De Brand Bierbrouwerij in Wijlre is volop in ontwikkeling. Dat geldt niet alleen voor het vernieuwde brouwerijterrein maar ook zeker voor het assortiment aan ambachtelijke speciaalbieren. Tijdens de klantendagen stond dit jaar de geliefde Brand Up centraal, die deze week terugkeert op de biertap. Limburgse horecaklanten van Brand kregen de primeur om ‘m als eerste te proeven.
Up staat voor Urtyp Pilsener, een ode aan de oersmaak van pils zoals die voor het eerst in 1842 in het Tjechische Pilsen gebrouwen werd. De brouwmeesters van Brand namen dit klassieke pilsrecept in 1952 als inspiratie voor de Brand Up. Deze wordt gebrouwen met de Saazer hop, afkomstig uit Tsjechië. Het werd al snel een favoriet van bierliefhebbers in het café. In Limburg en ver daarbuiten. Met de herontwikkeling van de Brand Bierbrouwerij in Wijlre werd de productie van de Up tijdelijk gepauzeerd, maar nu de brouwerij weer volop draait, kan ook de Up weer geproduceerd worden.
“De Up staat bekend om zijn krachtige smaak, zeker voor een pils en dat komt door het gebruik van meer hop dan bij een reguliere pils”, aldus Brand brouwmeester Nils Reichhardt. “Ik heb de afgelopen maanden veel vragen gekregen van zowel klanten als biefliefhebbers over wanneer de Up terugkomt en ik ben blij dat we het goede nieuws nu kunnen delen. De karaktervolle smaak van de Up maakt dat het niet alleen een favoriet in het café is, maar ook heel goed met eten gecombineerd kan worden. Vandaar dat ook veel restaurants de Brand Up graag serveren.”
Ook Henri Hochstenbag, eigenaar van In den ouden Vogelstruys in Maastricht, is blij met de terugkeer van de Up. “De Brand Up is een echt Limburgse biericoon, een favoriet onder m’n gasten. Dat we de Up nu weer op de tap schenken zal voor blije gezichten in het café zorgen.”
