Column Richard Moerkerk: Blik op vooruit

Auteur: Richard Moerkerk
Columns Richard Moerkerk 17 november 2020
Column Richard Moerkerk: Blik op vooruit

Bier is altijd al divers en multi-inzetbaar geweest. Alleen waren we dat ten tijde van de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw even vergeten. Op een paar uitzonderingen in enkele cafés en speciaalzaken na, was het pils wat de klok sloeg. En zelfs die net genoemde uitzonderingen beschikten niet over de diversiteit in bieren die er vandaag de dag te vinden is. Er waren lang niet zoveel brouwerijen en biersoorten als nu. De vraag naar verschillende bieren was, simpel gezegd, niet zo groot. Dat veranderde langzaam en men kwam weer meer in contact met bockbier, Belgisch witbier, Spéciale Belge (in de volksmond amberbier) en tripels.

Iets meer keuze voor de consument, maar de keuze bleef nog redelijk bescheiden. Het ging pas los met de herintroductie van de India Pale Ale. Een van oorsprong Britse brouwstijl uit de 17de eeuw. Tijdens die jaren tachtig waren er een paar Amerikanen die zin hadden om bier te brouwen. Zij diepten historische recepten op en vonden recepturen van de Engelse IPA’s. Nadat de recepturen - letterlijk en figuurlijk - zijn afgestoft zijn de Amerikanen ermee gaan brouwen. En het resultaat viel in de smaak. Zelfs zo erg dat de lofzang over hun bieren zo luid klonk, dat ie -uiteindelijk- aan de andere kant van de oceaan te horen was. Het bier volgde de lofzang naar Europa toe, en misschien belangrijker nog, het enthousiasme om bier te brouwen ook.

Dat enthousiasme leverde de laatste jaren een explosie aan nieuwe brouwerijen en enorme diversiteit aan biersoorten op. Dat is niemand ontgaan en U al helemaal niet. U bent immers een ambassadeur van de brouwers. In sommige gevallen -dit geldt voornamelijk voor de kleine brouwerijen en bierbedrijven- verzorgt de horeca zelfs 70 tot 95 procent van de afzet van het bier.

Een jaar geleden gingen er al geluiden rond dat het aantal brouwerijen en bierbedrijven in Nederland aan zijn plafond zou zitten. Er werd gevreesd dat er minder diversiteit en creativiteit in het bierlandschap zou blijven bestaan. Maar dat de gehele bierafname door de coronacrisis zo zou instorten had natuurlijk niemand voorzien.

De creativiteit van kleine brouwers uit zich op het moment in bier drive thru’s, online bierproeverijen of samenwerkingen met cafés die hun ruimte tijdelijk hebben omgebouwd tot winkel. Het ontwikkelen van nieuwe recepten en brouwstijlen is even minder belangrijk. Jammer, want in de afgelopen jaren is juist de diversiteit en dynamiek van bier zo mooi naar voren gekomen. Bovendien is de dynamische bierwereld een uitkomst voor de horeca, omdat gasten verrast willen worden met een nieuw bier, verrassende smaak of een nieuwe ervaring.

Om de creativiteit onder brouwers te blijven aanjagen heeft Henri Reuchlin van het BIERburo een wedstrijd uitgeschreven. Door middel van deze uitdaging probeert Henri om de opgebouwde Nederlandse biercultuur hoog te houden en de identiteit van typisch Nederlands bier meer gezicht te geven. Hulde! De wedstrijd heet Nederlands Nieuwe en gaat om het uitvinden van een nieuw bier. Het kan gaan om een bier met een uniek ingrediënt of een nieuwe bereidingswijze. De winnaar van de wedstrijd zal in de loop van 2021 bekend gemaakt worden. Er van uitgaande dat de horeca tegen die tijd weer open is, hoeven we dan dus niet terug te grijpen naar alleen witbier of Spéciale Belge.

Richard is de vaste columnist van De Cafékrant, Internationaal biersommelier en eigenaar van De BierBasiliek en bereikbaar via richard@debierbasiliek.nl. Iedere derde maandag van de maand publiceert Richard een inspirerende column. Lees ze hier

Blijf je graag op de hoogte?

Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws