Verwarring rondom witbier en weizenbier

21 juni 2016 | Fiona de Lange

De afgelopen maanden heb ik aan heel wat medewerkers van horecazaken masterclasses gegeven over bier en food. De basis van een goede combinatie begint bij het kennen van je bier. Ken jij het verschil tussen wit- en weizenbier? Ernaar vragen leert dat 90 procent van de horecaondernemers antwoordt dat een weizenbier een tarwebier is en een witbier niet. Helaas niet juist, want beide bieren zijn tarwebieren.

Wat zijn de verschillen?
Een witbier is een Belgisch type bier met roots in het Middeleeuwse hertogdom Brabant. Later is dit bier door Pierre Celis nieuw leven ingeblazen. Een weizenbier is een Duits type bier waarbij de oorsprong in het Zuid-Duitse Beieren ligt. Beide bieren zijn bovengistend. Ook daar is nog weleens verwarring over. Het belangrijkste verschil is dat in Belgisch witbier toevoegingen worden gedaan zoals koriander en sinaasappelschillen; iets dat in Duitsland door het van kracht zijnde Reinheitsgebot niet is toegestaan. In de Duitse weizenbieren gebruikt de brouwer meer dan 50 procent tarwemout, terwijl in Belgisch witbier ongemoute tarwe wordt gebruikt. Een heel belangrijk en laatste verschil is het gebruikte gisttype. In de Duitse bieren geeft deze veel fruitige aroma’s zoals banaan of perzik. In Belgisch witbier vind je deze aroma’s niet terug.

De geur bepaalt de smaak
Het is duidelijk dat er grote verschillen bestaan tussen deze twee in eerste instantie gelijklijkende biertypen. Zo’n 80 procent van de smaak van een bier wordt bepaald door de geur. En daar zit tussen deze twee bieren een wereld van verschil. Een bierliefhebber kan een Belgisch witbier erg lekker vinden om de kruidigheid, terwijl het Duitse type bier niet zo goed in de smaak valt door het vaak krachtigere zuurtje of de zoete, fruitige aroma’s.

De citroen? Niet doen!
Een citroen hoort niet in bier. In de eerste plaats al omdat de schuimkraag door de schil en het zuur direct als sneeuw voor de zon verdwijnt. In de tweede plaats omdat de smaak van het bier compleet verandert en vooral de citroensmaak zal domineren. Als een bierliefhebber ernaar vraagt en per se citroen wil, kun je dit uiteraard serveren. Voeg het nooit op voorhand toe aan het bier. Het is net zoals alvast suiker in de koffie doen. Laat het aan de gast over! 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
11 jaar geleden in De CaféKrant: Jazzcafé Wakker in Eemnes

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2010. We bezochten Jazzcafé Wakker ...

Interview Corona
Fieldlab Cafés: ''We kunnen weer doen waar we goed in zijn''

Stefan Elvers (links op de foto) is een van de gelukkige caféondernemers die deel mogen nemen aan Fieldlab Cafés in Utrecht. "Nou ja, het is helaas maar voor vier dagen, dus van korte duur." De eigenaar van Ubica is wel blij om weer wat te kunnen doen: "Het is gewoon pra ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: