Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

13 juli 2020 | Thijs Jacobs

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubliceerd. De horeca heeft het nog altijd zwaar met omzetdalingen tot 70 procent in het derde kwartaal ten opzichte van 2019. Voorts vallen de vooruitzichten voor de autohandel en -reparatie op, met een verwachte omzetdaling van 70 procent vergeleken met vorig jaar. In de retail zijn het de detailhandel in kleding(stoffen) en opticienbranche die opvallend achterblijven met 20 procent omzetdaling in het huidige kwartaal.

Voor de automotivebranche is de oorzaak van de daling te vinden in achterblijvende verkoop van nieuwe auto’s. De tweedehands autoverkopen komen wel enigszins op peil. Deze trend zal zich ook in 2021 als gevolg van economische onzekerheid voortzetten. De detailhandel via internet is een positieve uitzondering, voor deze sector verwacht de bank een omzetgroei van 30 procent in het derde kwartaal.

Veerkracht

Rabobank brengt voor alle bedrijfssectoren in kaart hoe de omzet zich ten opzichte van 2019 ontwikkelt. Uit de analyse blijkt dat er sectoren zijn die zich snel herstellen of tijdens de coronacrisis zelfs een positieve omzetontwikkeling laten zien. “We zien dat de veerkracht in (sub)sectoren groot is. Zo heeft de sierteelt minder gebruik gemaakt van het noodfonds voor omzetschade dan verwacht,” vertelt Carin van Huët, directeur sectormanagement Rabobank. “Vooruitkijkend is het de uitdaging om de diverse coronahulpmaatregelen zo af te bouwen, dat getroffen ondernemers weer volledig zelfstandig kunnen ondernemen.”

Herstel voor hotels en vakantiecentra

Voor hotels verwacht de bank dat zij in het derde kwartaal hun omzet met de helft zien dalen ten opzichte van 2019. De omzetdaling zal elk kwartaal minder groot zijn. Hotels aan de kust en vakantieparken in het hele land herstellen op dit moment het snelst. Zij zien hun omzetten momenteel op een vergelijkbaar niveau komen als 2019. Dit geldt echter niet voor de regio Amsterdam, waar het herstel van hotels achterblijft.

Detailhandel food profiteert

De omzet die de horeca misloopt door de coronacrisis komt deels ten goede aan de detailhandel food. De verwachte omzetgroei in deze sector bedraagt in 2020 ruim 6 procent. Met name supermarkten profiteren: fysieke supermarkten zien een omzetgroei van meer dan 5 procent in 2020. De onlinedienstverlening van supermarkten blijft groeien en de Rabobank analisten verwachten een groei van 25 procent in 2020 en dit zal ook in 2021 verder doorzetten. Aan de andere kant van het spectrum profiteert de betere speciaalzaak, zoals de bakker en slager. De bank ziet meer vraag naar lokaal en exclusief vlees, seizoensgroenten of andere gerechten die de consument normaal vooral bij de horeca consumeert. 

Opslagsector boekt goede resultaten

De resultaten van koel- en vrieshuizen nemen al enige jaren toe maar bereikten tijdens de coronacrisis een hoogtepunt. Door de sluiting van de horeca en de exportbeperkingen zitten de Nederlandse koel- en vrieshuizen helemaal vol met onder andere friet, snacks, vlees en vis. Een trend die in de gehele opslagsector te zien is. Deze extreme situatie zal veranderen nu de horeca weer op gang komt, maar de vraag zal hoog blijven. Veel bedrijven zullen uit angst voor een tweede virusgolf uit voorzorg opslagcapaciteit willen veiligstellen waardoor de resultaten voor de koel- en vrieshuizen tot zeker eind 2021 op een hoog niveau zullen blijven met elk kwartaal een verwachte omzetgroei van 10 procent ten opzichte van 2019. Ook de lage energieprijzen helpen hierbij.

Keerzijde

Toch is er ook een keerzijde. De sluiting en vervolgens beperkte openstelling van de horeca, heeft negatieve gevolgen voor veel speciaalzaken. Zoals voor bakkers met een eigen lunchroom of slagers en groenteboeren die leveren aan lokale horeca. Verder gaan veel events niet door. Dat zorgt per saldo voor een verwachte omzetdaling bij versspeciaalzaken van 2 procent in 2020. De impact van de recessie zal in 2021 verder doorwerken. De consument is dan naar verwachting meer prijsgevoelig en zal minder uitgeven aan luxere (food) producten. Per saldo zal daardoor vooral de goedkopere supermarkt profiteren.

Steunmaatregelen blijven belangrijk

Carin van Huët: “Sectoren die een positieve omzetontwikkeling laten zien zijn de uitzonderingen. Nu we ruim drie maanden verder zijn, wordt het nog duidelijker dat de coronacrisis een economische recessie creëert. Dat we geen grootschalige faillissementen zien is mede te danken aan de maatregelen van ondernemers, overheid, verhuurders, leveranciers en banken. Belangrijk is dat de steunmaatregelen niet in één keer eindigen om te voorkomen dat ondernemers achterblijven in een economie in recessie. We moeten samen een geleidelijke overgang faciliteren naar een samenleving waarin het mogelijk is om afstand te houden én waarin voldoende ruimte is om te ondernemen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column: licht aan het einde van de tunnel…

Het lijkt het nieuwe mantra te zijn van Mark en Hugo, maar volgens mij hebben we nog heel veel bochten te nemen voordat we het licht aan het verre einde kunnen zien. Tot nu toe ga ik nog op de tast door het leven en duurt het heel lang voordat we ‘we zijn er bijna’ mogen zingen. De du ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Wet- en regelgeving Corona
NOW 3: helft toekenningen naar horeca en detailhandel

UWV heeft in totaal ruim 77.000 aanvragen toegekend voor de derde periode van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Deze werkgevers hebben samen zo’n 1,3 miljoen mensen in dienst. Inmiddels heeft UWV 1,7 miljard euro aan voorschotten overgemaakt aan deze werkgevers. D ...

Wet- en regelgeving Corona
Horeca zeker tot 9 februari gesloten, hotels wel open

De horeca blijft nog zeker tot 9 februari gesloten, hotels mogen wel 'gewoon' open blijven. Dat maakte premier Mark Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Hotels mogen naast zakelijke gasten, ook recreatieve gasten ontvangen. Eerder meldde De Telegraaf dat hotels de dupe zouden ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: Bivakkeren in onze eigen bubbel

‘The Future is private’ was een uitspraak van de Facebook-eindbaas Mark Zuckerberg in 2019. Achteraf gezien een waarheid als een koe als je het mij vraagt. Want al bijna een jaar is ons privédomein ons enige leefgebied. En vooral in deze winterse lockdown verkeren wij enkel in hui ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: