Week van het Nederlandse Bier is in aantocht

24 januari 2019 | Thijs Jacobs

De 8e editie van de Week van het Nederlandse Bier is in aantocht. Van 16 t/m 26 mei kunnen bierliefhebbers door heel Nederland kennismaken met de verrassende hoeveelheid aan smaken in Nederlands bier, brouwers ontmoeten en deelnemen aan bieractiviteiten als proeverijen en bierdiners. ‘

De Week’ wordt feestelijk geopend tijdens het Nederlands Bierproeffestival in de Grote Kerk in Den Haag van 16 t/m 18 mei. Op het festival presenteren ruim 40 Nederlandse brouwerijen meer dan 250 verschillende bieren en wordt het Beste Bier van Nederland 2019 bekendgemaakt. Bierexperts kunnen hun kennis testen tijdens de Pubquiz WeekNLBier op dinsdag 21 mei. En de week sluit af met de Nederlandse Brouwerijdagen van 24 t/m 26 mei waar men bij ruim 100 brouwerijen alle geheimen van het bierbrouwen kan ontdekken tijdens de opendagen. Voor een overzicht van de activiteiten en kaartverkoop zie: www.weekvanhetnederlandsebier.nl.

Nieuw voorzitterschap Stichting Week van het Nederlandse Bier

De Week van het Nederlandse Bier is een initiatief van Stichting Week van het Nederlandse Bier. Voormalig voorzitter Henri Reuchlin droeg onlangs na zeven jaar het stokje over aan de kersverse voorzitter Dyann van Alderen. Van Alderen is sinds 2010 betrokken bij bier. Haar echtgenoot is namelijk de brouwer en eigenaar van Dorpsbrouwerij de Pimpelmeesch in Chaam (N-Br). Van Alderen ziet het als één van de doelstellingen van de Stichting Week van het Nederlandse Bier om de diversiteit en complexiteit van smaken en soorten bier blijvend onder de aandacht van de consument te brengen. Van Alderen: “Elk bier en elke brouwerij heeft zijn eigen verhaal. Dat dragen we uit als Stichting. Met als gemene deler de liefde voor bier. Dát is wat ons verbindt, brouwers onder elkaar én de brouwer en de consument.

Nederland is nog steeds een mondiale speler daar waar het bierbrouwen betreft. En daar mogen we best trots op zijn. Waar ter wereld je ook bent, de kans is erg groot dat je op een bierkaart onder het hoofdstuk “Premium Beers” een Nederlandse Pilsener variant vindt. Of een alcoholvrije variant daarvan. Of een Speciaalbier. Niet alleen van grote brouwerijen, maar steeds meer ook van Nederlandse craft brouwerijen. Het vervult mij altijd met een soort van chauvinistische trots; daar waar een klein landje groot in kan zijn. Bier dus!”

Globaal programma

·        16 mei t/m 26 mei: Tientallen bieractiviteiten door het hele land

·        16 mei: officiële opening van de Week van het Nederlands bier + bekendmaking Beste Bier van Nederland 2019

·        16 mei t/m 18 mei: Nederlands Bierproeffestival Den Haag

·        21 mei: Pubquiz WeekNLBier

·        24 mei t/m 26 mei: Nederlandse Brouwerijdagen

Activiteit organiseren?

Cafés, restaurants, brouwerijen, slijterijen en andere organisaties zorgen tijdens de Week van het Nederlandse Bier iedere dag voor diverse biergerelateerde activiteiten in het hele land. Van speciale bierdiners en – proeverijen tot quizzen, workshops en bierwandelingen en -rondvaarten. Organisaties en ondernemers die iets willen organiseren tijdens de Week van het Nederlandse Bier 2019 kunnen hun activiteiten eenvoudig aanmelden via de website. Ze kunnen hiermee rekenen op extra promotie, een communicatietoolkit en indien gewenst ondersteuning bij het organiseren van een bierproeverij.

Stichting Week van het Nederlandse bier

De Week van het Nederlandse Bier is een initiatief van Stichting Week van het Nederlandse Bier. In de stichting heeft de Nederlandse biersector zich verenigd met als doel het bier van eigen bodem te promoten en Nederland kennis te laten maken met de diversiteit van bier. In de Stichting Week van het Nederlandse Bier zitten afgevaardigden van: Nederlandse Brouwers, CRAFT, Alliantie van Bier Tapperijen, Mitra drankenspeciaalzaken, Bier&cO, Bierburo, Birdy Publishing / Bier! Magazine en Bier Consumenten vereniging PINT. Voor meer informatie over de Stichting Week van het Nederlandse Bier zie: www.weekvanhetnederlandsebier.nl.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Blurring 2.0: goed geregeld?

Consumenten winkelen steeds vaker online en zijn minder vaak in winkelstraten te vinden. Tijdens een dagje uit is het winkelend publiek op zoek naar een 'totaalbeleving' en wordt de keuze voor een horecagelegenheid in toenemende mate bepaald door de sfeer, de beleving en het aanbod. Als hore...

Economie Wijn
2018 uitzonderlijk wijnjaar

Wijnmakers hadden niets te klagen in 2018, het was een prachtjaar. De wijnprijs zal hierdoor omlaag gaan in Spanje en Italië, zo lezen we op NU.nl. Maar geldt dit ook voor Nederlandse wijn? De zomer van 2018 was de warmste zomer sinds minimaal 1706, dit kwam goed uit voor wijnbouwers, temper...

Bier Personalia Brouwerijen
Peer Swinkels directievoorzitter Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers kondigt vandaag het vertrek aan van Jan-Renier Swinkels, die na ruim twaalf jaar het directievoorzitterschap overdraagt aan zijn neef, Peer Swinkels. Jan-Renier geeft de familiebrouwerij hiermee ruimte voor doorstroming en vernieuwing. Onder zijn leiding is invulling gegev...

Personeel Video
Horecazaak maakt soap om personeel te vinden

Goed personeel vinden is binnen de horeca een levensgroot probleem. Restaurant De Drie Koningen in Groede maakte daarom een heuse 'soap'. Het filmpje is op Facebook inmiddels goed bekeken en er is de nodige media-aandacht. Misschien ook voor jouw zaak een leuk idee? ...

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: