Prijs voeding fors gestegen, vooral vlees en vis veel duurder

17 juni 2019 | Thijs Jacobs

De prijzen van voedingsmiddelen stegen in mei 3,8 procent, nagenoeg de hoogste prijsstijging van voedsel in de afgelopen tien jaar. De prijzen voor vlees en vis stegen het sterkst. Dit meldt het CBS op basis van nadere analyse van de consumentenprijsindex.

Na de eerste maanden van 2009 stegen de voedselprijzen alleen in januari 2013, september 2017 en april 2019 met een vergelijkbaar percentage als in mei 2019. In januari 2019 werd het lage btw-tarief verhoogd van 6 naar 9 procent. Deze verandering van het belastingtarief had een opdrijvend effect op de prijsstijging van voedingsmiddelen. De prijzen van voedingsmiddelen fluctueren doorgaans meer dan de consumentenprijsindex voor alle goederen en diensten. Consumentengoederen en -diensten waren in mei 2019 gemiddeld 2,4 procent duurder dan een jaar eerder.

Sterkste prijsstijging bij vlees en vis

De prijzen van vlees en vis stegen in mei 2019 bijna 5 procent op jaarbasis. Dit is de grootste prijsstijging in bijna anderhalf jaar tijd. De prijsstijging van brood en granen schommelt vanaf januari rond het hoogste niveau in tien jaar tijd. De prijzen van zuivelproducten stegen dit jaar met 3 procent en alle overige voedingsmiddelen werden gemiddeld meer dan 4 procent duurder. Groente en fruit waren 2,6 procent duurder. De prijzen van groente stegen, terwijl fruit juist goedkoper werd.

Een tiende van uitgaven consumenten gaat naar voeding

Huishoudens geven ruim 10 procent van hun consumptieve bestedingen uit aan voedingsmiddelen. Van de uitgaven aan voeding besteden consumenten het meeste aan vlees en vis, namelijk bijna 25 procent. Daarna volgen de uitgaven aan groente en fruit. Hier geeft men gemiddeld ruim 22 procent van het voedingsbudget aan uit.

Voeding 14,5 procent duurder in 10 jaar tijd

In tien jaar tijd stegen de prijzen van voedingsmiddelen met 14,5 procent. Dat is iets lager dan de gemiddelde prijsstijging van alle goederen en diensten van 16 procent. Groente en fruit stegen in deze periode het meest in prijs, namelijk met bijna 20 procent.

De prijsstijging van vlees en vis was in diezelfde periode met 18 procent ook bovengemiddeld. Zuivelprijzen stegen met 16 procent en de prijs van brood en granen steeg met 11 procent. Overige voedingsmiddelen, zoals snoepgoed, sauzen en kruiden, waren 4,9 procent duurder dan tien jaar terug.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Bier
Bierfans halen abdijbier persoonlijk op

Zondag 1 december 2019 was de introductie en ophaaldag van de éérste Vatgerijpte Speciale Editie. Dit vatgerijpte nieuwe bier werd natuurlijk op de Abdij van Berne geïntroduceerd. Eeuwen geleden rijpte het bier van de abdij ook altijd op eikenhouten vaten. Het werd door de bierbe...

Awards Bier
Scheldebrouwerij pakt weer goud

Bij de prestigieuze Brussels Beer Challenge heeft de blonde Strandgaper van Scheldebrouwerij voor de tweede keer dit jaar hoge ogen gegooid. Na in augustus al als ‘Belgian Country Winner’ uit de bus te komen bij de World Beer Awards in Londen staat hun ‘Golden Ale’ voor de tw...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Opening Den Haag
Nieuwe hotspot op het Kurhausplein officieel geopend 

Restaurant Blaze & Co is dit weekend feestelijk geopend. Ruim 100 genodigden genoten van signature Blaze Bites en luisterden naar het eerste optreden van Blaze of Glory - de huisband onder leiding van Emanuel Assies. Het interieur is kleurrijk en geïnspireerd op tatoeages. Dit komt terug...

Awards Bier
Bierspecialist Richard Moerkerk: Award winner en nieuwe columnist

De Alkmaarse Richard Moerkerk van Proeflokaal De Boom is de allereerste Bierspecialist in de horeca. Hij ontving in theater Amsterdam de Entree Award. Daarnaast is Richard de nieuw, vaste columnist van De Cafékrant. Richard zal maandelijks met zijn inhoudelijke columns de caféonderneme...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: