Schippers wil kleurcodering horeca afschaffen

7 oktober 2016 | Jorien Slager

Minister Schippers van Volksgezondheid wil af van de kleurcodering bij inspectiegegevens voor de horeca. In plaats van het openbaar maken van de kleuren denkt ze aan online samenvattingen van inspectierapporten. De Consumentenbond is hier fel tegen en noemt dit een forse tegenslag voor consumenten. Foodwatch is al een e-mailactie gestart.

Met de kleurcodering (groen, geel, donkeroranje of rood) kunnen consumenten in één oogopslag zien of een horecagelegenheid aan de voorgeschreven hygiëne-eisen voldoet. Schippers gaf al eerder aan niet verder te willen met de kleurcodes. Die zouden in haar ogen namelijk een schijnveiligheid bieden.

De Consumentenbond is tegen de samenvattingen en inspectierapporten van Schippers, omdat consumenten zich dan door rapporten heen moeten worstelen. De bond vermoedt dat haar wens is ingegeven door een lobby vanuit het bedrijfsleven. De Consumentenbond wil dat het huidige systeem met het totaaloordeel van de NVWA-inspecteur in de vorm van de kleurencodering gehandhaafd blijft.

Ook foodwatch pleit voor een herkenbaar, eenvoudig systeem. De gestarte e-mailactie is inmiddels al door bijna 4000 mensen ondertekend.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Achtergronden Longread
Cash verdwijnt voorlopig nog niet uit de horeca

Na een jarenlange promotie van pinnen en contactloos betalen, hoor je de laatste tijd steeds vaker de roep om contant betalen. De Nederlandsche Bank laat van zich horen als voorstander van cash. Wat moet je daarmee in de horeca, waar contant geld voor onveilige situaties zorgt? Maatregelen nemen! ...

Koffie & thee Longread
Achtergrond: Koffie is complex, maar de moeite waard

Koffie is een complex product. Er zijn zoveel verschillende smaakvariëteiten en koffielanden. En dan de prijs. Is koffie nu duurder geworden de laatste jaren? Volgens verschillende onderzoeken blijkt van wel. Volgens koffiekenner Frans Kooijman, eigenaar van koffiehotspot 30ml in Utrecht, moete...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: