Prijs voeding fors gestegen, vooral vlees en vis veel duurder

17 juni 2019 | Thijs Jacobs

De prijzen van voedingsmiddelen stegen in mei 3,8 procent, nagenoeg de hoogste prijsstijging van voedsel in de afgelopen tien jaar. De prijzen voor vlees en vis stegen het sterkst. Dit meldt het CBS op basis van nadere analyse van de consumentenprijsindex.

Na de eerste maanden van 2009 stegen de voedselprijzen alleen in januari 2013, september 2017 en april 2019 met een vergelijkbaar percentage als in mei 2019. In januari 2019 werd het lage btw-tarief verhoogd van 6 naar 9 procent. Deze verandering van het belastingtarief had een opdrijvend effect op de prijsstijging van voedingsmiddelen. De prijzen van voedingsmiddelen fluctueren doorgaans meer dan de consumentenprijsindex voor alle goederen en diensten. Consumentengoederen en -diensten waren in mei 2019 gemiddeld 2,4 procent duurder dan een jaar eerder.

Sterkste prijsstijging bij vlees en vis

De prijzen van vlees en vis stegen in mei 2019 bijna 5 procent op jaarbasis. Dit is de grootste prijsstijging in bijna anderhalf jaar tijd. De prijsstijging van brood en granen schommelt vanaf januari rond het hoogste niveau in tien jaar tijd. De prijzen van zuivelproducten stegen dit jaar met 3 procent en alle overige voedingsmiddelen werden gemiddeld meer dan 4 procent duurder. Groente en fruit waren 2,6 procent duurder. De prijzen van groente stegen, terwijl fruit juist goedkoper werd.

Een tiende van uitgaven consumenten gaat naar voeding

Huishoudens geven ruim 10 procent van hun consumptieve bestedingen uit aan voedingsmiddelen. Van de uitgaven aan voeding besteden consumenten het meeste aan vlees en vis, namelijk bijna 25 procent. Daarna volgen de uitgaven aan groente en fruit. Hier geeft men gemiddeld ruim 22 procent van het voedingsbudget aan uit.

Voeding 14,5 procent duurder in 10 jaar tijd

In tien jaar tijd stegen de prijzen van voedingsmiddelen met 14,5 procent. Dat is iets lager dan de gemiddelde prijsstijging van alle goederen en diensten van 16 procent. Groente en fruit stegen in deze periode het meest in prijs, namelijk met bijna 20 procent.

De prijsstijging van vlees en vis was in diezelfde periode met 18 procent ook bovengemiddeld. Zuivelprijzen stegen met 16 procent en de prijs van brood en granen steeg met 11 procent. Overige voedingsmiddelen, zoals snoepgoed, sauzen en kruiden, waren 4,9 procent duurder dan tien jaar terug.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Café organiseert 'heliumkaraoke', zodat iedereen Gerard Joling kan imiteren

Het Noordhollands Dagblad komt met een wel heel speciaal nieuwsitem: in eetcafé Van Dam in Sint Maartensvlotbrug gaan ze zaterdag van start met heliumkaraoke. Er is niet meer voor nodig dan een beeldscherm, een flinke teug helium, een geluidsinstallatie en sloten bier. Want iedereen moet natu...

trends Bier
Onderzoek: Dit zijn de huidige biertrends

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Dit en ...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Columns Blog
Horecaondernemer, kijk uit voor stress!

Het is hollen of stilstaan. Het ene moment is het loei druk en kun je het niet bijbenen en het volgende moment kun je een kanon afschieten. De horeca in een bedrijfstak waar de vraag naar diensten fluctueert. Mensen gaan rond dezelfde periode op vakantie, eten op vaste tijden en gaan het liefst uit ...

Interview Longread
Interview: de mooiste strandtent van Nederland

Strandpaviljoen De Staat viert deze zomer haar tienjarig bestaan. Jeroen Kuiper is de trotse eigenaar van deze ultieme ‘strandhotspot’ op Scheveningen, die vooral door locals wordt bezocht. Toeristen bezoeken de boulevard, wie de drukte wil vermijden en wil genieten van één...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Restaurants proppen zich vol

Niet alleen in Amsterdam, maar ook in bijna alle andere drukke toeristensteden zijn ze niet te missen: proppers. Medewerkers van de horecagelegenheid benaderen voorbijgangers en proberen hen te verleiden om hun zaak binnen te gaan. Een gratis drankje of een 3-gangen deal, de proppers halen alles uit...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: