond kwam. Het voelde erg goed om deze plek te laten zoals het was.”

Vernieuwen

Wel was Paul al bezig met het vernieuwen van het proeflokaal. Maar dit was alleen nog met de bar gebeurd, de rest is nog in de oude stijl. “We wisten niet wat Paul zijn idee was met het nog te vernieuwen gedeelte. We hebben de stijl van de bar doorgetrokken naar de gehele ruimte. Verder hebben we het bierassortiment flink ingekort, van zo’n 450 – die overigens niet allemaal op de kaart stonden – naar tweehonderd in het vaste assortiment en veertig wisselende bieren die we specials noemen, omdat we het erg belangrijk vinden om te vernieuwen. Achttien daarvan zijn tapbieren, waarvan zestien speciaalbieren. 450 bieren in totaal op voorraad was veel te veel. Dat is moeilijk opslaan en ze zijn dan sneller over datum. Ook kan er door een kabel onder de grond nu gebruik worden gemaakt van de keuken van BAR35 met één kassasysteem. Bezoekers van ’t Paultje kunnen nu nacho’s, boerentosti’s, bitterballen bestellen, terwijl we geen keuken hebben. Dat is erg praktisch. Op donderdag 8 september gingen de deuren opnieuw open”, aldus Bart.

Laaiend enthousiast

Gelukkig voor de nieuwe ondernemer loopt het zoals hij hoopte. Hij vertelt tevreden hoe de zaken nu lopen: “Het gaat fantastisch. Iedereen is laaiend enthousiast en in het weekend is het hier redelijk vol. Zij die hier vroeger ook kwamen, zijn blij dat ze weer in hun huiskamer terechtkunnen. Alle vaste gasten zijn teruggekomen. Het openingsweekend was even wennen, maar nu loopt alles op rolletjes. Het is een tent waar je makkelijk in je eentje kan komen, erg laagdrempelig dus. Het publiek is vrij divers, van studenten en alternatieve rockers tot kak. Dat is het leuke aan ’t Paultje, iedereen zit lekker door elkaar heen en je kan jezelf zijn. Dat is ook wat we absoluut in stand willen houden. We zijn het café met het hoogste trappetje, maar wel het laagdrempeligst van Den Bosch. Wel weten jongeren ons wat meer te vinden. De jeugd heeft het speciaalbier meer ontdekt, ouderen zitten nog vaak aan een Duvel of Leffe Donker. Het jonger publiek kiest tegenwoordig liever een IPA. Mijn favoriet is een Duitse Weizen of een Belgische OMER. (een natuurlijk blond Belgisch degustatiebier van hoge gisting met hergisting op fles, red.). Ook wordt alcoholvrij steeds vaker besteld. We hebben nu tien alcoholvrije bieren. De smaak daarvan wordt steeds beter. Jongeren houden in de app Untappd al hun speciaalbieren bij, en willen daardoor nieuwe bieren ontdekken. Wij adviseren ze daar graag over. Kennis over bier staat bij ons hoog in het vaandel. Daar is Paul mee begonnen en dat stokje hebben we overgenomen. Er hangt hier ook een foto van hem, hij zal vast trots zijn.”

Facts & Figures

Hardloper: Pint Guinness voor 6,50 euro, vervolgens de halve liter Duitse Weizen Weihenstephan voor 6,50 euro

Stoelen: Binnen 40 en buiten 45

Oppervlakte: 40m²

Blijf je graag op de hoogte?

Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws