Een blikje cola drinken op het eigen terras, direct een boete

1 maart 2021 | Thijs Jacobs

Café-eigenaresse Tessa Hassing werd afgelopen zaterdag geconfronteerd met een ijverige boa. Nietsvermoedend trok zij op haar eigen terras van Café Tess in het centrum van Heerlen een blikje cola open, waarna ze door een opsporingsambtenaar werd aangesproken. “Het wordt een heel vreemd verhaal, geloof me”, lacht de dertigjarige onderneemster, die al vanaf haar achttiende in de horeca werkt. “Gelukkig is het allemaal opgelost nu, maar ik ben nog steeds verbaasd over de hele gang van zaken.”

Tessa zat namelijk op haar eigen, afgeschermde, terras. Niets aan de hand, zo zou je denken. “Ik woon boven de zaak en heb geen balkon, het is echt een stadspand”, vervolgt Hassing. “Het terras gebruik ik wel vaker privé en dat was nooit een probleem, ook omdat het afgezet is met schotten. Op de bewuste dag kwam mijn zus even langs, dus we besloten lekker in het zonnetje te gaan zitten. Niks aan de hand, totdat een boa poolshoogte kwam nemen. ‘Wat is hier aan de hand?’, vroeg hij. Ik legde uit wat er aan de hand was en alles leek helemaal prima. Hij grapte zelfs nog dat hij na zijn dienst wel even een biertje zou komen drinken. Nadat hij weggelopen was, zag ik hem ineens bellen, waarna hij terugkwam. Opeens mocht het niet en er ontstond een gekke discussie.”

En daar kwam de bekeuring

Een discussie die door Tessa niet gewonnen kon worden, want blijkbaar had de ambtenaar instructies gekregen een bekeuring uit te schrijven. “Wat ik ook vertelde, dat ik hier wel vaker privé zit omdat dit mijn eigen buitenruimte is, dat ik ook weleens in mijn zaak een krantje zit te lezen ’s ochtends, dat het overal erg druk was op het bewuste moment en dat dit wel de laatste van zijn zorgen zou moeten zijn… Het mocht allemaal niet baten. Op een gegeven moment raakten we beiden geïrriteerd en hij sommeerde mij om mijn paspoort te gaan halen, zodat hij een bon kon gaan uitschrijven. Goed, ik haalde mijn paspoort en hij trok een digitaal apparaatje uit zijn zak om van alles in te voeren. Ik waarschuwde hem nog dat ik een grote kennissenkring heb en ook contacten bij de lokale media. 'Moet je vooral doen’, zei hij, waarna hij ook nog een foto van mij maakte als bewijsmateriaal. Het werd allemaal een beetje onnozel, maar mijn besluit stond vast: ik deelde mijn verhaal met de journalist binnen mijn netwerk. Alleen maar om de boete de wereld uit te helpen hoor, zonder verdere bijbedoelingen.”

En daarna ging het balletje snel rollen: de gemeente kwam al snel met een reactie: “Ze meldden mij dat het nooit de intentie was geweest om een boete uit te schrijven of een waarschuwing te geven. De boa zou enkel even langsgekomen zijn om te komen praten. Nou ja, het kwam heel anders over, zeker met dat apparaatje, het gedoe met het paspoort en de foto die hij maakte. Het belangrijkste is dat beide partijen er zonder kleerscheuren en zonder gezichtsverlies zijn afgekomen; uiteindelijk heeft de gemeente het netjes afgehandeld. Zij willen natuurlijk ook hun goede imago behouden en zoiets kan natuurlijk een keer gebeuren. Zo’n boete is in deze tijden natuurlijk zeer onwelkom, het is al lastig genoeg.”

Tessa blijft positief

Zeker voor Tessa is het lastig, want ze had haar café pas drie weken open toen de lockdown kwam. “Een fikse tegenvaller”, vertelt de optimistische horecavrouw. “Maar ik houd de moed erin. Ondertussen werk ik ernaast bij een supermarkt, waardoor het leven gewoon door kan gaan; mijn spaargeld raakt natuurlijk snel op onder deze omstandigheden. Natuurlijk, enig perspectief voor onze branche zou wel fijn zijn; de terrassen gedeeltelijk open of tussen twaalf en vijf open. Als er maar weer wat kan… De horeca is trouwens niet de enige sector die het zwaar heeft, want ik hoor van veel mensen dat ze het moeilijk hebben op dit moment, ook vanwege de vrijheidsbeperkingen. Wat ik wel merk, is dat deze crisis goed is voor je bewustwording. Genieten van de zon is ook een geschenk, dat zou niet kunnen als we open waren geweest. Het is een tijd van bezinning en een herwaardering voor wat belangrijk is in het leven. Geluk vinden en vasthouden is de essentie van het leven en je bent zelf de enige die dat kan doen. Alle andere factoren zijn extern, daar heb je geen invloed op. Wat ook mooi is, vind ik de grotere waardering voor de mensen die werk doen dat ertoe doet, zoals de zorg en het onderwijs. Na al die jaren van bezuinigingen en enorm hoge werkdruk hebben zij wel wat extra credits verdiend, in alle opzichten. Volgens mij maakt iedereen een leerproces door nu, vanwege de coronacrisis.”

Creativiteit en positief denken

Tessa merkt op dat er veel creativiteit loskomt, dat de negatieve spiraal wordt doorbroken: “Ik werk nu bij de supermarkt, wat fantastisch is om te doen. Van een andere horecaondernemer weet ik dat het team bij een chocoladefabriek aan de slag ging tijdens de feestdagen. En zo zijn er wel meer voorbeelden. De horeca is een sector die met de nodige creativiteit en een flinke dosis positiviteit deze crisis te boven komt. Dat weet ik zeker!”

Blijf je graag op de hoogte?

Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: