Reclamecode voor alcoholvrij en –arm bier ingevoerd

15 oktober 2020 | Thijs Jacobs

Vandaag is de Reclamecode voor Alcoholvrij en -Arm Bier (RvAAB) in werking getreden. In de code is o.a. vastgelegd dat reclame voor alcoholvrij en -arm bier niet gericht mag worden op jongeren onder de 18 jaar en dat reclame voor alcoholarm bier niet gericht mag worden op zwangere vrouwen en op actieve verkeersdeelname. De code is bekrachtigd door de Stichting Reclame Code. Met het opstellen van de RvAAB is één van de afspraken die Nederlandse Brouwers en STIVA (Stichting Verantwoord Alcoholconsumptie) maakten in het kader van het Nationaal Preventieakkoord, afgerond.

Verantwoorde marketing voor alcoholvrij en alcoholarm bier

Alcoholvrij en alcoholarm bier zit al jaren in de lift. “Een hele mooie ontwikkeling, waarbij we steeds meer alcoholvrije en -arme varianten in de markt zien”, licht Lucie Wigboldus (directeur Nederlandse Brouwers) toe. “Leden van Nederlandse Brouwer vinden verantwoorde marketing binnen deze categorie erg belangrijk. Iedereen voldoet dan ook al aan deze afspraken. In het kader van het Nationaal Preventieakkoord spraken wij met andere partners af om dergelijke afspraken vast te leggen in een reclamecode. Het is fijn dat deze afspraken nu breed gedragen worden en officieel zijn vastgelegd door de Stichting Reclame Code.”

Ook CRAFT, de brancheorganisatie van Nederlandse Onafhankelijke Brouwers, was betrokken bij het opstellen van de RvAAB. Bernd Beersma, voorzitter a.i. bij CRAFT geeft aan: “We zien in onze achterban steeds meer brouwers die alcoholvrij of alcoholarm bier op de markt zetten. Ook wij onderstrepen het belang van verantwoorde marketing binnen deze categorieën. Deze code geeft duidelijke richtlijnen voor wat je als brouwer wel en niet mag communiceren.”

Wat houdt de Reclamecode voor Alcoholvrij en Alcoholarm Bier in?

De code is van toepassing op Nederlandse reclame voor alle bieren met een alcoholpercentage van maximaal 0,5% en geldt voor alle organisaties die hiervoor reclame maken, zoals bierbrouwers, supermarkten en horecagelegenheden. Te denken valt bijvoorbeeld aan reclame zoals commercials op radio en tv, maar ook social media posts, bieretiketten en reclamefolders. In de code is o.a. vastgelegd dat reclame voor alcoholvrij en -arm bier niet gericht mag worden op jongeren onder de 18 jaar en dat reclame voor alcoholarm bier niet gericht mag worden op zwangere vrouwen en actieve verkeersdeelname.

Overige actiepunten uit het Preventieakkoord

Naast het opstellen van de RvAAB is Nederlandse Brouwers ook druk met overige actiepunten die zijn afgesproken in het Nationaal Preventieakkoord. Zo is in 2019 24 procent van de alcoholhoudende reclameborden rondom amateursportvelden vervangen door alcoholvrije borden. Ook werken Nederlandse Brouwers en individuele bierbrouwers samen met studentenverenigingen en universiteiten om alcoholmisbruik onder studenten terug te dringen. Dat wordt bereikt door meer voorlichting over alcoholmisbruik, trainingen voor barvrijwilligers, het beter beschikbaar maken van alcoholvrijbier en het populairder maken van deze categorie onder studenten. Meer informatie over de status van Nederlandse brouwers omtrent de actiepunten uit het Preventieakkoord lees je hier: https://www.nederlandsebrouwers.nl/biersector/preventieakkoord/ 

Blijf je graag op de hoogte?

Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Rechter oordeelt: horeca blijft dicht

De horeca blijft voorlopig dicht. Zo oordeelde de rechter vanmiddag in de rechtbank in Den Haag. Een aantal horecaondernemers had een kort geding tegen de Staat aangespannen met als inzet dat de horeca weer de deuren mocht openen. De rechter ging daar niet in mee. Over twee weken volgt de motivering ...

Financieel Ondernemen
3 vragen over loon van horecapersoneel

Werken in de horeca is in vele opzichten niet te vergelijken met een standaard '9-tot-5-baan’. Daarom spelen er ook vragen over de loonbelasting die in andere sectoren niet of minder aan bod komen. Te denken valt aan de volgende vragen: Moet een werkgever fooien van zijn personeel aange ...

Columns
Alles heeft een einde en een worst wel twee

De avondschemering is ingevallen. De sfeer in het café is als een glas bockbier. Verwarmend en rijk, maar tegelijkertijd ook fris en monter. Er ligt niets zwaar op de maag. Hoewel dat makkelijk ook anders zou kunnen, maar dat past niet bij ons team. We zijn types van handen uit de mouwen, bli ...

Internationaal Coronacrisis
Ook België sluit de horeca

Ook in België moeten cafés en restaurants vanaf vandaag (maandag) vier weken de deuren sluiten. De Belgen gaan zelfs iets verder dan wij, want er gaat een avondklok gelden van middernacht tot 05.00 uur 's ochtends. In België is thuiswerken weer de standaard en worden ook de soci ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Horecaondernemers vechten sluiting van de horeca aan bij de rechter

De door het kabinet opgelegde sluiting van de horeca wordt door de Haagse bodega De Posthoorn aangevochten middels een een kort geding aan tegen de Nederlandse staat. Dinsdag komt de zaak voor de rechter en inmiddels hebben zich veel horecazaken bij het intiatief aangesloten, zo verklaart horecaonde ...

KHN Coronacrisis
Robèr Willemsen (KHN) reageert op video die hij maakte in zijn café

Robèr Willemsen is niet alleen voorzitter van KHN, maar ook caféondernemer. Dat is in deze tijden soms lastig te verenigen. Willemsen deelde zelf een video vanuit zijn café (de Rotterdamse horecazaak Proeflokaal De Pui), waarin veel gezelligheid te zien is op de avond voor de ge ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: