Geen verplichte sluitingstijden in horeca Duitsland en België

Auteur: Nikki Kraaijenzank
Wet- en regelgeving Corona 19 november 2021
Geen verplichte sluitingstijden in horeca Duitsland en België

Er is in Nederland veel kritiek op de nieuwe coronamaatregelen vanuit de horecabranche. Als reactie op de verplichte sluitingstijden van cafés en restaurants heeft Koninklijke Horeca Nederland het kabinet afgelopen woensdag een ‘inloop tot 20 uur-model’ voorgelegd. Demissionair minister van Veiligheid en Justitie, Ferd Grapperhaus, heeft dit inmiddels ter advies aangeboden aan het Outbreak Management Team. Het is afwachten. De besmettingen in België en Duitsland lopen ook op. Welke maatregelen gelden er daar voor de horeca? Biedt het coronabeleid van deze buurlanden een ander perspectief voor de branche? En kan het Nederlandse kabinet hiervan leren?

De mondmaskers zijn terug

Gisteren kondigde het Overlegcomité nieuwe maatregelen af voor België. De nieuwe regels gaan aanstaande zaterdag in en zetten vooral in op een ‘brede’ mondkapjesplicht. Op meer plekken moet een mondmasker gedragen worden en ook de minimumleeftijd voor het dragen ervan verschuift van 12 naar 10 jaar. Restaurants en café’s mogen open blijven, maar ook daar geldt nu, naast het moeten tonen van het Covid Safe Ticket (coronatoegangsbewijs), de mondkapjesplicht. Alleen zittend, aan tafel mag het mondmasker af.

Geen verplichte sluitingstijden

In België werd ook gevreesd voor een verplichte sluiting van het nachtleven. Die maatregel komt er niet, wel zijn er andere restricties. Naast een Covid Safe Ticket is ook een mondkapje verplicht, dat alleen af mag indien er ter plekke een negatieve test kan worden afgenomen.

Het is niet onopgemerkt gebleven dat er geen aangepaste sluitingstijden zijn in de Belgische horeca. De Nederlandse eigenaar van feestcafé De Sok in Schijndel huurt tijdelijk een nieuwe vestiging in het Belgische Turnhout en organiseert daar op vrijdag- en zondagavond uitgaansfeesten voor zijn bezoekers, meldt Omroep Brabant. Met bussen worden de feestgangers en het begeleidend personeel uit Nederland de grens overgebracht. De caféhouder snapt de ontstelde reacties, verboden is het echter niet.

Beperkingen buiten de horeca om het aantal besmettingen terug te dringen in België bestaan uit een strenger thuiswerkadvies (vier dagen per week thuis), een vaccinatieprogramma voor kinderen van 5 t/m 11 jaar en een derde prik, de zogenaamde boosterprik, voor alle volwassenen.

In Duitsland verschilt het coronabeleid per deelstaat, maar aangepaste sluitingstijden horen hier (nog) niet bij. De restricties om het aantal coronabesmettingen terug te dringen, bestaan uit het dragen van (medische, FFP-2) mondmaskers op steeds meer locaties, hoge boetes op overtreding van de coronaregels en het invoeren van 2G (plus).

3G, 2G, 2G plus

Het 2G-beleid in Duitsland houdt in dat gasten in de horeca, op kerstmarkten en diverse andere locaties, moeten kunnen laten zien dat ze zijn gevaccineerd, of genezen van een doorgemaakte infectie met het coronavirus. Een negatieve test is dan niet meer afdoende voor de mensen die een van deze twee G’s niet hebben. De 2G-maatregel geldt bijvoorbeeld vanaf volgende week in Noordrijn-Westfalen. Daarnaast wordt op plekken met een zeer hoog besmettingsrisico, zoals clubs, festivals en evenementen, 2G plus gehanteerd. Een vaccinatie- of herstelbewijs is niet genoeg. Er moet ook een negatieve test worden overlegd.

In Nederland geldt nu een 3G-beleid. 'Getest' in de CoronaCheck App is naast de andere twee 'G's' een valide toegangsbewijs. Het debat over de invoering van 2G is nog niet beslecht.

Perspectief

De coronamaatregelen ten aanzien van de horeca in België en Duitsland wijken af van het Nederlandse beleid. Alleen in Nederland worden de open- en sluittijden van de horeca aan banden gelegd. Waarom kiest het kabinet hiervoor?

Het ongenoegen over de nieuwe coronamaatregelen in de horecabrache heeft niet alleen betrekking op de inhoud. Het beleid in Nederland is adhoc. Ondernemers in de horeca willen perspectief, maakte ING Reserach gisteren bekend. Met de drie weken durende maatregelen kan de horecabranche geen lange termijnstrategie opzetten.

In België gaat dat anders. Afgelopen woensdag werd bekend dat het Belgische maatregelenpakket ingaat op 20 november en duurt tot 28 januari 2022. Hoewel iedere horecaondernemer zo snel mogelijk af wil van de nieuwe regels, biedt een langere termijnvisie meer perspectief. Zo is er meer ruimte voor aanpassing en voorbereiding in het bedrijf. Daar is behoefte aan.

Blijf je graag op de hoogte?

Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws