Succesvol crowdfunding platform horeca

2 april 2014
Succesvol crowdfunding platform horeca

Slechts 3 maanden na de officiële lancering van het eerste horeca crowdfunding platform, is ruim 250.000 euro gefund. Horeca Crowdfunding Nederland lanceerde het platform omdat de kredietverstrekking
vanuit banken en brouwerijen naar eigen zeggen was opgedroogd. ''Professionele ondernemers moeten een kans krijgen om te groeien of te starten; wij proberen dat mogelijk te maken'', aldus Mark Tamsma, managing director.

*Extra interessant*
Niet alleen speelt het platform in op de toenemende kredietbehoefte, maar ook op creatie van meer gastloyaliteit en gastenbinding. Vooral dit laatste maakt crowdfunding extra interessant. Het platform bemiddelde relatief succesvol in de realisatie van een 3e vestiging voor Cadore IJssalons (45.000 euro) en de 3e vestiging van Flinders Cafe (200.000 euro). Momenteel is het project Otto E Mezzo (een Mediterraans restaurant) nog in de 'race' voor financiering van de start. De teller van Otto E Mezzo staat nu op 50%.

*Nieuwe projecten*
Naar verwachting zullen de komende weken enkele nieuwe projecten worden gepubliceerd. Hoeveel projecten uiteindelijk door bemiddeling van het platform in 2014 gefinancierd gaan worden is nog onbekend. Het platform heeft groei niet als primaire doelstelling. ''Wij hebben dagelijks tientallen aanvragen en het kost veel tijd om deze aanvragen kritisch te kunnen beoordelen'', vertelt Tamsma. Het beoordelingsproces van het platform gaat ver. Naast een toetsing van de plannen door gerenommeerde horeca-experts, vindt er een uitgebreid persoonlijk gesprek plaats en een locatiebezoek. Pas als alle signalen op groen staan, wordt overgegaan tot publicatie. Naar eigen zeggen hanteert het platform een kritischer toetsing dan haar collegae in de markt. ''Wij bieden de horeca-ondernemer weliswaar een platform voor financiering, maar de belangen van investeerders staan voorop. En dat is weer in het belang van de horeca. Zonder investeerders geen financiering. Dan maar wat minder projecten als ze maar kwalitatief hoogwaardig zijn.''

*Relatiebeheer*
Ook nadat een project is gefinancierd wordt actief relatiebeheer toegepast. Er vindt minimaal 4 keer per jaar een 'update-gesprek' plaats. Als er onverhoopt signalen zijn dat de terugbetaling van de maandelijkse verplichtingen in het geding lijkt te komen, dan komen de horeca-experts van het platform direct in actie. In zo'n geval wordt direct een coach toegewezen. Bij financiering van starters en/of projecten met een hoger risicoprofiel, wordt verpanding op de inventaris genomen. Het platform staat onder toezicht van de AFM.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws