Heineken ambieert 20 procent minder plastic in 2025

22 februari 2019 | David Bakker

Op initiatief van Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft HEINEKEN Nederland Commercie het Plastic Pact mede ondertekend. Samen met 68 organisaties committeert de bierbrouwer zich om in 2025 20 procent minder plastic te gebruiken, meer plastic opnieuw te gebruiken en al het nieuwe plastic voor 100 procent recyclebaar te laten zijn. Op die manier moet er in Nederland beter met grondstoffen worden omgegaan en moet het milieu minder worden belast.

Heineken Nederland werkt al sinds 2009 aan haar duurzaamheidsprogramma ‘Brewing a Better World’. In oktober 2018 werd door Heineken - vooruitlopend op dit ‘Plastic Pact’ - de ‘Plastic Promise’ ondertekend. Deze belofte is bedoeld om het gebruik van eenmalige plastic bekers op festivals en andere evenementen te verminderen en meer her te gebruiken. Heineken streeft ernaar om binnen 3 jaar minimaal 50 procent van alle plastic bekers door herbruikbare cups te vervangen of hoogwaardig te recyclen en test op dit moment verschillende alternatieven op festivals.

Plastic Pact

Met de ondertekening van het ‘Plastic Pact’ gaat Heineken nog een stap verder. Zita Schellekens, directeur Corporate Affairs Heineken Nederland: ‘We zien de druk op beschikbare grondstoffen toenemen en tegelijkertijd de problemen die door vervuiling van plastics in de natuur ontstaan. Daar maken wij ons zorgen over en wij willen onderdeel zijn van de oplossing in plaats van het probleem. Maar dat kunnen we niet alleen, daarom zetten we ons in voor dit Plastic Pact waarin we samenwerken aan het verminderen van plastics, het verbeteren van het verpakkingsontwerp en het inzamelen van verpakkingen. Ook zetten we in op meer gerecycled plastic in onze producten. Wij geloven in de kracht van verbinding om samen dit enorme en ingewikkelde probleem aan te pakken. Daarom zijn we ook zo blij met dit Pact.’

Heineken werkt hard aan initiatieven en potentiële oplossingen. Zita Schellekens: ‘Het is onze ambitie om ons merk Heineken in 2030 volledig circulair te laten zijn. Naast de initiatieven die we al ontwikkelen, zoals het klimaatneutraal maken van onze brouwerijen en verduurzamen van onze verpakkingen gaat het ook om hoe je dat doet. Zo zien we dat het heel aanstekelijk kan werken als je mensen, consumenten, betrekt bij wat je doet.’

Ook andere onderdelen van de Heineken organisatie houden zich actief bezig met de doelstellingen van het Plastic Pact. Zo is Vrumona, producent van frisdranken als Sourcy, Royal Club, Pepsi, Sisi en Rivella, eveneens medeondertekenaar van het Plastic Pact.

Murk Spits, Managing Director van Vrumona: ‘In het kader van onze missie Goed en Gezond Drinken voor Iedereen, streven wij ernaar om voor 2025 100% recyclebare verpakkingen te produceren en 50% gerecyclede content te gebruiken in al onze verpakkingen. Ook willen wij minder plastic gebruiken in onze verpakkingen door innovatie en gewichtsreductie. Zo hebben wij het plastic van onze doppen met 17% weten te reduceren door de toepassing van een lichtere dop op onze flessen. Dat betekent 70.000 kilo minder gebruik van plastic.

Ook willen wij het gerecycled PET- gehalte in onze flessen versneld omhoog brengen. Op dit moment bestaan onze flessen voor gemiddeld 25% uit gerecycled PET. Wij streven ernaar om dat binnen 3 jaar naar 50% rPET te brengen. Voor het realiseren van “Fles naar Fles”-recycling hebben we een zuivere stroom van ingezameld PET-plastic nodig. Op dit moment is de instroom aan zuiver plastic in Nederland nog te klein, want te vaak nog zien we dat PET-flessen eindigen als restafval of worden “gedown-cycled” naar een totaal ander product waardoor het niet meer bruikbaar is als PET-fles voor frisdranken. En dat is zonde, want PET-plastic is een waardevolle grondstof. Het vergroten van de instroom van zuiver plastic, en het sluiten van het inzamelingssysteem, kunnen wij echter niet alleen.  Daarom zijn we heel erg blij met het Plastic Pact waarbij we samen met de hele keten kijken hoe we beter kunnen inzamelen, sorteren en recyclen zodat Nederland schoner wordt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Events
Week van het Nederlandse Bier van start met bierproeffestival

6500 bezoekers hebben afgelopen weekend de achtste editie van het Nederlands Bierproeffestival bezocht, dat van 16 tot en met 18 mei plaatsvond in de Grote Kerk in Den Haag. Het Nederlands Bierproeffestival is jaarlijks hét startsein van de Week van het Nederlandse Bier en stond dit jaar nog ...

Bier Events
Achtste editie Week van het Nederlandse Bier laat groei en diversiteit biersector zien

De biersector groeit en bloeit en consumenten kunnen dat ervaren tijdens de 8e editie van de Week van het Nederlandse Bier. In de Grote Kerk in Den Haag is vandaag met het Nederlands Bierproeffestival deze 8e editie van start gegaan. Onder toeziend oog van de kersverse voorzitter van de Week van ...

Achtergronden Sluiting
Bekend muziekcafé in Zwolle verkocht vanwege klagende buurman

Café The Livingroom is in Zwolle een begrip onder liefhebbers van livemuziek. Het tijdperk van dit mooie café is echter abrupt tot een einde gekomen, aangezien een buurman keer op keer klaagde over het geluidsniveau en de eigenaren daardoor hebben moeten besluiten om de muziekactivitei...

Opening
Rooftopbar en kunstdoolhof Doloris opent in Tilburg

Op vrijdag 17 mei opent Doloris na vier jaar ontwikkelen eindelijk haar deuren in Tilburg. Het voormalige postkantoor is omgebouwd tot één van de meest ambitieuze nieuwe hotspots van de stad: een immense rooftopbar met een bijpassend surrealistisch kunstdoolhof genaamd Doloris’ M...

Bier Brouwerijen
Nederlands eerste witbier Witte Raaf komt terug

Aanstaande donderdag 16 mei gaat de week van het Nederlandse bier van start. Ter gelegenheid daarvan brengen bierbrouwers Hertog Jan en Bronckhorster Brewing Company het eerste witbier van eigen bodem weer terug op de markt. Witte Raaf was van 1982 tot halverwege de jaren negentig een populair witbi...

Columns Starten in de horeca
De ideale locatie voor jouw nieuwe horecazaak

Waar sta je over 1 jaar, 3 jaar of 10 jaar met jouw horecabedrijf? En wat heb jij voor ogen met jouw toekomst? Iedereen droomt, wenst of verlangt wel naar iets. Ook op zakelijk gebied. Ambities die je graag werkelijkheid ziet worden. Het bepalen van de toekomst en koers daarnaartoe gaat de ene on...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: