Verwarring rondom witbier en weizenbier

21 juni 2016 | Fiona de Lange

De afgelopen maanden heb ik aan heel wat medewerkers van horecazaken masterclasses gegeven over bier en food. De basis van een goede combinatie begint bij het kennen van je bier. Ken jij het verschil tussen wit- en weizenbier? Ernaar vragen leert dat 90 procent van de horecaondernemers antwoordt dat een weizenbier een tarwebier is en een witbier niet. Helaas niet juist, want beide bieren zijn tarwebieren.

Wat zijn de verschillen?
Een witbier is een Belgisch type bier met roots in het Middeleeuwse hertogdom Brabant. Later is dit bier door Pierre Celis nieuw leven ingeblazen. Een weizenbier is een Duits type bier waarbij de oorsprong in het Zuid-Duitse Beieren ligt. Beide bieren zijn bovengistend. Ook daar is nog weleens verwarring over. Het belangrijkste verschil is dat in Belgisch witbier toevoegingen worden gedaan zoals koriander en sinaasappelschillen; iets dat in Duitsland door het van kracht zijnde Reinheitsgebot niet is toegestaan. In de Duitse weizenbieren gebruikt de brouwer meer dan 50 procent tarwemout, terwijl in Belgisch witbier ongemoute tarwe wordt gebruikt. Een heel belangrijk en laatste verschil is het gebruikte gisttype. In de Duitse bieren geeft deze veel fruitige aroma’s zoals banaan of perzik. In Belgisch witbier vind je deze aroma’s niet terug.

De geur bepaalt de smaak
Het is duidelijk dat er grote verschillen bestaan tussen deze twee in eerste instantie gelijklijkende biertypen. Zo’n 80 procent van de smaak van een bier wordt bepaald door de geur. En daar zit tussen deze twee bieren een wereld van verschil. Een bierliefhebber kan een Belgisch witbier erg lekker vinden om de kruidigheid, terwijl het Duitse type bier niet zo goed in de smaak valt door het vaak krachtigere zuurtje of de zoete, fruitige aroma’s.

De citroen? Niet doen!
Een citroen hoort niet in bier. In de eerste plaats al omdat de schuimkraag door de schil en het zuur direct als sneeuw voor de zon verdwijnt. In de tweede plaats omdat de smaak van het bier compleet verandert en vooral de citroensmaak zal domineren. Als een bierliefhebber ernaar vraagt en per se citroen wil, kun je dit uiteraard serveren. Voeg het nooit op voorhand toe aan het bier. Het is net zoals alvast suiker in de koffie doen. Laat het aan de gast over! 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
11 jaar geleden in De CaféKrant: Wijnbar Viqh, Haarlem

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2010. We bezochten wijnbar Viqh in Haarle ...

Economie Achtergronden
Advies Belastingdienst aan horecaondernemers: verleng bijzonder uitstel van betaling

Is uw bijzonder uitstel van betaling afgelopen en kunt u nog niet aan uw nieuwe betalingsverplichtingen voldoen? Verleng dan uw bijzonder uitstel van betaling. Dat kan nog tot en met 30 juni. Afgelopen zaterdag ontvingen 60.000 ondernemers, waaronder uit de horecabranche, hierover een brief van de B ...

KHN Corona
KHN: uit eten met sneltest onbespreekbaar

De uitspraken van minister De Jonge over de rol van sneltesten in het openingsplan van het kabinet kunnen rekenen op stevige kritiek vanuit horecaondernemers. Zo wordt er mogelijk gesproken over versoepelingen, waarbij de horeca voor uit eten open mag met de inzet van sneltesten. Vooral het feit dat ...

Economie Achtergronden
CBS: relatief veel horecabedrijven opgeheven

In het eerste kwartaal van 2021 werden zo’n 30,2 duizend bedrijven opgeheven, ruim 9 duizend minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Er werden 4,7 duizend bedrijven met meer dan é&e ...

Achtergronden Corona
Kan de horeca eigenlijk wel open als het weer mag?

Als de horeca op een gegeven moment weer open mag, dan is het nog maar de vraag of elke horecagelegenheid dat ook kan. BNR Nieuwsradio ging op onderzoek uit en deed daarbij ook navraag hij KHN. Bij veel ondernemers ontbreekt het op dit moment aan financiële middelen om personeel te betalen of v ...

Interview Longread
''Het terras openen heeft eigenlijk geen zin voor ons''

Andrea de Lange is eigenaresse van Brasserie Jansen in Zwolle. De terrassen mogen weliswaar weer gedeeltelijk open, maar zij koos ervoor haar terras gesloten te houden. Een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Als je kijkt naar alle administratie en de opstartkosten die daarbij komen kijken, dan he ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: