Vijf tips om water te verkopen

19 juni 2017 | Roy Spijker

De consument gaat steeds gezonder leven. Dat is een trend die we al langer zien. Maar dat heeft ook effect op de bestelling van de gast. Zo blijkt uit cijfers dat de waterconsumptie in Nederland sinds 2011 is toegenomen van 19 procent naar 23 procent. Dit geldt voor zowel bronwater, mineraalwater als kraanwater. De frisdrankconsumptie daarentegen is gedaald van 17 procent naar 9 procent. Voor horecagelegenheden liggen hier dus zeker kansen, maar welke? Wij geven 5 tips om meer te doen met water.

1. Kraanwater

Het blijft een dilemma in de horeca; moet er nu wel of geen geld gevraagd worden voor kraanwater? Het aanbieden van kraanwater heeft zeker zijn voordelen; het is goedkoop en doordat je geen plastic flessen gebruikt ook beter voor het milieu. De ECOtap van Hydro Sano kan hier een oplossing bieden. De tap is een alternatief voor gebotteld flessenwater en wordt verhuurd middels een abonnement. Je kunt op deze wijze toch bijzonder water tappen, zonder kosten te maken voor inkoop van flessenwater. De enige kosten die je als zaak maakt zijn de kosten voor het water en maandelijks kosten voor de huur van de tap. Je bepaalt natuurlijk zelf de prijs voor het water.

2. Smaken

Ondanks dat toename van de consumptie van water, zijn er mensen die toch liever een smaak willen proeven. Je kan dit zelf doen door bijvoorbeeld fruit en kruiden aan het water toe te voegen. Denk hierbij aan combinaties als munt en limoen, sinaasappels en koriander of framboos en rozenblaadjes. De combinatie geeft niet alleen voor een verrassende smaakbeleving, maar het kan ook een bepaalde sfeer meegeven aan je zaak als je dit op een leuke plek plaatst. Daarnaast zijn er tegenwoordig merken te vinden die naast het reguliere bron- of mineraalwater, ook water met een smaakje aanbieden. Chaudfontaine is hier een goed voorbeeld van.
 

3. Beleving

We hadden het er al even over, maar de beleving speelt ook zeker een rol. Je kan de gast zelf water laten tappen, maar ook ‘eigen’ water aanbieden. Zo is het mogelijk om glazen flessen te produceren, waarop de naam en het logo van de zaak in is gegraveerd. Dit is niet alleen leuk voor jezelf, maar geeft de gast ook het gevoel dat ze hier met een uniek product te maken hebben.

4. Weer

Let op de temperaturen! Want als het kwik stijgt richting de twintig graden gaat niet alleen de consumptie van alcoholische dranken omhoog, maar ook dat van water. Sterker nog, zodra het warmer weer wordt, schiet de consumptie van water sneller omhoog dan andere dranken. Bij temperaturen vanaf vijfentwintig graden stijgt het consumptievolume zelfs met 97 procent. Promoot dus je water tijdens warm weer.
 

5. Bruisend of plat

Door een fles water op tafel te plaatsen, vergroot je de kans ze deze openen. Let daarbij goed op je publiek. Zo drinken jongvolwassenen veel liever water met een smaakje en hebben ouderen liever bruisend water. Kinderen drinken het liefste plat water. 

Wat is het verschil?

Water is water, zou je zeggen. Toch is er een verschil tussen kraanwater, bronwater en mineraalwater. Op de site van het voedingscentrum staat dat bronwater wordt gewonnen uit natuurlijk en onderaardse bronnen en verder niet wordt behandeld of gezuiverd. Het bronwater komt dus puur uit de fles. Mineraalwater hoeft daarentegen niet te voldoen aan de eisen van kraanwater. Er zitten daardoor soms meer minerale zouten in mineraalwater. Het kraanwater hoeft niet uitgelegd te worden. Wel leuk om te weten is dat kraanwater in Nederland behoort tot het beste van de wereld.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"Flinke huurverlaging is voor horecaondernemers nu zeker mogelijk"

Hotelier Bart Reints Bok, directeur/eigenaar van Charme Hotels, houdt voor hotelvakblad Hospitality Management een 'coronadagboek' bij. Hij vertelde daarin over de niet zo heel nette handelswijze van Emesa, bekend van Vakantievelingen.nl en onderdeel van Talpa, en de annuleringspraktijken bi...

Achtergronden
Gratis download: De CaféKrant, maart 2020

Coronavirus of niet, De CaféKrant blijft je op de hoogte houden van het laatste nieuws - voornamelijk online - maar biedt je prachtige interviews en achtergrondverhalen in de krant zelf. Voor degenen die vanwege de gedwongen sluiting even niets om handen hebben, is dit een uitgave om naar uit...

Coronacrisis
Kabinet beslist 31 maart over maatregelen die gelden tot en met 6 april

Het kabinet besluit volgende week dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatrgelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden, musea en thuiswerken, worden dan verder besproken. Er is nog geen duidelijkheid over wannee...

Personeel Coronacrisis
FNV Horeca heeft grote zorgen over tijdelijke en flexibele contracten

Met het pakket aan maatregelen dat het kabinet vorige week aankondigde zijn er bij veel werkenden in de horeca zorgen over werk en inkomen weggenomen. Echter blijft de toekomst onzeker, zeker voor medewerkers met een flexibel of tijdelijk contract. Ondanks het pakket aan maatregelen die ervoor mo...

Coronacrisis
Verscherpte maatregelen. Wat betekent dit voor de horeca?

Het kabinet kondigde gisteravond verscherpte maatregelen aan om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Voorlopig blijven de eerder verkondigde maatregelen, waaronder sluiting van de horeca tot en met 6 april 2020, staan. Wanneer de horeca weer open mag is vooralsnog niet duidelijk. De...

Coronacrisis
Al ruim 3600 horecazaken nemen deel aan 'Help de Horeca' initiatief

Meer dan 3600 ondernemers hebben zich de afgelopen dagen aangemeld bij het initiatief ‘Help de Horeca’. Koninklijke Horeca Nederland startte het platform samen met vele (horeca)partners om horecaondernemers te ondersteunen in deze moeilijke periode. Vanaf vandaag kunnen gasten een waarde...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: