Week van het Nederlandse Bier van start met bierproeffestival

20 mei 2019 | Yonne van Geene

6500 bezoekers hebben afgelopen weekend de achtste editie van het Nederlands Bierproeffestival bezocht, dat van 16 tot en met 18 mei plaatsvond in de Grote Kerk in Den Haag. Het Nederlands Bierproeffestival is jaarlijks hét startsein van de Week van het Nederlandse Bier en stond dit jaar nog meer in het teken van proeven en ontdekken. Naast de keuze uit 250 bieren van 45 brouwerijen, konden bezoekers deze editie ook veel kennis opdoen tijdens de tientallen masterclasses en workshops. Gecertificeerde biersommeliers gaven uitleg over het proeven van bier en de huidige biertrends. Zo kwamen bezoekers meer te weten over hoe de toevoeging van spijs, geur én geluid aan verschillende biertypen van invloed is op je smaakbeleving, de foodcombinaties met bier zoals kaas en chocola, bakken met bier, bierproeven als een pro en de laatste biertrends zoals bierrijpen. Tijdens ‘De Week’ worden er door heel Nederland meer dan honderd bieractiviteiten georganiseerd en sluit de Week af met de Nederlandse Brouwerijdagen van 24 tot en met 26 mei waar men bij tientallen brouwerijen alle geheimen van het bierbrouwen kan ontdekken tijdens de open dagen. 

Cees-Jan Adema, directer Nederlandse Brouwers en tevens organisator van het Nederlands Bierproeffestival, licht toe: “Naast dat consumenten zoals ieder jaar bij de brouwmeesters achter de bar hun vragen kunnen stellen over het bier en het brouwproces, waren er dit jaar ook tientallen masterclasses en workshops. Een hele mooie toevoeging aan het festival, waarbij bezoekers ook echt hun bierkennis kunnen vergroten. Zo liepen er tevens Biersommeliers van bieropleiding StiBON rond in opvallende hesjes. Consumenten konden bij hen met al hun biervragen terecht. Ik denk dat deze mooie initiatieven ons festival echt onderscheid van andere bierfestivals.”

Honderden activiteiten

Tijdens de Week kan men in heel Nederland kennis maken met bier van eigen bodem tijdens onder andere workshops, proeverijen, bierwandelingen, festivals, rondleidingen in brouwerijen en bierdiners. Dit jaar is er voor het eerst een megacollab gebrouwen door diverse CRAFTleden. 42 brouwerijen hebben in duo’s maar liefst 21 verschillende en gloednieuwe bieren gebrouwen. Deze zijn de gehele week in alle windstreken van Nederland te proeven: in de horeca, op festivals en tijdens de Nederlandse Brouwerijdagen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Bier Brouwerijen
Vier brouwerijen sluiten zich aan bij Nederlandse Brouwers

Brouwerij Two Chefs Brewing, Kompaan Dutch Craft Beer Company, Brouwerij Noordt en Brouwerij Duvel Moortgat Nederland zijn per februari 2020 lid bij Nederlandse Brouwers. Hiermee telt de vereniging Nederlandse Brouwers voortaan veertien leden, die samen ruim 95 procent van de bierproductie in Nederl...

PUZO bar opent haar deuren in Amsterdam

PUZO maakt uitsluitend gebruik van duurzame producten van hoogstaande kwaliteit. Geen junkfood, maar fusion recepten bereid met natuurlijke ingrediënten. Zo puur mogelijk, zonder onnodige extra’s. Goed voor jou en de wereld om je heen. PUZO’s zijn driehoekige rijstpakketjes met daa...

Columns Bier
Column Richard Moerkerk: Vader Jacob ...

Het mooie aan bier is dat het verweven zit in veel van ons dagelijks leven. Bijvoorbeeld in (straat)namen, kinderliedjes of uitdrukkingen in de Nederlandse taal. Metten zijn ochtendgebeden van monniken. Het woord stamt af van het Latijnse matutinus, dat ‘ochtend’ betekend. De metten z...

Opening Rotterdam
Maritiem museum gooit het roer om met eigen horeca

Het Maritiem Museum Rotterdam opent een gloednieuw café op zaterdag 22 februari. Vanaf dat moment baat het museum zijn horeca zelf uit om de bezoekerservaring nog beter te maken, nadat eind vorig jaar ook de museumwinkel in eigen beheer is genomen. Het café draagt de naam ‘Het La...

Events Brouwerijen
Heineken terug als hoofdsponsor van SAIL

Heineken verbindt zich als hoofdsponsor aan de jubileumeditie van SAIL, van 12 tot en met 16 augustus voor de 10e keer in Amsterdam. De brouwer was in 1975 al betrokken bij de start van SAIL, toen vanwege het 700-jarig bestaan van Amsterdam. Als Nederlands icoon met de wortels in Amsterdam wil Heine...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: