Waarom is de inkoopprijs van bier hoog?

25 februari 2013
Waarom is de inkoopprijs van bier hoog?

Waarom is de inkoopprijs van bier zo hoog, en veel hoger dan van bijvoorbeeld melk? Terwijl de productiekosten van melk veel hoger zijn dan van bier? Dan zou het toch andersom moeten zijn?

*Prijzen*
De inkoopprijs van een liter melk ligt ongeveer tussen de €0,73 en €1,25 per liter en van een liter bier tussen de €1,20 en € 3,25. Dit is een onverklaarbaar prijsverschil, wanneer je het beoordeelt op basis van de kosten van het productieproces.

*Men neme...*
Voor de productie van melk heb je onder meer een boerderij, landerijen, machines, koeien en veevoer nodig. De productiekosten bij de boer van een liter melk met 4,5% vet is ongeveer €0,35 per liter, exclusief loonkosten. De boer krijgt ongeveer €0,42 per liter. Dit is het startpunt voor het verwerkingsproces bij de zuivelfabrikanten.
Voor de productie van bier heb je onder meer een brouwerij en grondstoffen nodig. Het productieproces van bier is relatief eenvoudig. Op basis van het productieproces zou de inkoopprijs van bier niet hoger, maar lager moeten zijn dan die van melk.

*Te duur betaald*
De vergelijking hierboven is natuurlijk te kort door de bocht. De melk is afgeroomd, en de bierprijzen zijn inclusief accijnzen, en voor zover van toepassing, inclusief tapapparatuur. Echter, naar mijn mening, is de inkoopprijs van melk te laag en wordt bier door veel horecaondernemers te duur betaald.

*In eigen hand*
Brouwerijen weten de prijs hoog te houden, onder meer door de distributie in eigen beheer te houden. Dit is vanuit kostenoogpunt, milieu, files en het aantal vrachtwagens in de binnensteden een vreemde gang van zaken. Indien drie horecabedrijven naast elkaar liggen en zij hebben bier van verschillende brouwerijen, dan moeten er drie vrachtwagens voor(bij)rijden. Het zou een enorme besparing zijn indien alle bieren door de reguliere groothandels worden uitgeleverd, zoals dat onder andere met melk gebeurd. De belangen om de prijzen hoog te houden, zijn schijnbaar veel groter dan de besparingen die er te realiseren zijn.

*Boetes en vraagtekens*
Sommige brouwerijen zijn al eens beboet voor onderlinge prijsafspraken door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). De boetes zijn betaald, maar vraagtekens kunnen worden gesteld bij het feit of er iets zal veranderen. De prijzen zijn in ieder geval niet gedaald.

*Contracten*
De inzet om de bierprijs hoog te houden is groot. Is de huidige werkwijze van de brouwerijen nog wel maatschappelijk gewenst? Koninklijke Horeca Nederland (KHN) komt hiertegen in actie. Toch kan de stellingname van KHN maar deels ondersteund worden. Dat veel horecaondernemers te veel voor hun bier betalen, daar hebben we het al over gehad, maar bij de KHN-stelling 'dat horecaondernemers met wurgcontracten worden opgezadeld' kan de vraag worden gesteld: 'wie hebben die zogenaamde wurgcontracten ondertekend?' Zijn dat niet dezelfde horecaondernemers die niet in staat zijn geweest om goede condities te bedingen? Desnoods met het inhuren van een specialist.

"Jos Haverkamp":mailto:j.haverkamp@horeca-advies.nl (horeca-inkoopadviseur)
"Horeca-advies.nl":http://www.horeca-advies.nl

Overig nieuws