Heineken ambieert 20 procent minder plastic in 2025

22 februari 2019 | David Bakker

Op initiatief van Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft HEINEKEN Nederland Commercie het Plastic Pact mede ondertekend. Samen met 68 organisaties committeert de bierbrouwer zich om in 2025 20 procent minder plastic te gebruiken, meer plastic opnieuw te gebruiken en al het nieuwe plastic voor 100 procent recyclebaar te laten zijn. Op die manier moet er in Nederland beter met grondstoffen worden omgegaan en moet het milieu minder worden belast.

Heineken Nederland werkt al sinds 2009 aan haar duurzaamheidsprogramma ‘Brewing a Better World’. In oktober 2018 werd door Heineken - vooruitlopend op dit ‘Plastic Pact’ - de ‘Plastic Promise’ ondertekend. Deze belofte is bedoeld om het gebruik van eenmalige plastic bekers op festivals en andere evenementen te verminderen en meer her te gebruiken. Heineken streeft ernaar om binnen 3 jaar minimaal 50 procent van alle plastic bekers door herbruikbare cups te vervangen of hoogwaardig te recyclen en test op dit moment verschillende alternatieven op festivals.

Plastic Pact

Met de ondertekening van het ‘Plastic Pact’ gaat Heineken nog een stap verder. Zita Schellekens, directeur Corporate Affairs Heineken Nederland: ‘We zien de druk op beschikbare grondstoffen toenemen en tegelijkertijd de problemen die door vervuiling van plastics in de natuur ontstaan. Daar maken wij ons zorgen over en wij willen onderdeel zijn van de oplossing in plaats van het probleem. Maar dat kunnen we niet alleen, daarom zetten we ons in voor dit Plastic Pact waarin we samenwerken aan het verminderen van plastics, het verbeteren van het verpakkingsontwerp en het inzamelen van verpakkingen. Ook zetten we in op meer gerecycled plastic in onze producten. Wij geloven in de kracht van verbinding om samen dit enorme en ingewikkelde probleem aan te pakken. Daarom zijn we ook zo blij met dit Pact.’

Heineken werkt hard aan initiatieven en potentiële oplossingen. Zita Schellekens: ‘Het is onze ambitie om ons merk Heineken in 2030 volledig circulair te laten zijn. Naast de initiatieven die we al ontwikkelen, zoals het klimaatneutraal maken van onze brouwerijen en verduurzamen van onze verpakkingen gaat het ook om hoe je dat doet. Zo zien we dat het heel aanstekelijk kan werken als je mensen, consumenten, betrekt bij wat je doet.’

Ook andere onderdelen van de Heineken organisatie houden zich actief bezig met de doelstellingen van het Plastic Pact. Zo is Vrumona, producent van frisdranken als Sourcy, Royal Club, Pepsi, Sisi en Rivella, eveneens medeondertekenaar van het Plastic Pact.

Murk Spits, Managing Director van Vrumona: ‘In het kader van onze missie Goed en Gezond Drinken voor Iedereen, streven wij ernaar om voor 2025 100% recyclebare verpakkingen te produceren en 50% gerecyclede content te gebruiken in al onze verpakkingen. Ook willen wij minder plastic gebruiken in onze verpakkingen door innovatie en gewichtsreductie. Zo hebben wij het plastic van onze doppen met 17% weten te reduceren door de toepassing van een lichtere dop op onze flessen. Dat betekent 70.000 kilo minder gebruik van plastic.

Ook willen wij het gerecycled PET- gehalte in onze flessen versneld omhoog brengen. Op dit moment bestaan onze flessen voor gemiddeld 25% uit gerecycled PET. Wij streven ernaar om dat binnen 3 jaar naar 50% rPET te brengen. Voor het realiseren van “Fles naar Fles”-recycling hebben we een zuivere stroom van ingezameld PET-plastic nodig. Op dit moment is de instroom aan zuiver plastic in Nederland nog te klein, want te vaak nog zien we dat PET-flessen eindigen als restafval of worden “gedown-cycled” naar een totaal ander product waardoor het niet meer bruikbaar is als PET-fles voor frisdranken. En dat is zonde, want PET-plastic is een waardevolle grondstof. Het vergroten van de instroom van zuiver plastic, en het sluiten van het inzamelingssysteem, kunnen wij echter niet alleen.  Daarom zijn we heel erg blij met het Plastic Pact waarbij we samen met de hele keten kijken hoe we beter kunnen inzamelen, sorteren en recyclen zodat Nederland schoner wordt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Awards
Nederlandse biersommeliers in top 50 op het WK Biersommelier

Op het WK voor biersommeliers in Rimini (IT) zijn de drie deelnemers van het Nederlandse team alle drie in de top 50 geëindigd. Nog niet eerder deed er een Nederlands team mee met de prestigieuze competitie. Het WK wordt elke twee jaar gehouden. Dit jaar ging de winst voor het eerst naar een vr...

Bier Interview Longread
Bierkenner Thomas Wijns over tapverlies en speciaalbieren

Welk bier heb je op de tap? Natuurlijk het ‘gewone’ pils, want dat is de nummer één en lekker doordrinkbaar, maar steeds vaker zien we dat cafés het aantal tapkranen uitbreiden om aan de vraag naar andere bieren te kunnen voldoen en ook restaurants hebben een steeds ...

Video
Video: spoken nemen café over

In dit café in Nottingham, dat ook nog eens op een oud gevangenisterrein staat, waren geesten rond. En dat terwijl Halloween aanstaande is. De eigenaar van de bar besloot de videobeelden eens goed te bekijken toen er op een dag flessen en eten op de vloer werden aangetroffen. De avond ervo...

Columns Blog
Grijp eerst dat laaghangend fruit

Horecamensen houden van knallen. Een mooie avond draaien met je team waarbij alles klopt. Waar de service soepel loopt, de gasten happy zijn en een goede omzet wordt gedraaid. Horecamensen vinden stille momenten in de zaak echter een gruwel. Wachten op klandizie en ‘wortelschieten’ is...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: