Weg met afval en verspilling

11 maart 2014 |
Weg met afval en verspilling<

Een glimlach ontlokken aan de gast is voor veel ondernemers in de horeca een deel van de beloning. Het tegengaan van verspilling, afval, verpakking en kilometers van toeleveranciers is in de
horeca steeds meer aan de orde om een bijdrage te leveren aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Samenwerking
2 initiatieven die daar vol op inzetten hebben besloten om strategisch te gaan samenwerken. ECO-tap en Foodiebag zetten zich in om transportkilometers en verspilling tegen te gaan.
Proefpakket
Om de Nederlandse horeca kennis te laten maken met de Foodiebag, heeft ECO-tap gezorgd voor gratis Foodiebag proefpakketten. Sinds begin maart worden deze pakketten door heel Nederland verspreid. Ook Grand Café Buena Vista in Kinderdijk heeft een pakket ontvangen. Margaret: ''Wij vinden het belangrijk om bewust met voedsel om te gaan en we vonden het dan ook erg leuk om via dit initiatief kennis te maken met deze duurzame initiatieven.''

Foodiebag
50 miljoen kilo voedsel wordt er in Nederlandse horeca jaarlijks weggegooid. Jawel, u las het goed: vijftig miljoen kilo! Kan dat niet anders? Foodiebag is een initiatief om de 'doggy bag' ook in Nederland een sociaal geaccepteerd verschijnsel te maken. De gast durft op dit moment (nog) niet goed te vragen om het resterende eten mee te nemen. En dat is zonde, want weggooien is daarmee nog de enig overgebleven optie. Zelfs recyclen als diervoeder is niet (meer) toegestaan. Afval dus, wat de ondernemer ook nog eens geld kost om af te laten voeren!

Charmante optie
Tijd om een charmante manier te introduceren, waarmee de gast kan laten weten dat zij het resterende voedsel géén afval vindt. En tijd voor een nieuwe naam, want het was zó lekker, dat wat overblijft wil je mee naar huis nemen en is helemaal niet voor de hond bedoeld!

Foodiebag levert de oplossing
De naam doet recht aan wat het is: een stijlvol tasje om voedsel in te vervoeren en geen 'zak voor de hond'.
Het ontwerp maakt het voor de keuken mogelijk om haar werk en resultaat op een eenvoudige en toch aantrekkelijke manier aan de gast mee te geven. Het speciale Foodiebag lepel-clipje op tafel is voor de gast de discrete mogelijkheid om zonder vragen aan te geven, dat zij het op prijs stelt om de niet genuttigde heerlijkheden later thuis alsnog met smaak te verorberen. Door het lepel-clipje aan de bordrand te schuiven, maakt de gast zijn wens duidelijk.

ECO-tap
Bron- en mineraalwater (weet u overigens het verschil?) wordt uit een berg of de grond gepompt om vervolgens met tankwagens naar de bottelarij getransporteerd te worden.
Vervolgens worden de flessen of pakken naar de distributiecentra gebracht om vandaar naar de groothandel te worden gebracht die het op haar beurt dan weer transporteert om het bij u af te leveren. De lege fles is dan het resterende afval dat soms – wederom na transport – gerecycled kan worden.

Overstijgt kwaliteit bron- en mineraalwater
ECO-tap is een concept waarbij het lokale kraanwater gezuiverd wordt van alle ( eventueel) aanwezige vervuiling of verontreiniging. U serveert een eigen tafelwater dat in alle opzichten de kwaliteit van mineraal- of bronwater overstijgt. Een compliment voor uw keuken, reclame voor uw zaak en een compliment voor u als ondernemer. Ziet u de glimlach al voor u?





Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier
Swinkels Family Brewers komt versneld met Swinckels’ 0.0%

Swinkels Family Brewers komt versneld met Swinckels’ 0.0%, een nieuw alcoholvrij bier, en brengt deze exclusief naar de horeca. Swinckels’ Superior 0.0% Beer is een uitgesproken, fris en verfijnd alcoholvrij bier. De brouwer voegt hiermee nog een alcoholvrij bier toe aan haar uitgebreide...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Achtergronden Coronacrisis
Onderzoek: consument heeft begrip voor coronamaatregelen horeca

Namens de Nederlandse horecaondernemers en Bureau Fris, heeft House of Watt onderzoek gedaan naar de behoeftes van de horecagast in de nieuwe 'anderhalvemetereconomie'. Wat is de mening over het werken in shifts, een minimale besteding en het gebruiik van schermen in de horeca. Welke hore...

Internationaal Coronacrisis
Corona-uitbraak Duitsland: regels in restaurant werden niet nageleefd

De corona-uitbraak in het Duitse district Leer, vlak over de grens bij Nieuweschans, is niet uit de lucht komen vallen. Het niet naleven van de hygiëneregels tijdens een besloten feest in een restaurant staat aan de basis van de uitbraak, zo melden de Duitse autoriteiten. Elf personen zijn b...

Achtergronden
Waarover wil jij graag lezen?

Jij bent als lezer belangrijk voor ons platform. Om je nog beter van dienst te zijn, willen we graag weten welke inhoud jij het liefste terugziet binnen onze website en onze krant. Help jij ons (en jezelf) door de korte vragenlijst in te vullen? Het neemt slechts enkele minuten van je tijd in beslag...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: