Snor en baard afscheren tegen bierverspilling

2 mei 2017 | Thijs Jacobs

Terwijl Movember en goede doelenacties mannen aansporen om hun baarden en snorren te laten staan, is speciaalbier webshop HOPT.nl juist een actie gestart om mannen hun baarden en snorren te laten afscheren. Al dat haar zorgt er namelijk voor dat er in Nederland tienduizenden liters bier per jaar worden verspild.

De campagne heet ‘Shavings for Savings’ en was eerder een groot succes in Frankrijk. HOPT.nl wil hiermee de aandacht vestigen op de groeiende markt voor craft bieren, waarbij craft staat voor vakmanschap. Het aantal kleine Nederlandse brouwerijen van deze speciaalbieren verdubbelde de afgelopen drie jaar naar 434 producenten. Daarmee staat Nederland wereldwijd op de achtste plaats. De consumptie van speciaalbier nam in 2016 toe van 985.000 naar 1,1 miljoen hectoliter. Een groei van 12 procent. ,,Maar van al dat craft bier worden hectoliters verspild doordat er bier blijft hangen in snorren en baarden. Dat wordt uiteindelijk niet genuttigd en dat is doodzonde,” licht Berry Plokker van HOPT.nl de ludieke actie toe.

Onderzoek in Groot-Brittannië heeft namelijk uitgewezen dat daar jaarlijks ruim 90.000 liter bier (162.000 pints) verspild wordt door gezichtsbeharing. Bij testen op menselijke proefpersonen bleek dat snorren en baarden 20 procent van hun eigen gewicht kunnen absorberen. Zo blijft bij elke slok bier 0,56 milliliter hangen in het haar. De gemiddelde Brit drinkt 102 liter bier per jaar, de gemiddelde Nederlander drinkt ‘slechts’ 83 liter, maar dat betekent nog steeds dat er tienduizenden liters bier per jaar verspild worden door gezichtsbeharing.

Daarom roept HOPT.nl iedereen op zijn snor of baard af te scheren. Dat terwijl veel brouwers maar ook liefhebbers van craft bieren juist hipsters zijn die baarden en snorren dragen. ,,De markt voor craft bieren wordt inderdaad gekenmerkt door authentieke personen. Maar omwille van het craft bier, dat met alle liefde gemaakt is, roepen wij iedereen toch op om zich voor één keer te scheren, zodat niets van het bier verloren gaat,” aldus Plokker.

HOPT.nl is onderdeel van Saveur Biere, de grootste bier speciaalzaak in Frankrijk. Tijdens de actie kunnen mensen op https://www.hopt.nl/shavingforsavings een foto uploaden van voor en na het scheren. Voor elke afgeschoren baard of snor voegt de webshop een flesje Goose Island IPA plus een gelimiteerd aantal Goose Island glazen toe aan de winkelmand als tegenprestatie. Mensen zonder gezichtsbeharing kunnen toch meedoen door een foto van hun ‘kale’ gezicht in te sturen en te laten weten dat ze de actie tegen bierverspilling steunen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Columns
Column: Het kanten randje van gastvrijheid

“Ah! Ge zijt nen nieuwe zeker, van hier verderop?” zei de man met een vrolijk gezicht tegen me. Ik stond me te vergapen aan de enorme hoeveelheid soorten bier, dat had ik nog nooit gezien. Allemaal verschillende flesjes, met kleurrijke etiketten. De ene nog mooier dan de andere. Het had ...

Nice 'n Easy
Convenience: is het wel gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, maar ook in het café. Vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en ...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Branded Content Nice 'n Easy
Horeca-hotspot op het Eindhovense Strijp-S

Bram van Uden: “Parkeren doe je voor de deur of dichtbij op P De Hoek. Blok 63-S vind je op 5 minuten loopafstand van station Strijp-S, het Klokgebouw of het PSV-stadion. Hier beleef je de energie en open sfeer van het culturele en creatieve hart van Eindhoven. Gewoon lekker eten, gezelligheid...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: