Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 4

5 mei 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Hij heeft immers zelf als propositie dat iedere geïnvesteerde euro er vijf oplevert. Dat is lang niet slecht. Dit het vierde artikel uit de reeks. 


Wat zijn de voorwaarden om te gaan investeren in Adwords campagnes? Zonder een goede website heeft het natuurlijk geen zin om bezoekers te motiveren om deze te bezoeken, want de conversie is dan te laag. Maarten: "Ja, je kunt wel een versnellingsbak gaan finetunen, maar zonder goede banden red je het niet. Het feit dat we ook meehelpen met de website is van belang. Wij zijn geen webbouwers, maar kunnen wel aangeven wat wel en niet goed werkt. Daarnaast is het enorm belangrijk dat je gaat retargeten via social media en/of e-mail. Je hebt al die mensen al bereikt en daar ook voor betaald, dus daarna kun je die via je eigen kanalen informeren over je diensten of producten. Dat mag ook."

Vraag om een e-mailadres

Wat zou een horecaondernemer kunnen doen om de conversie van de eigen kanalen te vorhogen? "In ieder geval altijd een e-mailadres vragen", zegt Maarten. "Daar staat wel wat tegenover, want een mailadres krijg je niet zomaar. Je kunt dan denken aan een direct toepasbare korting of gratis drankjes. Zoals ik net al aangaf, moet je bepaalde doelgroepen specifiek targeten. Juist de mensen die al op je website zijn geweest, zijn ontvankelijk voor dergelijke incentives. Ik kan me voorstellen dat je zowel een hotel als een restaurant hebt. In dat geval zet je het bod hoger, maar heb je ook meer kans op een uiteindelijke conversie binnen je andere kanaal, het restaurant of het hotel. Iemand die bij jou komt eten of heeft eggeten, kan de ervaring zo positief hebben gevonden dat hij of zij ook graag bij je komt slapen. Daar kun je je op richten met zo'n actie."

Je kunt niet meer zonder Adwords

Kun je nog wel zonder Adwords-campagne als horecaondernemer? Maarten is daar duidelijk in: "Wie geen campagne heeft, geeft eigenlijk aan dat hij er geen zin meer in heeft. Je hoeft het niet zelf te doen, in veel gevallen is het zelfs beter als je de campagnes door een expert laat inregelen, maar zorg er wel voor dat je checkt of alles goed ingesteld is. Het kost wel geld, maar levert veel meer op bij een goede inregeling. Eigenlijk zou ik altijd een specialist betrekken bij de campagne als je meer dan 1000 euro per maand uitgeeft en een online marketing manager zou ik als hotel- of restauranteigenaar al helemaal niet meer aannemen. De wereld is wat dat betreft echt veranderd, waardoor het bijna alleen maar voor experts mogelijk is om echt goede campagnes uit te zetten."

Meer omzet door aangepast bod

Het goed inregelen van de campagne levert meer winst op, meer omzet. Wat is nu een belangrijk punt bij het inregelen van zo'n campagne? Maarten: "Je moet altijd een aangepast bod instellen. Zet een aangepast bod in op plaatsniveau, waarbij het bod op de regio hoger ligt dan op het plaatsniveau. Daarnaast, dit hebben we eerder al besproken, stel je 's nachts een lager bod in en haal je een veel hogere conversie uit desktop dan uit mobile."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Corona
Groep horecaondernemers opent 2 maart terrassen

De horeca is het zat. Een actiegroep van 65 KHN-afdelingen roept collega-ondernemers op om de terrassen aanstaande dinsdag 2 maart te openen. Het besluit van het kabinet om de horeca geen versoepelingen te bieden is voor de actiegroep de reden tot de oproep, meldt Omroep Brabant. De actiegroep, ...

Interview Longread
Een blikje cola drinken op het eigen terras, direct een boete

Café-eigenaresse Tessa Hassing werd afgelopen zaterdag geconfronteerd met een ijverige boa. Nietsvermoedend trok zij op haar eigen terras van Café Tess in het centrum van Heerlen een blikje cola open, waarna ze door een opsporingsambtenaar werd aangesproken. “Het wordt een heel v ...

Interview Longread
Een nieuw grand café openen in coronatijd, waarom niet?

In Veldhoven pakten Nick en Rebecca Schaminée hun kans. De coronacrisis krijgt het stel niet klein en ze maakten van de nood – ze zagen beiden hun baan verdwijnen bij Hutten Catering – een deugd. De langgekoesterde wens om een eigen zaak te openen werd werkelijkheid. Grand Caf&eac ...

Video Corona
Video: café-eigenaresse zingt gevoelig lockdownlied

Café Ons Dorp in Nuenen doet haar naam eer aan. Sharon Hems zong een nieuwe tekst op de muziek van het befaamde lied 'Ons Dorp'. De caféonderneemster dreigde het contact met haar vaste gasten te verliezen en wilde op deze weg iedereen bereiken en een hart onder de riem steken. ...

Tweede Kamer wil terrassen open

Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat het kabinet de mogelijkheden moet onderzoeken om de terrassen onder voorwaarden te openen. Dat blijkt uit het debat in de Tweede Kamer dat naar aanleiding van de persconferentie van dinsdag 23 februari werd gehouden. Op die persconferentie van 23 febr ...

Horeca naar de stembus deel 2: de PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van De CaféKrant wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernem ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: