Sobere kroning of groots uitpakken?

30 januari 2013 |
Sobere kroning of groots uitpakken?<

Over de kroning van Willem Alexander zei premier Rutte: "Het moet een onvergetelijk feest worden, uiteraard op de sobere wijze die past bij deze tijd." Kan Nederland niet veel beter groots uitpakken?
Dit met het oog om Nederland als toeristische bestemming (nog) beter op de kaart te zetten. De troonsopvolging zou een mooie aangelegenheid zijn om het aantal inkomende toeristen nog verder op te schroeven dan wordt verwacht
Oranjegekte gebruiken
"Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) is blij met de aandacht en de positieve impact die de aandacht voor het Koninklijk Huis en de troonsopvolging heeft op het merk ‘Holland’. Als NBTC spelen we hier natuurlijk zoveel mogelijk op in om Nederland in het buitenland te promoten als toeristische en zakelijke bestemming. We maken hierbij graag gebruik van de ‘oranjegekte’ om zo de wereld mee te laten delen in het typische oranjegevoel", zo laat woordvoerder Thérèse Ariaans van het NBTC desgevraagd weten.

Focus online
"We zetten daarbij vooral in op de internationale websites holland.com en voeden het oranjegevoel met onze social media kanalen (facebook, twitter, Visit Holland App)."

Buurlanden
Vooral in België en Duitsland wordt de troonsafstand- en opvolging breed uitgemeten. Ook in Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië, Spanje, Denemarken en Zweden is er veel (media-)aandacht. Ook in Argentinië en Japan is er uitzonderlijk veel aandacht voor ‘Holland’. Ook in landen waar mensen nog nooit van Nederland hebben gehoord, staat Nederland ineens op de kaart. Ariaans: "Dit merken we onder andere aan de bezoekersaantallen van de website www.holland.com Die wordt de laatste dagen opvallend vaak bezocht, gemiddeld ruim twee keer zoveel dan normaal. Uit Japan en de VS zelfs vier keer zoveel. Uit Argentinië trekken we de laatste dagen zelfs acht maal zoveel websitebezoekers."
Passend feest
Het is de nadrukkelijke wens van koningin Beatrix dat de troonswisseling op 30 april sober en binnen de financiële grenzen van de huidige economisch moeilijke tijd wordt gevierd. "Het NBTC kijkt uit naar een mooie dag en een (passend) groot feest. Dat draagt bij aan de Holland-promotie en het zet Nederland internationaal op de kaart."

Foto: flickr.com/srslyguys

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Bier Brouwerijen
Vier brouwerijen sluiten zich aan bij Nederlandse Brouwers

Brouwerij Two Chefs Brewing, Kompaan Dutch Craft Beer Company, Brouwerij Noordt en Brouwerij Duvel Moortgat Nederland zijn per februari 2020 lid bij Nederlandse Brouwers. Hiermee telt de vereniging Nederlandse Brouwers voortaan veertien leden, die samen ruim 95 procent van de bierproductie in Nederl...

PUZO bar opent haar deuren in Amsterdam

PUZO maakt uitsluitend gebruik van duurzame producten van hoogstaande kwaliteit. Geen junkfood, maar fusion recepten bereid met natuurlijke ingrediënten. Zo puur mogelijk, zonder onnodige extra’s. Goed voor jou en de wereld om je heen. PUZO’s zijn driehoekige rijstpakketjes met daa...

Columns Bier
Column Richard Moerkerk: Vader Jacob ...

Het mooie aan bier is dat het verweven zit in veel van ons dagelijks leven. Bijvoorbeeld in (straat)namen, kinderliedjes of uitdrukkingen in de Nederlandse taal. Metten zijn ochtendgebeden van monniken. Het woord stamt af van het Latijnse matutinus, dat ‘ochtend’ betekend. De metten z...

Opening Rotterdam
Maritiem museum gooit het roer om met eigen horeca

Het Maritiem Museum Rotterdam opent een gloednieuw café op zaterdag 22 februari. Vanaf dat moment baat het museum zijn horeca zelf uit om de bezoekerservaring nog beter te maken, nadat eind vorig jaar ook de museumwinkel in eigen beheer is genomen. Het café draagt de naam ‘Het La...

Events Brouwerijen
Heineken terug als hoofdsponsor van SAIL

Heineken verbindt zich als hoofdsponsor aan de jubileumeditie van SAIL, van 12 tot en met 16 augustus voor de 10e keer in Amsterdam. De brouwer was in 1975 al betrokken bij de start van SAIL, toen vanwege het 700-jarig bestaan van Amsterdam. Als Nederlands icoon met de wortels in Amsterdam wil Heine...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: