Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

15 januari 2019 | David Bakker

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. 

Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers met een aflopend contract vanaf dit jaar als zzp'er in dienst treden bij het bedrijf. Deliveroo oppert dat de bezorgers hierdoor meer vrijheid kregen. 

Werkomstandigheden

FNV spande een zaak tegen het bedrijf aan, uit onvrede over de werkomstandigheden. Volgens de vakbond zijn de bezorgers die als zzp'er door zijn gegaan bij het bedrijf nog te afhankelijk van Deliveroo. Zo moeten bezorgers een contract tekenen dat volledig door Deliveroo is gemaakt en waar niet over te onderhandelen is. Dat geldt ook voor het tarief waarvoor gewerkt wordt, volgens FNV. 

Ook heeft een bezorger in de praktijk maar weinig vrijheid, zo stelt de FNV. Zo kan een bezorgopdracht wel geweigerd worden, maar heeft dat gevolgen voor het krijgen van nieuwe opdrachten of het krijgen van een bonus. 

Vrijheid

Deliveroo stuurde vanmiddag na de uitspraak van de rechter een persbericht uit, waarin het aangaf in beroep te gaan tegen de uitspraak van de rechter. "Als bezorgers niet meer kunnen werken als zelfstandige, dan zou dit de vrijheid wegnemen die zij nu hebben en waarderen, om te werken waar en wanneer zij willen. Daarom gaat Deliveroo in beroep tegen de uitspraken van vandaag."

Daarnaast verdedigde het bezorgbedrijf een eerdere uitspraak van de Amsterdamse rechtbank van ruim een halfjaar geleden.  "Toen dezelfde Rechtbank Amsterdam afgelopen zomer de overeenkomsten van opdracht met bezorgers en onze manier van werken onderzocht, oordeelde ze vervolgens eenduidig dat Deliveroo-bezorgers werken als zelfstandigen."

Daarnaast laakt Deliveroo de werkwijze van de FNV en geeft het felle kritiek op de organisatie. "De FNV heeft geen enkele bezorger gevonden om deze zaak te ondersteunen, omdat bezorgers juist kiezen voor de flexibiliteit van het werken als zelfstandige. Bovendien is de uitspraak over de zelfstandigheid van bezorgers gebaseerd op feitelijke onjuistheden en onjuiste aannames. Deze komen niet overeen met de vrijheid en flexibiliteit die Deliveroo biedt aan bezorgers."

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Blurring 2.0: goed geregeld?

Consumenten winkelen steeds vaker online en zijn minder vaak in winkelstraten te vinden. Tijdens een dagje uit is het winkelend publiek op zoek naar een 'totaalbeleving' en wordt de keuze voor een horecagelegenheid in toenemende mate bepaald door de sfeer, de beleving en het aanbod. Als hore...

Economie Wijn
2018 uitzonderlijk wijnjaar

Wijnmakers hadden niets te klagen in 2018, het was een prachtjaar. De wijnprijs zal hierdoor omlaag gaan in Spanje en Italië, zo lezen we op NU.nl. Maar geldt dit ook voor Nederlandse wijn? De zomer van 2018 was de warmste zomer sinds minimaal 1706, dit kwam goed uit voor wijnbouwers, temper...

Bier Personalia Brouwerijen
Peer Swinkels directievoorzitter Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers kondigt vandaag het vertrek aan van Jan-Renier Swinkels, die na ruim twaalf jaar het directievoorzitterschap overdraagt aan zijn neef, Peer Swinkels. Jan-Renier geeft de familiebrouwerij hiermee ruimte voor doorstroming en vernieuwing. Onder zijn leiding is invulling gegev...

Personeel Video
Horecazaak maakt soap om personeel te vinden

Goed personeel vinden is binnen de horeca een levensgroot probleem. Restaurant De Drie Koningen in Groede maakte daarom een heuse 'soap'. Het filmpje is op Facebook inmiddels goed bekeken en er is de nodige media-aandacht. Misschien ook voor jouw zaak een leuk idee? ...

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: