Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

16 oktober 2018 | David Bakker

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weinig alcohol hebben worden steeds populairder.

“Want”, zo stelt biersommelier Fiona de Lange, “Vaak moeten we na de lunch nog werken en dan is het prettig als er zo min mogelijk alcohol in zit. Wat betreft bier zie ik steeds meer de trend verplaatsen naar laag alcoholische bieren.” De session bieren zijn daarin onwijs in opmars. “Session is op zich geen biersoort. IPA’s, Pale Ales en bijvoorbeeld pilsener kunnen een session zijn, zolang het alcoholpercentage maar tussen de drie en vier procent zit.”

Berliner Weisse

Veel brouwers spelen in op deze trend. Hertog Jan Enkel is het bier van Hertog Jan dat sinds kort op de markt is en weinig alcohol bevat. “Berliner Weisse is een Duits bier dat zich uitstekend leent in de huidige trend, maar ook veel Nederlandse craft brouwerijen houden goed rekening met de wens van de Nederlandse consument.”

Waar de bieren met een laag alcoholpercentage aan populariteit winnen, ziet Fiona de zware speciaalbieren uit België in de toekomst minder vaak op de kaart staan. “Je ziet een tweedeling. De populariteit van zwaar speciaalbier is over het hoogtepunt heen. De echte liefhebber zal het blijven drinken, maar de trendgevoelige consument zal meeliften op het succes van bijvoorbeeld de session.”

Wijn

Niet alleen op het gebied van bier, ook in de wonderlijke wereld van de wijnen wordt minder alcohol steeds populairder. Dat constateert Marcel Kerkmeester, directeur van LFE, een van de grootste wijnimporteurs van Nederland.  “Wij zijn toch nog altijd een beetje een calvinistisch volk en vinden een wijntje bij de lunch niet helemaal kunnen. Dat is het in landen als Frankrijk en Spanje wel.  Alcohollage en -vrije wijnen hebben de afgelopen tien jaar een enorme opmars gemaakt. Ik heb de aantallen zien vertienvoudigen(!).”

Alcohol onttrekken

De populariteit van de alcoholvrije en -lage wijnen wijt de directeur aan de kwaliteit. “De consument heeft de afgelopen jaren aangegeven behoefte te hebben aan deze producten. De kwaliteit gaat onwijs omhoog. De wijn wordt gewoon gemaakt zoals de boeren dat al jaren doen, pas op het eind wordt de alcohol onttrokken. Alcohol is wel een smaakversterker, dus de boeren zijn al jaren bezig om die smaak terug te laten keren in alcoholvrije wijnen, dat gaat steeds beter. We zien dat witte wijnen populair zijn, maar ook de sparkling producten doen het erg goed. Dat komt denk ik omdat dat bubbeltje de smaak weergeeft die alcohol ook heeft.”

Wijnkaart samenstellen

Toch ziet Femke van Raam, eigenaresse van Tapavino uit Bergen op Zoom, dat die trend nog niet helemaal is geland binnen de horeca. “Wij leveren aan de horeca en er liggen nog mogelijkheden voor de ondernemers. De vraag naar alcoholvrije wijn zien we wel toenemen, maar echt spreken van een trend binnen de horeca kan ik nog niet.” Femke adviseert ondernemers bij het samenstellen van de wijnkaart. “We merken dat het geheel ontzorgen van de horecaondernemer enorm wordt gewaardeerd. Mensen vertrouwen ons met het op maat samenstellen van de wijnkaart.” Hardlopers zijn nog altijd de Sauvignon Blanc en de Chardonnay. “Dat is toch de basis die vaak de wijnkaart bepaalt. De gasten kennen de druiven en weten waar ze aan toe zijn.”

De trend die zij ziet is wijn als belevingsproduct. Een verhaal achter de reis van druif tot wijn. “Mensen worden steeds nieuwsgieriger en willen zelf ook een verhaal vertellen over de wijn die ze gedronken hebben. Een verhaal vertellen bij de verkoop van de wijn is zeker aan te raden. Dat vinden de gasten fijn.” Zelf hoopt Femke dat de wat minder bekende druiven het beter gaan doen. “De Grüner Veltliner is een ontzettend lekkere wijn, waarvan ik hoop dat die aan populariteit gaat winnen. Daarnaast zie ik dat Italiaanse wijnen het beter en beter gaan doen.”

Alcoholvrij is niet alcoholvrij

Wettelijk gezien wordt drank die minder dan 0,5 procent alcohol bevat, gezien als alcoholvrij. Dit betekent dat het ook geschonken mag worden aan jongeren onder de 18 jaar, hetzelfde geldt voor wijn.

Einde van de Radler?

Radler heeft een enorm succesvolle periode achter de rug. Fris van smaak, laag op alcohol. Eigenlijk dus ideaal voor de huidige trend. Toch ziet Fiona de vraag naar Radler de komende jaren afnemen. “Er zit zo’n dertig procent suiker in een flesje Radler.” In de huidige ‘healthy-life’ wereld is er geen ruimte meer voor zoveel suiker in een drankje.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Opening
De Horeca Academie opent een nieuwe vestiging in Houten

De Horeca Academie en het landelijk opererende SVO zijn al jaren partners in het verzorgen van horeca opleidingen en gaan nu een nieuwe vestiging openen in Houten. De Horeca Academie gaat per september 2019 van start met de aanbieding van de volgende opleidingen: kok, Zelfstandig werkend kok, Horeca...

Amsterdam Cocktails
Toonaangevende bars doen mee aan Amsterdam Cocktail Week

Op maandag 11 maart is de Amsterdam Cocktail Week 2019 van start gegaan en tot en met zondag 17 maart staat onze hoofdstad volledig in het teken van de laatste cocktailtrends. Door het succes van de vorige edities kunnen bezoekers zich ook dit jaar weer tot een ware ‘cocktail pro’ trans...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Detailhandel of horeca; klein verschil, grote gevolgen

Steeds meer gemeenten krijgen te maken met de dunne lijn die in enkele gevallen detailhandel van horeca scheidt. Dat deze lijn dun is, blijkt uit de stijgende hoeveelheid aan zaken die bij de rechter worden voorgelegd waarin specifiek de vraag wordt gesteld: is mijn zaak aan te merken als horeca- of...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: