Hersenen merken niet dat bier alcoholvrij is

30 november 2018 | Thijs Jacobs

Bier zonder alcohol. Het wordt nog steeds omgeven door een zweem van lacherigheid en wantrouwen. Het zou niet zo lekker zijn als 'normaal' bier en velen drinken daarom maar cola als ze alcoholvrij willen stappen. Maar er is nieuws! Uit onderzoek blijkt dat je je van bier zonder alcohol net zo goed lekkerder gaat voelen als van bier mét alcohol. Weg met die taboesfeer en lacherigheid dus, alcoholvrij bier is een serieus product geworden.

Onderzoekers van de Wageningen Universiteit onderzochten wat er in de hersenen gebeurt wanneer we alcoholhoudend en alcoholvrij bier drinken. De resultaten zijn opmerkelijk, want alcoholvrij bier blijkt een prima alternatief voor gewoon bier te zijn.

Het voelt net zo goed

Aan deze studie deden 21 mannen tussen 18 en 35 jaar mee. Het waren mannen die regelmatig bier drinken. Terwijl ze in een MRI-scanner lagen, kregen ze een slok bier of een slok koolzuurhoudend water te drinken. Af en toe was het een slok alcoholvrij bier, maar dat werd hen niet verteld. De MRI-scanner legde vast wat de reactie was in de beloningsgebieden in de hersenen. Daaruit bleek dat de smaak van het bier, en dus niet de aanwezigheid van alcohol, de totale ervaring bepaalde. Eigenlijk voel je je dus net zo lekker na een alcoholvrij biertje als na een gewoon pilsje.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Check de HorecaMarketingkalender 2019!

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2019 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Vijf jaar campagne NIX18: normverandering op gang in de horeca

Op 1 januari is het precies vijf jaar geleden dat de leeftijdsgrens voor roken en drinken werd verhoogd naar 18 jaar. In deze periode is er veel veranderd, ook in de horeca. Omdat het rookverbod al ruim 10 jaar geleden werd ingevoerd, zien horecaondernemers vooral een normverandering bij alcohol. De...

Columns Achtergronden
Column: niet zeuren, maar veranderen

We drinken steeds minder alcohol en eten minder vlees. Ook suikerhoudende dranken, zoals frisdranken en vruchtensappen, gaan minder vaak over de toonbank. Dat is geen aanname, maar een harde realiteit: het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft het voedingspatroon tussen 2007 en ...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: