Verwarring rondom witbier en weizenbier

21 juni 2016 | Fiona de Lange

De afgelopen maanden heb ik aan heel wat medewerkers van horecazaken masterclasses gegeven over bier en food. De basis van een goede combinatie begint bij het kennen van je bier. Ken jij het verschil tussen wit- en weizenbier? Ernaar vragen leert dat 90 procent van de horecaondernemers antwoordt dat een weizenbier een tarwebier is en een witbier niet. Helaas niet juist, want beide bieren zijn tarwebieren.

Wat zijn de verschillen?
Een witbier is een Belgisch type bier met roots in het Middeleeuwse hertogdom Brabant. Later is dit bier door Pierre Celis nieuw leven ingeblazen. Een weizenbier is een Duits type bier waarbij de oorsprong in het Zuid-Duitse Beieren ligt. Beide bieren zijn bovengistend. Ook daar is nog weleens verwarring over. Het belangrijkste verschil is dat in Belgisch witbier toevoegingen worden gedaan zoals koriander en sinaasappelschillen; iets dat in Duitsland door het van kracht zijnde Reinheitsgebot niet is toegestaan. In de Duitse weizenbieren gebruikt de brouwer meer dan 50 procent tarwemout, terwijl in Belgisch witbier ongemoute tarwe wordt gebruikt. Een heel belangrijk en laatste verschil is het gebruikte gisttype. In de Duitse bieren geeft deze veel fruitige aroma’s zoals banaan of perzik. In Belgisch witbier vind je deze aroma’s niet terug.

De geur bepaalt de smaak
Het is duidelijk dat er grote verschillen bestaan tussen deze twee in eerste instantie gelijklijkende biertypen. Zo’n 80 procent van de smaak van een bier wordt bepaald door de geur. En daar zit tussen deze twee bieren een wereld van verschil. Een bierliefhebber kan een Belgisch witbier erg lekker vinden om de kruidigheid, terwijl het Duitse type bier niet zo goed in de smaak valt door het vaak krachtigere zuurtje of de zoete, fruitige aroma’s.

De citroen? Niet doen!
Een citroen hoort niet in bier. In de eerste plaats al omdat de schuimkraag door de schil en het zuur direct als sneeuw voor de zon verdwijnt. In de tweede plaats omdat de smaak van het bier compleet verandert en vooral de citroensmaak zal domineren. Als een bierliefhebber ernaar vraagt en per se citroen wil, kun je dit uiteraard serveren. Voeg het nooit op voorhand toe aan het bier. Het is net zoals alvast suiker in de koffie doen. Laat het aan de gast over! 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Drinks
Column Richard Moerkerk: Daten met een bier

Bij ons, in Proeflokaal De Boom, wordt veel gedate. Normaal gesproken dan, uiteraard. Maar dat we nu gesloten zijn, wil natuurlijk niet zeggen dat er op het moment helemaal niet gedate wordt natuurlijk. Wandelen is helemaal hot en ik denk dat aankomende stelletjes sneller thuis afspreken, waar ze an ...

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Columns
Column: licht aan het einde van de tunnel…

Het lijkt het nieuwe mantra te zijn van Mark en Hugo, maar volgens mij hebben we nog heel veel bochten te nemen voordat we het licht aan het verre einde kunnen zien. Tot nu toe ga ik nog op de tast door het leven en duurt het heel lang voordat we ‘we zijn er bijna’ mogen zingen. De du ...

15 jaar De CaféKrant
13 jaar geleden in De CaféKrant: Café de Beyerd

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2008, het jaar waarin Spanje het EK Voetb ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: