Hersenen merken niet dat bier alcoholvrij is

30 november 2018 | Thijs Jacobs

Bier zonder alcohol. Het wordt nog steeds omgeven door een zweem van lacherigheid en wantrouwen. Het zou niet zo lekker zijn als 'normaal' bier en velen drinken daarom maar cola als ze alcoholvrij willen stappen. Maar er is nieuws! Uit onderzoek blijkt dat je je van bier zonder alcohol net zo goed lekkerder gaat voelen als van bier mét alcohol. Weg met die taboesfeer en lacherigheid dus, alcoholvrij bier is een serieus product geworden.

Onderzoekers van de Wageningen Universiteit onderzochten wat er in de hersenen gebeurt wanneer we alcoholhoudend en alcoholvrij bier drinken. De resultaten zijn opmerkelijk, want alcoholvrij bier blijkt een prima alternatief voor gewoon bier te zijn.

Het voelt net zo goed

Aan deze studie deden 21 mannen tussen 18 en 35 jaar mee. Het waren mannen die regelmatig bier drinken. Terwijl ze in een MRI-scanner lagen, kregen ze een slok bier of een slok koolzuurhoudend water te drinken. Af en toe was het een slok alcoholvrij bier, maar dat werd hen niet verteld. De MRI-scanner legde vast wat de reactie was in de beloningsgebieden in de hersenen. Daaruit bleek dat de smaak van het bier, en dus niet de aanwezigheid van alcohol, de totale ervaring bepaalde. Eigenlijk voel je je dus net zo lekker na een alcoholvrij biertje als na een gewoon pilsje.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Blurring 2.0: goed geregeld?

Consumenten winkelen steeds vaker online en zijn minder vaak in winkelstraten te vinden. Tijdens een dagje uit is het winkelend publiek op zoek naar een 'totaalbeleving' en wordt de keuze voor een horecagelegenheid in toenemende mate bepaald door de sfeer, de beleving en het aanbod. Als hore...

Economie Wijn
2018 uitzonderlijk wijnjaar

Wijnmakers hadden niets te klagen in 2018, het was een prachtjaar. De wijnprijs zal hierdoor omlaag gaan in Spanje en Italië, zo lezen we op NU.nl. Maar geldt dit ook voor Nederlandse wijn? De zomer van 2018 was de warmste zomer sinds minimaal 1706, dit kwam goed uit voor wijnbouwers, temper...

Bier Personalia Brouwerijen
Peer Swinkels directievoorzitter Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers kondigt vandaag het vertrek aan van Jan-Renier Swinkels, die na ruim twaalf jaar het directievoorzitterschap overdraagt aan zijn neef, Peer Swinkels. Jan-Renier geeft de familiebrouwerij hiermee ruimte voor doorstroming en vernieuwing. Onder zijn leiding is invulling gegev...

Personeel Video
Horecazaak maakt soap om personeel te vinden

Goed personeel vinden is binnen de horeca een levensgroot probleem. Restaurant De Drie Koningen in Groede maakte daarom een heuse 'soap'. Het filmpje is op Facebook inmiddels goed bekeken en er is de nodige media-aandacht. Misschien ook voor jouw zaak een leuk idee? ...

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: