Staatssecretaris Blokhuis en wethouder Everhardt starten landelijke actie NIXzonderID

18 mei 2018 | David Bakker

Staatssecretaris Blokhuis en wethouder Everhardt starten landelijke actie NIXzonderID Staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) ervaart zelf in de horeca hoe lastig het is om de leeftijd van jongeren in te schatten. De landelijke actie NIXzonderID is vandaag gestart door staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) en wethouder Victor Everhardt van Volksgezondheid en Jeugdzorg (Utrecht).

Van 17 mei tot 1 juni wordt met de campagne extra aandacht voor het naleven van de leeftijdsgrens voor alcohol en tabak. Voor verkopers in de horeca, maar ook in supermarkten, slijterijen en (sport)kantines is het moeilijk om de juiste leeftijd van jonge kopers in te schatten. De NIXzonderID actie helpt ze daarbij. Om zelf te ervaren hoe ingewikkeld het kan zijn om leeftijden in te schatten, deed staatssecretaris Paul Blokhuis bij Stan & Co in Utrecht samen met wethouder Victor Everhardt en voorbijgangers een leeftijdsquiz waarbij hij moest raden hoe oud de jonge gasten van het café waren.

Beetje gênant

Blokhuis: “Geen alcohol en geen tabak onder de 18 is de norm waar we ons allemaal aan moeten houden, of het nou in een winkel, een café of op een festival is. Ik weet dat heel veel mensen hun best doen om dat goed te doen, maar het moet nog beter. Het is vaak niet eenvoudig om iemands leeftijd in te schatten, dat heb ik vandaag zelf gemerkt. Met de actie NIXzonderID willen we jongeren stimuleren om hun identiteitsbewijs gewoon standaard te tonen. Dat scheelt tijd en ook momenten aan de kassa die voor medewerkers en jongeren een beetje gênant kunnen zijn. En da’s mooi meegenomen.”

Gezellige uitgaansavond

Victor Everhardt, wethouder Volksgezondheid vindt het heel logisch dat de aftrap van de campagne in Utrecht plaatsvindt. “Wij hebben in Utrecht Stichting NIX18, een unieke samenwerking van horecaondernemers, Koninklijke Horeca Nederland en de gemeente. De stichting organiseert zelf het toezicht op de naleving van de leeftijdsgrens. De NIXzonderID-actie wordt in Utrecht aangegrepen om extra aandacht te besteden aan de vanzelfsprekendheid van het laten zien van een geldig ID. Bij het uitgaanspubliek is dit niet altijd even vanzelfsprekend en leidt soms tot problemen aan de deur. Dat willen we voorkomen, zodat iedereen in Utrecht een gezellige uitgaansavond kan beleven.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Culinair
Foodhallen Rotterdam geopend op Kop van Zuid

Vanaf vandaag valt er weer flink wat te nassen in Rotterdam. Vier jaar na de introductie van de Foodhallen Amsterdam opent een tweedeindoor foodmarket in 010. Geen gevalletje copy-paste, maar een ras-Rotterdammer van een foodhal. Foodhallen Rotterdam betrekt samen met het naastgelegen designhotel Ro...

Opening
Sidney Schutte en David Baxter openen Café Cliché

Vandaag opent Café Cliché, de gloednieuwe buurtbrasserie van Amsterdam-Oost. Hier kookt chef David Baxter vijf dagen per week voor de buurt en voor wie in de buurt is. Het initiatief en het menu zijn van Sidney Schutte, die net als Baxter carrière maakte in sterrenrestaurants. ...

Personeel
Alles over de opbouw van loonkosten

De bezetting in de horeca verandert. Waar vroeger duidelijk een lunchpiek tussen half een en half twee was, komen de gasten tegenwoordig de hele dag over de vloer. Daarom is er een spreiding van personele bezetting nodig, liefst gebaseerd op kennis over de bezetting van je zaak. Technologische hulpm...

Vijf tips om wespen op afstand te houden

Het valt nu nog mee, maar de maand augustus herbergt ieder jaar weer een wespenplaag. Eind juli zijn de wespennesten voltooid en gaan de insecten op zoek naar voedsel, voornamelijk op uw terras, in de keuken of achter de bar. Bloedirritant voor gasten, werknemers en uzelf. Wij hebben een aantal tips...

trends Bier
Er wordt bewuster bier gedronken

De Nederlandse consument duikt steeds dieper in de mogelijkheden van een divers bieraanbod. Hoewel pils nog altijd de onbetwiste leider is in het schap, is er een aanhoudende populariteit van speciaalbier en alcoholvrije en -arme bieren. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerende Nationaal Bierond...

Bier
Moskovieten geven 10 procent salaris uit aan bier

Het biertje blijft over de hele wereld één van de meest populaire alcoholische versnaperingen, maar hoeveel biertjes worden er nu gemiddeld genomen geconsumeerd? Besparingsplatform Kortingscode.nl deed onderzoek naar hoeveel bier er per persoon op maandelijkse basis wordt gedronken en ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: