Reclamecode voor alcoholvrij en –arm bier ingevoerd

15 oktober 2020 | Thijs Jacobs
Reclamecode voor alcoholvrij en –arm bier ingevoerd

Vandaag is de Reclamecode voor Alcoholvrij en -Arm Bier (RvAAB) in werking getreden. In de code is o.a. vastgelegd dat reclame voor alcoholvrij en -arm bier niet gericht mag worden op jongeren onder de 18 jaar en dat reclame voor alcoholarm bier niet gericht mag worden op zwangere vrouwen en op actieve verkeersdeelname. De code is bekrachtigd door de Stichting Reclame Code. Met het opstellen van de RvAAB is één van de afspraken die Nederlandse Brouwers en STIVA (Stichting Verantwoord Alcoholconsumptie) maakten in het kader van het Nationaal Preventieakkoord, afgerond.

Verantwoorde marketing voor alcoholvrij en alcoholarm bier

Alcoholvrij en alcoholarm bier zit al jaren in de lift. “Een hele mooie ontwikkeling, waarbij we steeds meer alcoholvrije en -arme varianten in de markt zien”, licht Lucie Wigboldus (directeur Nederlandse Brouwers) toe. “Leden van Nederlandse Brouwer vinden verantwoorde marketing binnen deze categorie erg belangrijk. Iedereen voldoet dan ook al aan deze afspraken. In het kader van het Nationaal Preventieakkoord spraken wij met andere partners af om dergelijke afspraken vast te leggen in een reclamecode. Het is fijn dat deze afspraken nu breed gedragen worden en officieel zijn vastgelegd door de Stichting Reclame Code.”

Ook CRAFT, de brancheorganisatie van Nederlandse Onafhankelijke Brouwers, was betrokken bij het opstellen van de RvAAB. Bernd Beersma, voorzitter a.i. bij CRAFT geeft aan: “We zien in onze achterban steeds meer brouwers die alcoholvrij of alcoholarm bier op de markt zetten. Ook wij onderstrepen het belang van verantwoorde marketing binnen deze categorieën. Deze code geeft duidelijke richtlijnen voor wat je als brouwer wel en niet mag communiceren.”

Wat houdt de Reclamecode voor Alcoholvrij en Alcoholarm Bier in?

De code is van toepassing op Nederlandse reclame voor alle bieren met een alcoholpercentage van maximaal 0,5% en geldt voor alle organisaties die hiervoor reclame maken, zoals bierbrouwers, supermarkten en horecagelegenheden. Te denken valt bijvoorbeeld aan reclame zoals commercials op radio en tv, maar ook social media posts, bieretiketten en reclamefolders. In de code is o.a. vastgelegd dat reclame voor alcoholvrij en -arm bier niet gericht mag worden op jongeren onder de 18 jaar en dat reclame voor alcoholarm bier niet gericht mag worden op zwangere vrouwen en actieve verkeersdeelname.

Overige actiepunten uit het Preventieakkoord

Naast het opstellen van de RvAAB is Nederlandse Brouwers ook druk met overige actiepunten die zijn afgesproken in het Nationaal Preventieakkoord. Zo is in 2019 24 procent van de alcoholhoudende reclameborden rondom amateursportvelden vervangen door alcoholvrije borden. Ook werken Nederlandse Brouwers en individuele bierbrouwers samen met studentenverenigingen en universiteiten om alcoholmisbruik onder studenten terug te dringen. Dat wordt bereikt door meer voorlichting over alcoholmisbruik, trainingen voor barvrijwilligers, het beter beschikbaar maken van alcoholvrijbier en het populairder maken van deze categorie onder studenten. Meer informatie over de status van Nederlandse brouwers omtrent de actiepunten uit het Preventieakkoord lees je hier: https://www.nederlandsebrouwers.nl/biersector/preventieakkoord/ 

Blijf je graag op de hoogte?

Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Advies Belastingdienst aan horecaondernemers: verleng bijzonder uitstel van betaling

Is uw bijzonder uitstel van betaling afgelopen en kunt u nog niet aan uw nieuwe betalingsverplichtingen voldoen? Verleng dan uw bijzonder uitstel van betaling. Dat kan nog tot en met 30 juni. Afgelopen zaterdag ontvingen 60.000 ondernemers, waaronder uit de horecabranche, hierover een brief van de B ...

KHN Corona
KHN: uit eten met sneltest onbespreekbaar

De uitspraken van minister De Jonge over de rol van sneltesten in het openingsplan van het kabinet kunnen rekenen op stevige kritiek vanuit horecaondernemers. Zo wordt er mogelijk gesproken over versoepelingen, waarbij de horeca voor uit eten open mag met de inzet van sneltesten. Vooral het feit dat ...

Economie Achtergronden
CBS: relatief veel horecabedrijven opgeheven

In het eerste kwartaal van 2021 werden zo’n 30,2 duizend bedrijven opgeheven, ruim 9 duizend minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Er werden 4,7 duizend bedrijven met meer dan é&e ...

Achtergronden Corona
Kan de horeca eigenlijk wel open als het weer mag?

Als de horeca op een gegeven moment weer open mag, dan is het nog maar de vraag of elke horecagelegenheid dat ook kan. BNR Nieuwsradio ging op onderzoek uit en deed daarbij ook navraag hij KHN. Bij veel ondernemers ontbreekt het op dit moment aan financiële middelen om personeel te betalen of v ...

Interview Longread
''Het terras openen heeft eigenlijk geen zin voor ons''

Andrea de Lange is eigenaresse van Brasserie Jansen in Zwolle. De terrassen mogen weliswaar weer gedeeltelijk open, maar zij koos ervoor haar terras gesloten te houden. Een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Als je kijkt naar alle administratie en de opstartkosten die daarbij komen kijken, dan he ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Ronald Bakker (Bagels & Beans)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: