Q-Point wint de Food Valley Award 2016

14 oktober 2016 | Jorien Slager

Gisteren is in het Congrescentrum Papendal in Arnhem de winnaar van de Food Valley Award 2016 bekendgemaakt. Q-Point heeft een aanpak ontwikkeld om voedselverspilling in de horeca- en gastvrijheidsbranche te verminderen, en is de trotse winnaar van deze prestigieuze prijs.

De jury is onder de indruk van deze innovatie, waarbij niet alleen door slimme koppeling van systemen en gegevens grote efficiëntie in werken kan worden behaald, maar waarmee ook een omslag in denken binnen de horeca in gang lijkt te zijn gezet. De ontwikkelde innovatieve aanpak is al positief ontvangen binnen de sector en lijkt uitstekend geschikt voor bredere toepassing. Een uniek initiatief met groot potentieel. Met recht een innovatie die bekroning met de Food Valley Award 2016 waard is.

In opdracht van Koninklijke Burgers’ Zoo is Q-Point in 2012 gestart met een project om de hoeveelheid  vermijdbare voedselverspilling in de restaurants te reduceren met 50%. Eerst is begonnen met onderzoek naar het consumptiegedrag van bezoekers. Daarna zijn de processen in de restaurants geoptimaliseerd, waardoor de voedselverspilling flink is teruggebracht. Tevens is er een voorspelprogramma ontwikkeld voor het aantal bezoekers. Het resulteert in een nieuwe manier van werken en denken in de restaurants en het resultaat overtreft alle verwachtingen. De restaurants in de dierentuin blijken hiermee 75 procent minder te verspillen en zij realiseren dezelfde omzet met bijna 30 procent minder inkopen. De Apenheul is bij het initiatief aangehaakt en meer bedrijven in de gastvrijheidsbranche hebben interesse getoond.

Q-Point is een zelfstandig internationaal werkend adviesbureau uit Wageningen dat advies geeft op gebied van project- en ketenmanagement, voedselveiligheids- en kwaliteitssystemen in de agri- en foodsector. Q-Point richt zich op alle schakels in de keten.

Food Valley Award

Food Valley NL vindt het belangrijk dat mensen die durven te innoveren gesteund worden. Daarom reikt Food Valley jaarlijks een prijs uit voor innovatie in de Nederlandse agri-, food-, feed- en hortisector. De jury heeft de inzendingen beoordeeld op mate van innovatie, economische haalbaarheid en samenwerking.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wijn Rotterdam
Net open: wijnbar met meer dan 70 wijnen per glas en tappen doe je zelf

Blijdorp is binnenkort een hotspot rijker. In september opent Walsjérôt haar deuren op het Bentinckplein in Rotterdam. De wijnbar werkt volgens een uniek concept waarbij je je eigen wijn kan tappen. Met de keuze voor een slok, een heel of een half glas van meer dan 70 wijnen kunnen zowe...

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Wet- en regelgeving
Lachgasverbod: mag je het straks nog wel kopen voor in je keuken?

Het gebruik van lachgaspatronen als drugs in plaats van gastronomisch of technisch hulpmiddel is de laatste jaren flink toegenomen. Zoveel zelfs dat (door staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus) een voorstel is gedaan om lachgas in het hele land te gaan verbieden. Met het landelijk verbod...

Columns
Knibbel, knabbel, knuisje, wie knabbelt er aan jouw huisje?

Vol is vol, kopte de krant laatst. Het gaat over hoe vol de campings, bungalowparken en hotels wel niet zijn in eigen land. In maart was de annuleringenstroom niet bij te houden en deze zomer staat de telefoon roodgloeiend om een felbegeerd plekje onder onze eigen zon te bemachtigen. Tenminste als j...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: