Rampjaar: ruim 70 procent minder bier verkocht in de horeca

16 maart 2021 | Redactie

Sinds de eerste lockdown in maart vorig jaar - nu exact een jaar geleden - is in de horeca ruim zeventig procent minder bier verkocht, zo meldt de Vereniging Nederlandse Brouwers, de koepelorganisatie van de bierbrouwers. Afgelopen maand werd over de hele linie dertig procent minder bier afgezet en de horeca kampte met een daling van meer dan negentig procent.

De thuisconsumptie van bier steeg iets vergeleken met februari vorig jaar, alhoewel de toename maar 2,9 procent bedraagt. De bierverkoop in de horeca is zo goed als stilgevallen. 

Dalingen in biervolume tijdens het hele jaar merkbaar

Zelfs in de maanden dat de horeca, met beperkingen, open was, is het biervolume in de horeca niet in de buurt geweest van het voorgaande jaar. September kende met een daling van 29 procent de laagste afname in volume. In juli en augustus ging het om dalingen van respectievelijk 33 en 37 procent. 

In juni vorig jaar, toen de horeca weer mocht openen, lag de bierverkoop in cafés, hotels en restaurants ruim de helft lager (58 procent) dan het jaar ervoor. De brouwers roepen de samenleving op om zich goed aan de coronamaatregelen te houden: 'Zodat we hopelijk snel samen weer kunnen proosten'.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: