Column Richard Moerkerk: Blik op vooruit

17 november 2020 | Richard Moerkerk

Bier is altijd al divers en multi-inzetbaar geweest. Alleen waren we dat ten tijde van de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw even vergeten. Op een paar uitzonderingen in enkele cafés en speciaalzaken na, was het pils wat de klok sloeg. En zelfs die net genoemde uitzonderingen beschikten niet over de diversiteit in bieren die er vandaag de dag te vinden is. Er waren lang niet zoveel brouwerijen en biersoorten als nu. De vraag naar verschillende bieren was, simpel gezegd, niet zo groot. Dat veranderde langzaam en men kwam weer meer in contact met bockbier, Belgisch witbier, Spéciale Belge (in de volksmond amberbier) en tripels.

Iets meer keuze voor de consument, maar de keuze bleef nog redelijk bescheiden. Het ging pas los met de herintroductie van de India Pale Ale. Een van oorsprong Britse brouwstijl uit de 17de eeuw. Tijdens die jaren tachtig waren er een paar Amerikanen die zin hadden om bier te brouwen. Zij diepten historische recepten op en vonden recepturen van de Engelse IPA’s. Nadat de recepturen - letterlijk en figuurlijk - zijn afgestoft zijn de Amerikanen ermee gaan brouwen. En het resultaat viel in de smaak. Zelfs zo erg dat de lofzang over hun bieren zo luid klonk, dat ie -uiteindelijk- aan de andere kant van de oceaan te horen was. Het bier volgde de lofzang naar Europa toe, en misschien belangrijker nog, het enthousiasme om bier te brouwen ook.

Dat enthousiasme leverde de laatste jaren een explosie aan nieuwe brouwerijen en enorme diversiteit aan biersoorten op. Dat is niemand ontgaan en U al helemaal niet. U bent immers een ambassadeur van de brouwers. In sommige gevallen -dit geldt voornamelijk voor de kleine brouwerijen en bierbedrijven- verzorgt de horeca zelfs 70 tot 95 procent van de afzet van het bier.

Een jaar geleden gingen er al geluiden rond dat het aantal brouwerijen en bierbedrijven in Nederland aan zijn plafond zou zitten. Er werd gevreesd dat er minder diversiteit en creativiteit in het bierlandschap zou blijven bestaan. Maar dat de gehele bierafname door de coronacrisis zo zou instorten had natuurlijk niemand voorzien.

De creativiteit van kleine brouwers uit zich op het moment in bier drive thru’s, online bierproeverijen of samenwerkingen met cafés die hun ruimte tijdelijk hebben omgebouwd tot winkel. Het ontwikkelen van nieuwe recepten en brouwstijlen is even minder belangrijk. Jammer, want in de afgelopen jaren is juist de diversiteit en dynamiek van bier zo mooi naar voren gekomen. Bovendien is de dynamische bierwereld een uitkomst voor de horeca, omdat gasten verrast willen worden met een nieuw bier, verrassende smaak of een nieuwe ervaring.

Om de creativiteit onder brouwers te blijven aanjagen heeft Henri Reuchlin van het BIERburo een wedstrijd uitgeschreven. Door middel van deze uitdaging probeert Henri om de opgebouwde Nederlandse biercultuur hoog te houden en de identiteit van typisch Nederlands bier meer gezicht te geven. Hulde! De wedstrijd heet Nederlands Nieuwe en gaat om het uitvinden van een nieuw bier. Het kan gaan om een bier met een uniek ingrediënt of een nieuwe bereidingswijze. De winnaar van de wedstrijd zal in de loop van 2021 bekend gemaakt worden. Er van uitgaande dat de horeca tegen die tijd weer open is, hoeven we dan dus niet terug te grijpen naar alleen witbier of Spéciale Belge.

Richard is de vaste columnist van De Cafékrant, Internationaal biersommelier en eigenaar van De BierBasiliek en bereikbaar via richard@debierbasiliek.nl. Iedere derde maandag van de maand publiceert Richard een inspirerende column. Lees ze hier

Blijf je graag op de hoogte?

Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
Digitaal ondernemen in het café

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: