KHN pleit voor noodfonds horecazaken na gedwongen sluiting

23 mei 2018 | Thijs Jacobs

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) luidt de noodklok voor horecabedrijven die op last van de burgemeester gesloten zijn nadat er een geweldsincident bij hun zaak heeft plaatsgevonden. KHN vindt dat deze ondernemers gecompenseerd moeten worden uit een noodfonds van de overheid als na politieonderzoek blijkt dat hen geen verwijt kan worden gemaakt en de zaak toch langer dan een maand dicht moet. 

Gesloten

De afgelopen maanden zijn er verschillende horecazaken voor een langere periode gesloten na een geweldsincident. Dit betreft onder meer Club Blu in Rotterdam en Suzy Wong in Amsterdam.

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: “Wij begrijpen dat de burgemeester verantwoordelijk is voor de openbare orde in zijn gemeente. Incidenten waarbij na sluitingstijd wordt geschoten op een horecabedrijf of waarbij er een handgranaat voor de deur wordt neergelegd, zijn natuurlijk niet niets. Dat er dan een onderzoek plaatsvindt om helder te krijgen waar de dreiging vandaan komt, is dan ook begrijpelijk. Maar als de horecaondernemer zijn volle medewerking aan het onderzoek heeft verleend en uit dat onderzoek blijkt dat hem geen enkel verwijt kan worden gemaakt, dan moet hij zijn zaak zo snel mogelijk weer kunnen openen. Soms is dat in een paar dagen al duidelijk en nu zijn horecabedrijven als Club Blu en Suzy Wong al maanden dicht. Het kan in onze ogen niet zo zijn dat het individuele belang van een horecaondernemer in die gevallen veel minder zwaar weegt dan het algemene belang van de openbare orde. Geen enkele horecaondernemer overleeft een sluiting voor langere tijd, vroeger of later gaat een bedrijf failliet en zo worden criminelen alleen maar in de kaart gespeeld.”

Noodfonds

In de zaken van Suzy Wong en Club Blu vindt op korte termijn een kort geding plaats om heropening via de rechter af te dwingen. Hoewel KHN hoopt op positieve uitspraken van de rechter in deze kwesties, pleit zij tegelijkertijd voor een noodfonds. Het gaat daarbij om die situaties waarbij een horecaonderneming langer dan één maand dicht moet, terwijl hem of haar geen enkel verwijt treft. 

Robèr Willemsen: “We hebben het idee dat criminelen nu inspelen op en misbruik maken van het beleid van burgemeesters om een horecazaak te sluiten na een geweldsincident. Die ‘incentive’ wordt weggenomen als de overheid met een noodfonds komt.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Café
Drachtster Kafee 8 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020 

Het Drachtster café Kafee 8 is maandag 20 januari 2020 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020. De uitreiking was in Studio’s Aalsmeer. Eind vorig jaar was het café al uitgeroepen tot beste café van Smallingerland en Friesland, daar kwam maandag de landelijke pri...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: