Startende ondernemer in de horeca: is de btw-aangifte al vakantieklaar?

10 juli 2019 | Thijs Jacobs

De zomervakantie is in een deel van Nederland officieel gestart. Ook veel startende ondernemers gaan er binnenkort tussenuit. Voor hen is het belangrijk om naast alle vakantievoorbereidingen ook te zorgen dat zij uiterlijk woensdag 31 juli de btw-aangifte en -betaling over het tweede kwartaal indienen. De Belastingdienst maakt dit voor startende ondernemers eenvoudig via het nieuwe ondernemersportaal ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’, waarop zij inloggen met DigiD of eHerkenning. Voor alle startende ondernemers met vragen over de btw-aangifte, geeft de Belastingdienst tips voor een goede en tijdige btw-aangifte en -betaling.

In het eerste halfjaar van 2019 registreerde de Kamer van Koophandel 118.103 startende ondernemers, 11% meer dan in het eerste halfjaar van 2018. In de horeca zijn deze periode 5.109 ondernemers gestart, een toename van 22% ten opzichte van vorig jaar. * Veel startende ondernemers blijken vragen te hebben voor de Belastingdienst over het doen van btw-aangifte: “Wanneer moeten de aangifte en betaling worden opgestuurd? Moet je ieder kwartaal btw-aangifte doen, óók als je geen omzet hebt gedraaid? En wat heb je nodig om btw-aangifte te doen?” Voor deze en andere startersvragen heeft de Belastingdienst het platform belastingdienst.nl/starters.

Tips voor de btw-aangifte en -betaling

Met de deadline voor de btw-aangifte over het tweede kwartaal in aantocht (31 juli), geeft de Belastingdienst startende ondernemers zes aandachtspunten die helpen bij een goede voorbereiding en het doen van de daadwerkelijke aangifte.

1. Noteer de deadlines voor de btw-aangifte. Zet de data voor de btw-aangifte en -betalingen als geheugensteuntje in je agenda. Stel twee weken voor iedere deadline een herinnering in, dan houd je de data altijd op je netvlies en voorkom je een verzuimboete. De deadlines voor de kwartaalaangiften zijn: 31 juli, 31 oktober, 31 januari en 30 april.

2. Gebruik het nieuwe ondernemersportaal ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’ op belastingdienst.nl en log in met je DigiD (eenmanszaak) of eHerkenning. Voor het gebruik van Mijn Belastingdienst Zakelijk hoef je niets extra’s te regelen. Het oude portaal blijft in ieder geval dit jaar nog bestaan.

3. Zorg voor een goede administratie en houd deze wekelijks bij. Met een goede administratie is het doen van de btw-aangifte makkelijker en ben je sneller klaar. Een goede administratie begint bij een goed, liefst online, boekhoudpakket dat past bij jouw onderneming. In hoofdstuk vier van het Handboek ondernemen van de Belastingdienst lees je hoe je stapsgewijs een goede administratie opzet.

4. Doe altijd aangifte, ook als je een keer geen btw hoeft af te dragen of terugkrijgt. Heb je een kwartaal geen omzet gedraaid? Ook dán moet je btw-aangifte doen. Je geeft dan via je btw-aangifte door dat je niets hebt aan te geven.

5. Lage omzet? Check dan of de nieuwe kleineondernemersregeling iets voor jou is.
Ondernemers met een jaaromzet onder de € 20.000 kunnen vanaf 1 januari 2020 gebruikmaken van de nieuwe kleineondernemersregeling (KOR). Je wordt dan vrijgesteld voor de btw en hoeft dan geen btw-aangifte te doen. Lees meer op belastingdienst.nl/kor.

6. Geef correcties door. Ben je vorig kwartaal een factuur vergeten mee te nemen in de btw-aangifte? Of heb je al btw-aangifte gedaan maar ben je toch nog iets vergeten aan te geven? Geen probleem. Je kunt correcties tot maximaal € 1.000 meenemen in de volgende btw-aangifte. Bij een hoger bedrag kun je een correctie doorgeven via het online formulier op Mijn Belastingdienst Zakelijk.

Onlangs bij de KvK aangemeld?

Heb je je onlangs als ondernemer aangemeld bij de KvK? Dan kan het zijn dat er nog geen btw-aangifte in het portaal voor je klaarstaat. Je ontvangt dan je eerste btw-aangifte van de Belastingdienst op papier.

Ga voor meer informatie en hulpmiddelen voor startende ondernemers naar belastingdienst.nl/starters.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Columns Blog
De jongeren van tegenwoordig

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij ze...

Achtergronden
Kinderdag bij strandpaviljoen in Noordwijk

St(r)andplaats Nederzandt (Noordwijk) staat op zondag 15 september weer volledig in het teken van de kids! Kidsday 2019, het kinderfestijn van de Bollenstreek. Dit jaar is Kidsday nog uitgebreider dan anders. Kids mogen lekker springen op de luchtkussens met de beats van DJ Kevin, spelen in de na...

Amsterdam Opening
Tunes Bar (Conservatorium Hotel Amsterdam) wordt Taiko Bar

Op het vijfjarige bestaan van Taiko Amsterdam is onthuld dat de Tunes Bar vanaf heden verdergaat als Taiko Bar. In de afgelopen vijf jaar is Tunes Bar, onder leiding van Schilo van Coevorden, uitgegroeid tot een ongeëvenaarde cohesie van keuken en bar met onmiskenbare Aziatische invloeden, waar...

Economie Personeel
Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fullt...

Bier Achtergronden
Krat is de ster in nieuwe Heineken campagne

In de nieuwe Heineken® campagne, die vandaag live gaat, staat de Nederlandse vindingrijkheid, pragmatisme en een gezonde dosis zelfspot centraal. En waar komt dat beter tot uiting dan in de ‘ster’ van de nieuwe campagne: het Heineken krat. Josefien Olij, Marketing Manager Heineken...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: