Staatssecretaris Blokhuis en wethouder Everhardt starten landelijke actie NIXzonderID

18 mei 2018 | David Bakker

Staatssecretaris Blokhuis en wethouder Everhardt starten landelijke actie NIXzonderID Staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) ervaart zelf in de horeca hoe lastig het is om de leeftijd van jongeren in te schatten. De landelijke actie NIXzonderID is vandaag gestart door staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) en wethouder Victor Everhardt van Volksgezondheid en Jeugdzorg (Utrecht).

Van 17 mei tot 1 juni wordt met de campagne extra aandacht voor het naleven van de leeftijdsgrens voor alcohol en tabak. Voor verkopers in de horeca, maar ook in supermarkten, slijterijen en (sport)kantines is het moeilijk om de juiste leeftijd van jonge kopers in te schatten. De NIXzonderID actie helpt ze daarbij. Om zelf te ervaren hoe ingewikkeld het kan zijn om leeftijden in te schatten, deed staatssecretaris Paul Blokhuis bij Stan & Co in Utrecht samen met wethouder Victor Everhardt en voorbijgangers een leeftijdsquiz waarbij hij moest raden hoe oud de jonge gasten van het café waren.

Beetje gênant

Blokhuis: “Geen alcohol en geen tabak onder de 18 is de norm waar we ons allemaal aan moeten houden, of het nou in een winkel, een café of op een festival is. Ik weet dat heel veel mensen hun best doen om dat goed te doen, maar het moet nog beter. Het is vaak niet eenvoudig om iemands leeftijd in te schatten, dat heb ik vandaag zelf gemerkt. Met de actie NIXzonderID willen we jongeren stimuleren om hun identiteitsbewijs gewoon standaard te tonen. Dat scheelt tijd en ook momenten aan de kassa die voor medewerkers en jongeren een beetje gênant kunnen zijn. En da’s mooi meegenomen.”

Gezellige uitgaansavond

Victor Everhardt, wethouder Volksgezondheid vindt het heel logisch dat de aftrap van de campagne in Utrecht plaatsvindt. “Wij hebben in Utrecht Stichting NIX18, een unieke samenwerking van horecaondernemers, Koninklijke Horeca Nederland en de gemeente. De stichting organiseert zelf het toezicht op de naleving van de leeftijdsgrens. De NIXzonderID-actie wordt in Utrecht aangegrepen om extra aandacht te besteden aan de vanzelfsprekendheid van het laten zien van een geldig ID. Bij het uitgaanspubliek is dit niet altijd even vanzelfsprekend en leidt soms tot problemen aan de deur. Dat willen we voorkomen, zodat iedereen in Utrecht een gezellige uitgaansavond kan beleven.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Columns Blog
De jongeren van tegenwoordig

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij ze...

Achtergronden
Kinderdag bij strandpaviljoen in Noordwijk

St(r)andplaats Nederzandt (Noordwijk) staat op zondag 15 september weer volledig in het teken van de kids! Kidsday 2019, het kinderfestijn van de Bollenstreek. Dit jaar is Kidsday nog uitgebreider dan anders. Kids mogen lekker springen op de luchtkussens met de beats van DJ Kevin, spelen in de na...

Amsterdam Opening
Tunes Bar (Conservatorium Hotel Amsterdam) wordt Taiko Bar

Op het vijfjarige bestaan van Taiko Amsterdam is onthuld dat de Tunes Bar vanaf heden verdergaat als Taiko Bar. In de afgelopen vijf jaar is Tunes Bar, onder leiding van Schilo van Coevorden, uitgegroeid tot een ongeëvenaarde cohesie van keuken en bar met onmiskenbare Aziatische invloeden, waar...

Economie Personeel
Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fullt...

Bier Achtergronden
Krat is de ster in nieuwe Heineken campagne

In de nieuwe Heineken® campagne, die vandaag live gaat, staat de Nederlandse vindingrijkheid, pragmatisme en een gezonde dosis zelfspot centraal. En waar komt dat beter tot uiting dan in de ‘ster’ van de nieuwe campagne: het Heineken krat. Josefien Olij, Marketing Manager Heineken...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: