Rabobank: Horeca profiteert van hoge consumptiegroei

30 oktober 2017 | Thijs Jacobs

Horecabedrijven zullen komend jaar profiteren van de hoge consumptiegroei, zo blijkt uit de sectorprognose 2018 van de Rabobank. De omzet van Nederlandse horecazaken is sinds 2011 elk jaar toegenomen, zowel van logiesverstrekking als van eet- en drinkgelegenheden.

De eerste jaren was deze omzetstijging nog gedreven door een stijging van de afzetprijzen, maar dat is de laatste jaren niet meer het geval. We verwachten dat deze groei zich de komende jaren doorzet. Voor 2017 en 2018 verwachten we een omzetgroei van ruim 6 procent. Doordat tegelijkertijd ook de prijzen zullen toenemen, zal de volumegroei ongeveer 4 procent zijn. Dit is vergelijkbaar met de groei van de vorige jaren.

Hotels 


De hotellerie was in 2017 de grootste aanjager van groei in de horeca, en onze verwachting is dat dit ook in 2018 zo zal zijn. Dit komt doordat steeds meer buitenlandse toeristen Nederland bezoeken, maar ook doordat het binnenlandse toerisme steeds vaker voor een 'luxe' korte vakantie kiest. De positieve ontwikkelingen in de hotellerie worden beperkt door het steeds populairder wordende Airbnb. De verwachting is echter wel dat nieuwe regelgeving de groei van Airbnb zal beperken. 
 

Vakantieparken


De toename van het aantal buitenlandse toeristen zal ook een positief gevolg hebben voor de vakantieparken. Er is wel sprake van verzadiging in de markt. Hierdoor profiteren bedrijven die zich onderscheiden in de branche (o.a. door uniek aanbod) uiteindelijk meer dan bedrijven die een standaard aanbod hebben. 

Eetgelegenheden 


De stijgende consumentenbestedingen hebben een positieve invloed op de rentabiliteit van eetgelegenheden. We constateren wel dat het aanbod steeds verder toeneemt waardoor er steeds meer concurrentie is. Op termijn zal dit effect hebben op de prijzen.

Personeel

Er wordt in de sector een groot tekort aan personeel ervaren, met name bij eetgelegenheden. Zo hebben restaurants moeite om goede koks te vinden. Door het tekort aan personeel is het risico dat de kwaliteit afneemt en consumenten gaan kiezen voor alternatieven. Naar alternatieven wordt in de sector ook gezocht, met businessmodellen die minder afhankelijk zijn van een gekwalificeerde kok.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
11 jaar geleden in De CaféKrant: Jazzcafé Wakker in Eemnes

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2010. We bezochten Jazzcafé Wakker ...

Interview Corona
Fieldlab Cafés: ''We kunnen weer doen waar we goed in zijn''

Stefan Elvers (links op de foto) is een van de gelukkige caféondernemers die deel mogen nemen aan Fieldlab Cafés in Utrecht. "Nou ja, het is helaas maar voor vier dagen, dus van korte duur." De eigenaar van Ubica is wel blij om weer wat te kunnen doen: "Het is gewoon pra ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: