Wie brouwt de beste Gose?

20 februari 2018 | Thijs Jacobs

Na zes mooie edities organiseren de Brand Bierbrouwerij en Bier Consumenten Vereniging PINT weer een spannende Brand Bierbrouwwedstrijd voor enthousiaste thuisbrouwers uit Nederland. Dit jaar draait het om het brouwen van de perfecte Gose. De winnaar krijgt de unieke kans om met de meesterbrouwers van Brand zijn of haar Gose te brouwen in de Bierbrouwerij in Wijlre. Thuisbrouwers kunnen zich tot en met 9 mei 2018 aanmelden voor de Brand Bierbrouwwedstrijd op www.pint.nl.

Toegankelijke Gose


Gose, een tarwebier, is fris en heeft een mooie balans tussen een milde zurigheid en een fruitig hopkarakter met een medium body. Het lagere alcoholgehalte (3,6 tot 4,8%) maakt Gose een toegankelijk bier. De uitdaging voor de thuisbrouwers is het vinden van de optimale balans tussen de milde zurigheid, het fruitige hopkarakter en het lagere alcoholgehalte. Bij de beoordeling zal de frisheid en deze balans een belangrijke rol spelen.

Vorig jaar werd uit een recordaantal van maar liefst 287 inzendingen Jeroen Free voor de tweede keer uitgeroepen tot winnaar van de Brand Bierbrouwwedstrijd met zijn Session IPA. In 2014 won Jeroen ook al met zijn IPA. Brand Session IPA is sinds februari verkrijgbaar bij supermarkten, slijterijen en in de horeca. 

De Brand Bierbrouwwedstrijd


Net zoals thuisbrouwers, omarmt de Brand Bierbrouwerij het brouwen van speciaalbieren. Uit de gezamenlijke passie voor de ambacht van het brouwen ontstond de bierbrouwwedstrijd. De winnaar van deze wedstrijd mag in Wijlre, samen met de meesterbrouwer van Brand, zijn of haar bier brouwen. Voorgaande jaren waren dat Marc Vriens (Pilsener), Jacques Bertens (Zwaar Blond), Jeroen  Free (IPA en Session IPA), Bart Engel (Saison) en Dennis Pancras en Niels Bosman (Porter). Inschrijven voor de Brand Bierbrouwwedstrijd kan hier tot en met 9 mei 2018 (minimum leeftijd is 18 jaar en woonachtig in Nederland is een voorwaarde). Op de website van PINT staat uitgebreid beschreven waaraan de Gose moet voldoen. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Consumentenbond: hygiënescore horeca moet toegankelijk blijven

De Consumentenbond roept de Tweede Kamer op de openbaarmaking van de inspectiegegevens van de horeca gemakkelijk toegankelijk te houden. Het kabinet wil alleen nog maar samenvattingen van de inspectierapporten publiceren, zonder overzichtelijke kleurcodering. De Consumentenbond vindt dit onacceptabe...

Economie Achtergronden
Wordt Albert Heijn een horeca- en bezorgketen?

Albert Heijn zal 'een plek worden om iets te eten'. Dat zei Wouter Kolk, sinds 1 november de baas van Ahold Delhaize Europa en Indonesië, woensdag in Het Financieele Dagblad (FD). De winkels worden omgebouwd, zodat klassieke kruidenierswaren minder ruimte zullen krijgen. Het FD beroe...

Columns Achtergronden
Column: niet zeuren, maar veranderen

We drinken steeds minder alcohol en eten minder vlees. Ook suikerhoudende dranken, zoals frisdranken en vruchtensappen, gaan minder vaak over de toonbank. Dat is geen aanname, maar een harde realiteit: het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft het voedingspatroon tussen 2007 en ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: