Zelf bier tappen bij kroegen en festivals

14 juli 2016 | Thijs Jacobs

Niet meer dringen aan de bar, maar zelf je biertjes tappen en meteen contactloos afrekenen: dat is het simpele idee van de Simple Tap. Het idee is afkomstig van Remco Snoeren en Ivy Kithom, allebei studenten aan Avans Hogeschool. Het idee en het ontwerp is er, nu stomen de twee studenten op naar het eerste prototype.

 

 
   

‘Het idee is echt heel eenvoudig.’, licht Remco Snoeren toe, ‘Je toetst in hoeveel biertjes je wilt, je rekent contactloos af met je pinpas en tapt vervolgens je biertjes. Wij kunnen het apparaat van tevoren precies instellen op de grootte en de vorm van de glazen, dus ook zonder tapervaring tap je een perfect biertje.’ Het tapsysteem draait zelfstandig waardoor een horecaondernemer makkelijk meerdere tappunten in een zaak kan hebben. Snoeren: ‘De tap is met name voor festivals een uitkomst. En je zou de tap bijvoorbeeld in een rookruimte kunnen installeren. Of huren op extra drukke dagen.’

Het idee voor de Simple Tap ontstond toen de beide studenten een fictieve onderneming moesten starten voor hun studie. ‘Ik kwam met het idee om een automatische biertap in de markt te zetten’, zegt Remco. ‘Ik stond in de rokersruimte en ontdekte dat er geen bier geschonken werd omdat het personeel er niet mocht komen. Combineer dat met de onderzochte trends dat er meer gepind wordt in de horeca en dat de beleving belangrijker wordt onder de consumenten, en je komt op het idee van zelf tappen.’

Prototype
De studenten zijn met hun concept naar een fabrikant van biertappen gegaan. ‘Die gaat ze voor ons produceren. De prijs per tap komt ongeveer op 15.000 euro. Dat is een hele investering dus we zijn nog op zoek naar medefinanciers.’ Ondertussen timmeren de studenten hard aan de weg: ‘Onze docentbegeleider was erg enthousiast over het idee. Hij heeft ons in contact gebracht met Starterslift, een bureau dat beginnende innovatieve ondernemers op weg helpt. Die zijn ook zeer enthousiast’, zegt Ivy Kithom. ‘Om te voorkomen dat iemand anders met ons idee aan de haal gaat hebben we het vastgelegd bij i-Depot. Dan kunnen we bewijzen dat het ons idee is.’

http://vicinity.picsrv.net/514/ed226f730455778b81b4907be9341046/2670/simple tap2.jpg

Hoewel er nog geen prototype is, kunnen de studenten wel al laten zien hoe de tap moet gaan werken. In een kort animatiefilmpje doen ze hun idee uit de doeken. 

Remco Snoeren en Ivy Kithom willen het liefst van Simple Tap de rode draad maken van hun opleiding. ‘We willen stage en afstuderen combineren met onze onderneming. Dat kan bij Avans’, zegt Remco. Terwijl andere studenten in juli genieten van hun vakantie, gaan de 2 studenten Small Business en Retail Management door met werken. ‘Contacten leggen bij bierfabrikanten, proberen de Simple Tap in cafés en op festivals te krijgen.’ Ook moeten de studenten het verdienmodel nog verder uitwerken. ‘Gaan we de tap verhuren of leasen? Houden we het exclusief voor een groot biermerk of juist niet? Het zijn allemaal zaken die we moeten onderzoeken’, zegt Ivy.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Columns Blog
De jongeren van tegenwoordig

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij ze...

Achtergronden
Kinderdag bij strandpaviljoen in Noordwijk

St(r)andplaats Nederzandt (Noordwijk) staat op zondag 15 september weer volledig in het teken van de kids! Kidsday 2019, het kinderfestijn van de Bollenstreek. Dit jaar is Kidsday nog uitgebreider dan anders. Kids mogen lekker springen op de luchtkussens met de beats van DJ Kevin, spelen in de na...

Amsterdam Opening
Tunes Bar (Conservatorium Hotel Amsterdam) wordt Taiko Bar

Op het vijfjarige bestaan van Taiko Amsterdam is onthuld dat de Tunes Bar vanaf heden verdergaat als Taiko Bar. In de afgelopen vijf jaar is Tunes Bar, onder leiding van Schilo van Coevorden, uitgegroeid tot een ongeëvenaarde cohesie van keuken en bar met onmiskenbare Aziatische invloeden, waar...

Economie Personeel
Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fullt...

Bier Achtergronden
Krat is de ster in nieuwe Heineken campagne

In de nieuwe Heineken® campagne, die vandaag live gaat, staat de Nederlandse vindingrijkheid, pragmatisme en een gezonde dosis zelfspot centraal. En waar komt dat beter tot uiting dan in de ‘ster’ van de nieuwe campagne: het Heineken krat. Josefien Olij, Marketing Manager Heineken...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: