Horecasector richt platform op om werken in horeca weer aantrekkelijk te maken

Auteur: Redactie
Personeel 28 juli 2022
Horecasector richt platform op om werken in horeca weer aantrekkelijk te maken

Partners uit verschillende hoeken van de horecasector richten gezamenlijk het platform mijnhorecabaan.nl op. Onder andere HMSHost International, Heineken, Coca Cola, Vrumona, McDonald’s, Restaurant Company Europe, Bidfood en Bram Ladage slaan de handen ineen om de nationale personeelscrisis aan te pakken. Aanvullend is vandaag de campagne gelanceerd om dit initiatief te ondersteunen: 'There is no experience like bar experience'. Deze campagne laat zien hoe waardevol werken in de horeca is. Door te benadrukken dat je meer vaardigheden ontwikkelt dan je in eerste instantie zou denken, wil de sector studenten inspireren om hun carrière deze zomer te starten met een baan in de horeca.

Uitdagingen

Horeca is de plek waar we elkaar ontmoeten en met elkaar verbinden. Tijdens en na de pandemie is de sector hard getroffen. En nu alles na lange tijd weer open is staat de sector voor een nieuwe uitdaging, het enorme personeelstekort. De voornaamste reden waarom de openingstijden in de horeca op dit moment onder druk staan. Doordat dit probleem zich in de hele branche afspeelt, hebben verschillende partijen besloten de handen ineen te slaan en zich te verenigen en een nieuwe boost te geven om het imago van werken in de horeca te versterken.

Walter Seib, CEO HMSHost International: “Van winkelmanager tot CEO van een multinational, ik kan persoonlijk vertellen dat de ervaring die je opdoet op de vloer van een restaurant ontzettend waardevol is in de directiekamer. Op dit moment bevindt onze sector zich op een breekpunt; we zijn uit de pandemie gekomen, maar lopen direct tegen enorme personeelstekorten aan. Door als branche samen te komen, kunnen we gezamenlijk de perceptie van werken in de horeca veranderen en laten zien: horeca-ervaring geeft studenten een voorsprong op de rest van hun carrière.”

There is no experience, like bar experience

Pieter Vissers, Directeur Horeca Heineken Nederland: '‘Het is weer gezellig druk in de Nederlandse horeca en dat is goed nieuws. Onze mensen komen dagelijks bij horeca ondernemers over de vloer en overal gaat het over hetzelfde, namelijk het enorme personeelstekort. Terwijl het juist nu van groot belang is dat de horeca weer optimaal kan draaien.” Els Dijkhuizen, Marketing Directeur Heineken vult aan: Daarom starten we vanaf eind juli met een nieuwe Heineken campagne, waar we met verschillende partners aan hebben gewerkt, waaronder Coca Cola en Vrumona. De campagne is gericht op het werven van nieuw personeel en laat op een mooie manier zien dat er zoveel te leren valt in de horeca. Naast het tappen van bier, leer je plannen, samenwerken, beslissingen nemen en prioriteiten stellen. Kortom ontzettend mooi en waardevol werk, waar je de rest van je loopbaan iets aan hebt. Want er is tenslotte no experience like bar experience’’.

Vacatures in horeca hoger dan ooit

Met meer dan 72.200 horeca vestigingen in Nederland zou je kunnen stellen dat de werkgelegenheid in de horeca een van de meest toegankelijke van het land is. En met meer dan 44.600 horeca vacatures die momenteel kunnen worden ingevuld, is er nog nooit een betere kans geweest om in de horeca te werken. De herpositionering van de branche om te benadrukken hoe belangrijk de nieuwe opgedane vaardigheden zijn, laat zien hoe waardevol werken in de horeca is. Met als doel om de perceptie te veranderen en studenten te stimuleren te solliciteren.

Overig nieuws