Jens van Riel uit Woerden wint Brand Bierbrouwwedstrijd 2018

1 juli 2018 | Thijs Jacobs

Jens van Riel heeft de 7de editie van de Brand Bierbrouwwedstrijd gewonnen. Dit jaar draaide de wedstrijd om de beste Gose, een fris bier met een lager alcoholpercentage. Na uitvoerig beraad van de jury kwam het recept van Jens tijdens de finaledag in de Philharmonie in Haarlem als winnaar uit de bus. Jens: “Dit is fantastisch! Ik kan het nog nauwelijks geloven. Het idee dat ik volgend jaar gewoon mijn eigen biertje aan de bar kan bestellen is geweldig!”

Perfecte balans

Maar liefst 212 enthousiaste thuisbrouwers uit heel Nederland gingen dit jaar de strijd  met elkaar aan. Derek Walsh, juryvoorzitter van de Brand Bierbrouwwedstrijd: “Het is elk jaar weer fantastisch om zo’n grote groep gepassioneerde en getalenteerde thuisbrouwers te zien en met de jury de verschillende inzendingen te proeven. Het niveau was ook nu weer hoog, terwijl de brouwers niet voor een gemakkelijke uitdaging stonden. Het is mooi om te zien hoeveel er gevarieerd is in de diverse Goses. Elise Haasnoot uit Katwijk is de eerste vrouwelijke brouwer in de top 3. Robbert van Oeveren uit Amersfoort eindigde met een miniem verschil op de tweede plek. Het winnende bier van Jens van Riel sprong eruit, het is een droog en verfrissend bier met een mooie balans tussen de milde zurigheid van Gose en het fruitige dryhopkarakter. Een terechte winnaar!”

Anouk Litjens van Brand Bier: “De Brand Bierbrouwwedstrijd is voor ons belangrijk. We willen met onze bieren verrassen, inspireren en uitnodigen om te blijven proeven en verschillende smaken te ontdekken. De jaarlijkse ideeën van enthousiaste thuisbrouwers helpen ons daar enorm bij. Ook brengen we op de finaledag alle brouwers samen. Ze wisselen niet alleen ideeën met ons uit, maar ook onderling en gaan geïnspireerd naar huis. Mooi dat wij ons steentje daaraan kunnen bijdragen.”  

Uitdaging

Jens van Riel: “Ik stond voor een grote uitdaging, een Gose is echt een complex bier. Samen met Robbert van Oeveren ging ik aan de slag. We hadden een leuke discussie en kozen uiteindelijk beiden voor een nét wat andere finishing touch. Dat we op de eerste en tweede plek eindigen is heel bijzonder! Ik ben trots dat de jury mijn bier zo weet te waarderen en ik kan niet wachten tot volgend voorjaar!”


De Brand Bierbrouwwedstrijd

De Brand Bierbrouwwedstrijd bestaat sinds 2012 en heeft al veel mooie winnende bieren opgeleverd. Vorig jaar werd Jeroen Free met zijn Session IPA voor de tweede keer uitgeroepen tot winnaar, nadat hij al de beste IPA brouwde in 2014. Brand Gose is vanaf het voorjaar 2019 verkrijgbaar als limited edition in horeca.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Blurring 2.0: goed geregeld?

Consumenten winkelen steeds vaker online en zijn minder vaak in winkelstraten te vinden. Tijdens een dagje uit is het winkelend publiek op zoek naar een 'totaalbeleving' en wordt de keuze voor een horecagelegenheid in toenemende mate bepaald door de sfeer, de beleving en het aanbod. Als hore...

Economie Wijn
2018 uitzonderlijk wijnjaar

Wijnmakers hadden niets te klagen in 2018, het was een prachtjaar. De wijnprijs zal hierdoor omlaag gaan in Spanje en Italië, zo lezen we op NU.nl. Maar geldt dit ook voor Nederlandse wijn? De zomer van 2018 was de warmste zomer sinds minimaal 1706, dit kwam goed uit voor wijnbouwers, temper...

Bier Personalia Brouwerijen
Peer Swinkels directievoorzitter Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers kondigt vandaag het vertrek aan van Jan-Renier Swinkels, die na ruim twaalf jaar het directievoorzitterschap overdraagt aan zijn neef, Peer Swinkels. Jan-Renier geeft de familiebrouwerij hiermee ruimte voor doorstroming en vernieuwing. Onder zijn leiding is invulling gegev...

Personeel Video
Horecazaak maakt soap om personeel te vinden

Goed personeel vinden is binnen de horeca een levensgroot probleem. Restaurant De Drie Koningen in Groede maakte daarom een heuse 'soap'. Het filmpje is op Facebook inmiddels goed bekeken en er is de nodige media-aandacht. Misschien ook voor jouw zaak een leuk idee? ...

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: