Zeeland is goed te spreken over de Gastenenquête

13 september 1997 | Redactie
Zeeland is goed te spreken over de Gastenenquête<

In de ogen van het Nederlandse publiek is de provincie Zeeland, samen met de provincie Drenthe, een typisch toeristische provincie. De Zeeuwsche horecaondernemers richten zich evenwel niet allemaal - en zeker niet uitsluitend - op de toeristische markt. Met name het bedrijfsleven rondom Vlissingen, Middelburg, Goes en Terneuzen genereert voor de horeca een belangrijk deel van de omzet. Ook de congressen en beurzen zorgen voor 'geld in het laadje'. Zoveel gasten, zoveel wensen.

 

Het belang van de sector Recreatie en Toerisme is in Zeeland bijzonder groot. Op Europees niveau heeft men dit al ingezien (getuige de financiering van NORT-Zeeland). Ook Koninklijk Horeca Nederland is hiervan overtuigd (medewerking NORT en ontwikkeling Gastenenquête). In het rapport over de sociaal-economische aspecten van de toeristisch-recreatieve sector in Zeeland, dat in 1994 werd opgesteld in opdracht van Koninklijk Horeca Nederland, bleek dat 78,8% van de omzet in deze sector wordt gegenereerd door de horeca.

In diverse andere onderzoeksrapporten wordt aandacht besteed aan de hotellerie in Zeeland: men constateert dat het aantal hotels in Zeeland achterblijft bij de landelijke ontwikkelingen; men constateert echter ook dat de bezetting van de bestaande hotels er lager is dan het landelijk gemiddelde.

Marketingdoelen

Zoals we weten kunnen investeringen (en management) niet uitsluitend gebaseerd worden op gemiddelden. Met name in regio's waar sprake is van 'pieken' in de kamerbezetting, moeten investeerders er rekening mee houden dat het geïnvesteerde vermogen in korte tijd (per jaar) moet worden terugver­diend. Men kan natuurlijk ook proberen de periode waarin de vraag naar kamers hoog is te verlengen door het benaderen van andere doelgroe­pen. De marketing van de provincie Zeeland moet dus niet uitslui­tend gericht zijn op een verblijf dat seizoensgebon­den is (zee en strand).

In het bereiken van die nieuwe doelen op het terrein van de 'sales' en de marketing kan de Horeca Gasten Enquête een belangrijke rol spelen. Als geen ander instrument legt die enquête de zwakke - en de sterke - punten van een horecaonderneming bloot. In 1996 heeft Koninklijk Horeca Nederland de nieuwe Horeca Gasten Enquête gepresen­teerd. Daarmee werd een laagdrempelig, professioneel marketinginstrument geïntroduceerd. Opdat de enquête als marketinginstrument optimaal zou aansluiten bij de wensen van de ondernemers en de consumenten, is uitgebreid vooronderzoek gedaan.

Koninklijk Horeca Nederland biedt de Horeca Gasten Enquête voor leden tegen kostprijs aan. De enquête is verkrijgbaar in setjes van minimaal 100 stuks en kost fl 65,-. Koninklijk Horeca Nederland biedt de ondernemer bovendien de mogelijkheid de enquête centraal te laten verwerken en geeft een aantal praktische tips voor de manier van enquêteren. Bovendien kan de ondernemer, voor wat betreft het evalueren van de uitkomsten, ondersteuning aanvragen van Koninklijk Horeca Nederland.

Op woensdag 23 juli 1997 werden in Zeeland (in Grand Hotel Arion te Vlissingen) de eerste meertalige (Frans, Engels en Duits) gastenenquêtes uitgereikt. Deze buitenlandse versies zijn evenals de Nederlandse vanaf 1 augustus te bestellen via telefoonnummer (0348) 48 94 89.

Auteur: Koninklijk Horeca Nederland

HM30JAAR HM301997

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Café
Nedstede koopt vastgoed en exploitatie café De Vergulde Gaper in de Jordaan

Nedstede heeft het vastgoed en de exploitatie van café De Vergulde Gaper gekocht. Het beroemde café ligt middenin de Jordaan, aan de Prinsenstraat 30, op de hoek van de Prinsengracht. De Vergulde Gaper is geliefd onder zowel Amsterdamse locals als toeristen, niet alleen vanwege zijn...

Tech Coronacrisis
Horecaplatform Nocto biedt oplossing voor de anderhalvemetersamenleving

De horeca behoort tot één van de industrieën die zwaar getroffen is door COVID-19. Na 81 dagen gesloten te zijn geweest, mocht de horeca 1 juni weer open. Verschillende regels moeten dan wel worden nageleefd. Terwijl ongeduldig wordt gewacht op versoepelingen, komt Rotterdamse sta...

KHN Coronacrisis
Clubs & Nightlife bedrijven pleiten voor heropening per 1 augustus

De versoepelingen die vanaf vandaag ingaan, bieden voor veel sectoren weer enige ruimte om te ondernemen, maar voor de Clubs & Nightlife bedrijven is er nog steeds geen perspectief; zij moeten tot tenminste 1 september de deuren gesloten houden. Dit is niet langer uit te leggen. In Den Haag word...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Bezorgen van drankpakketten door horeca mag niet meer

Vanaf woensdag 1 juli mogen horecaondernemers in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid geen drankpakketten, met daarin licht alcoholische dranken, meer bezorgen, zo lezen we op de website van De Gelderlander. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis werd er voor de horeca een uitzondering gemaakt, m...

Drinks Achtergronden
Nederlanders drinken steeds vaker caloriearme frisdranken

Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten voorlopen op de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Staatssecretaris Paul Blokhuis meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in...

Economie Coronacrisis
Horeca positief over omzetverwachting, vooral logiesverstrekkers positief gestemd

In juni waren er voor de tweede maand op rij minder ondernemers in de op consumenten gerichte branches pessimistisch over de verwachte omzet, personeelssterkte en het economisch klimaat dan een maand eerder. Na het afkondigen van ingrijpende maatregelen tegen het coronavirus, werd in april per saldo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: