Jens van Riel uit Woerden wint Brand Bierbrouwwedstrijd 2018

1 juli 2018 | Thijs Jacobs

Jens van Riel heeft de 7de editie van de Brand Bierbrouwwedstrijd gewonnen. Dit jaar draaide de wedstrijd om de beste Gose, een fris bier met een lager alcoholpercentage. Na uitvoerig beraad van de jury kwam het recept van Jens tijdens de finaledag in de Philharmonie in Haarlem als winnaar uit de bus. Jens: “Dit is fantastisch! Ik kan het nog nauwelijks geloven. Het idee dat ik volgend jaar gewoon mijn eigen biertje aan de bar kan bestellen is geweldig!”

Perfecte balans

Maar liefst 212 enthousiaste thuisbrouwers uit heel Nederland gingen dit jaar de strijd  met elkaar aan. Derek Walsh, juryvoorzitter van de Brand Bierbrouwwedstrijd: “Het is elk jaar weer fantastisch om zo’n grote groep gepassioneerde en getalenteerde thuisbrouwers te zien en met de jury de verschillende inzendingen te proeven. Het niveau was ook nu weer hoog, terwijl de brouwers niet voor een gemakkelijke uitdaging stonden. Het is mooi om te zien hoeveel er gevarieerd is in de diverse Goses. Elise Haasnoot uit Katwijk is de eerste vrouwelijke brouwer in de top 3. Robbert van Oeveren uit Amersfoort eindigde met een miniem verschil op de tweede plek. Het winnende bier van Jens van Riel sprong eruit, het is een droog en verfrissend bier met een mooie balans tussen de milde zurigheid van Gose en het fruitige dryhopkarakter. Een terechte winnaar!”

Anouk Litjens van Brand Bier: “De Brand Bierbrouwwedstrijd is voor ons belangrijk. We willen met onze bieren verrassen, inspireren en uitnodigen om te blijven proeven en verschillende smaken te ontdekken. De jaarlijkse ideeën van enthousiaste thuisbrouwers helpen ons daar enorm bij. Ook brengen we op de finaledag alle brouwers samen. Ze wisselen niet alleen ideeën met ons uit, maar ook onderling en gaan geïnspireerd naar huis. Mooi dat wij ons steentje daaraan kunnen bijdragen.”  

Uitdaging

Jens van Riel: “Ik stond voor een grote uitdaging, een Gose is echt een complex bier. Samen met Robbert van Oeveren ging ik aan de slag. We hadden een leuke discussie en kozen uiteindelijk beiden voor een nét wat andere finishing touch. Dat we op de eerste en tweede plek eindigen is heel bijzonder! Ik ben trots dat de jury mijn bier zo weet te waarderen en ik kan niet wachten tot volgend voorjaar!”


De Brand Bierbrouwwedstrijd

De Brand Bierbrouwwedstrijd bestaat sinds 2012 en heeft al veel mooie winnende bieren opgeleverd. Vorig jaar werd Jeroen Free met zijn Session IPA voor de tweede keer uitgeroepen tot winnaar, nadat hij al de beste IPA brouwde in 2014. Brand Gose is vanaf het voorjaar 2019 verkrijgbaar als limited edition in horeca.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Grand Café Moeke Enschede flink verbouwd

Grand Café Moeke Enschede heeft de bovenste verdieping van het restaurant geopend, waardoor het aantal plaatsen is verdubbeld. Moeke is een gezellig en laagdrempelig, eigentijds grand café waar je komt voor een heerlijke kop koffie, lunch of diner. Een plek waar iedereen zich thuis voe...

Awards
De winnaars van Gaia Green Awards zijn...

Tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam zijn op dinsdag 18 september voor de derde keer de Gaia Green Awards uitgereikt. Op het inspiratiepaviljoen rondom duurzaam ondernemen in de horeca, het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen heeft ambassadeur Leon Keekstra (Stadsbemoeial Rotterdam) in de catego...

Wijn
Eerste diploma’s SVH Vinoloog/Sommelier uitgereikt

Op woensdag 19 september 2018 hebben de eerste geslaagden tijdens de vakbeurs Gastvrij Rotterdam het officiële SVH Vinoloog/Sommelier diploma ontvangen. SVH Vinoloog/Sommelier is als examen ontwikkeld voor de horeca, zodat meer mensen met de wijnkennis van een vinoloog gasten kunnen adviseren o...

Events Marketing
Tip: Formule 1 kijken in jouw horecazaak

De Formule 1 is in Nederland ongekend populair, mede door de geweldige prestaties van Max Verstappen. Ook in jouw horecazaak kun je profiteren van dit succes door de races uit te zenden. Maak er een Formule 1-ochtend of -avond van en verzin een speciale actie, zoals het serveren van oranje bitterbal...

Achtergronden
Training: hoe maak je jouw horecazaak onderscheidend?

Wat maakt een horecaconcept succesvol? En hoe voorkom je dat je concept blijft steken in de middenmoot? In deze training (15 oktober, in Bunnik) gaan wij het hebben over de, voor velen ontastbare, aspecten die een concept tot een succes maken. Wij leggen uit hoe je het DNA en de werkelijke kernwaard...

Bier Achtergronden
Affligem introduceert Patersvat in Nederlandse horecazaken

Affligem introduceert Affligem Patersvat in Nederland. Voor het eerst zal er een gelimiteerde editie beschikbaar zijn tot het einde van het jaar, exclusief voor ongeveer 1000 horecazaken in Nederland. Het eerste glas zal 14 september worden getapt in de Foodhallen in Amsterdam. Smaak ‘Af...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: