Vijf tips om water te verkopen

19 juni 2017 | Roy Spijker

De consument gaat steeds gezonder leven. Dat is een trend die we al langer zien. Maar dat heeft ook effect op de bestelling van de gast. Zo blijkt uit cijfers dat de waterconsumptie in Nederland sinds 2011 is toegenomen van 19 procent naar 23 procent. Dit geldt voor zowel bronwater, mineraalwater als kraanwater. De frisdrankconsumptie daarentegen is gedaald van 17 procent naar 9 procent. Voor horecagelegenheden liggen hier dus zeker kansen, maar welke? Wij geven 5 tips om meer te doen met water.

1. Kraanwater

Het blijft een dilemma in de horeca; moet er nu wel of geen geld gevraagd worden voor kraanwater? Het aanbieden van kraanwater heeft zeker zijn voordelen; het is goedkoop en doordat je geen plastic flessen gebruikt ook beter voor het milieu. De ECOtap van Hydro Sano kan hier een oplossing bieden. De tap is een alternatief voor gebotteld flessenwater en wordt verhuurd middels een abonnement. Je kunt op deze wijze toch bijzonder water tappen, zonder kosten te maken voor inkoop van flessenwater. De enige kosten die je als zaak maakt zijn de kosten voor het water en maandelijks kosten voor de huur van de tap. Je bepaalt natuurlijk zelf de prijs voor het water.

2. Smaken

Ondanks dat toename van de consumptie van water, zijn er mensen die toch liever een smaak willen proeven. Je kan dit zelf doen door bijvoorbeeld fruit en kruiden aan het water toe te voegen. Denk hierbij aan combinaties als munt en limoen, sinaasappels en koriander of framboos en rozenblaadjes. De combinatie geeft niet alleen voor een verrassende smaakbeleving, maar het kan ook een bepaalde sfeer meegeven aan je zaak als je dit op een leuke plek plaatst. Daarnaast zijn er tegenwoordig merken te vinden die naast het reguliere bron- of mineraalwater, ook water met een smaakje aanbieden. Chaudfontaine is hier een goed voorbeeld van.
 

3. Beleving

We hadden het er al even over, maar de beleving speelt ook zeker een rol. Je kan de gast zelf water laten tappen, maar ook ‘eigen’ water aanbieden. Zo is het mogelijk om glazen flessen te produceren, waarop de naam en het logo van de zaak in is gegraveerd. Dit is niet alleen leuk voor jezelf, maar geeft de gast ook het gevoel dat ze hier met een uniek product te maken hebben.

4. Weer

Let op de temperaturen! Want als het kwik stijgt richting de twintig graden gaat niet alleen de consumptie van alcoholische dranken omhoog, maar ook dat van water. Sterker nog, zodra het warmer weer wordt, schiet de consumptie van water sneller omhoog dan andere dranken. Bij temperaturen vanaf vijfentwintig graden stijgt het consumptievolume zelfs met 97 procent. Promoot dus je water tijdens warm weer.
 

5. Bruisend of plat

Door een fles water op tafel te plaatsen, vergroot je de kans ze deze openen. Let daarbij goed op je publiek. Zo drinken jongvolwassenen veel liever water met een smaakje en hebben ouderen liever bruisend water. Kinderen drinken het liefste plat water. 

Wat is het verschil?

Water is water, zou je zeggen. Toch is er een verschil tussen kraanwater, bronwater en mineraalwater. Op de site van het voedingscentrum staat dat bronwater wordt gewonnen uit natuurlijk en onderaardse bronnen en verder niet wordt behandeld of gezuiverd. Het bronwater komt dus puur uit de fles. Mineraalwater hoeft daarentegen niet te voldoen aan de eisen van kraanwater. Er zitten daardoor soms meer minerale zouten in mineraalwater. Het kraanwater hoeft niet uitgelegd te worden. Wel leuk om te weten is dat kraanwater in Nederland behoort tot het beste van de wereld.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 38(!) graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Vanwege het personeelstekort zijn sommige bedrijven zelfs genoodzaakt om dicht te gaan. Zonde natuurlijk. Met deze tips a...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Horecaexploitant, gedraag je!

Wie bedrijfsmatig alcohol mag schenken, komt een bepaalde verantwoordelijkheid toe. Althans, dat vindt de wetgever. Als leidinggevende van een kroeg of als slijter moet je in staat zijn om klanten op de naleving van de waarden en normen van de Drank- en Horecawet aan te spreken. Kennelijk is dat nie...

Tech Advertorial
Een goede betaalervaring is essentieel voor u en uw gasten

Pinbetalingen zijn al jaren in opmars. De ontwikkeling van contactloos betalen heeft dit nog verder versterkt. Ook de horecaondernemers profiteren meer en meer van de gemakken van digitaal afrekenen. Wij vragen ons af welke ontwikkelingen relevant zijn voor horecaondernemers. Hoe willen toekomstige ...

Awards
Wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca van start

De jaarlijkse wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca is op maandag 24 juni weer van start gegaan. De door Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) georganiseerde wedstrijd draagt een steentje bij aan de kwaliteitsverbetering van opleiden in de horeca en geeft inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen...

Events
Bezoek Gastvrij Rotterdam 2019

De zevende editie van horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam vindt plaats van maandag 23 t/m 25 september 2019 in Rotterdam Ahoy. Naar verwachting zullen ruim 450 exposanten meer dan 15.000 ondernemers en managers uit de horeca verwelkomen op hun stand. Het toonaangevende gastronomische platform voor ...

Opening
Bekende horecaketen De Beren opent restaurant in Roermond

Vanaf dinsdag 25 juni heeft De Beren er een primeur bij: de keten opent haar eerste vestiging in de provincie Limburg. De 40e vestiging van de succesvolle horecaformule is te vinden aan het bekende horecaplein Markt middenin de stad. Limburgers uit de wijde omgeving zijn iedere dag vanaf 10.30 uur (...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: